100
0
70

Het lijkt inmiddels alweer een eeuwigheid geleden dat de game Outcast uitkwam op PC. Een game die werkelijk elke prijs in de wacht haalde in het jaar 1999, waaronder Game of the Year 1999. Outcast was dan ook revolutionair met een gigantische open wereld die we voorheen nog nooit gezien hadden. Wat mij ook altijd bij zal blijven, is dat het ook een game was die elke PC tot het uiterste dreef en veel gamers nieuwe hardware nodig hadden om de game überhaupt te spelen.

Misschien wel één van de beste games die ooit uit België is gekomen. Er waren dan ook al snel plannen voor een tweede deel van deze game. Helaas was er veel gedoe met faillissementen en licentie overeenkomsten met betrekking tot overname. En heeft het tweede deel nooit het daglicht mogen zien. Echter heeft de originele bedenker van de game de licentie weer in eigen handen kunnen krijgen en werd er begonnen met een remake van het origineel.

Outcast: Second Contact heeft een beetje een vreemde naam aangezien het doet vermoeden dat het gaat om een vervolg van de eerste game. Echter is het letterlijk een één op één remake van het origineel. Dit is tevens de kracht als ook de valkuil van deze game.

In Outcast: Second Contact speel jij Cutter Slade. Na een mislukt project om een soort interdimensionaal portaal te openen, word jij samen met een groep wetenschappers de andere dimensie ingestuurd om er voor te zorgen dat het portaal weer gesloten wordt. Je wordt wakker in een nieuwe wereld met rare wezens die jou zien als de nieuwe messias, de Ulukai! Je team is nergens te vinden dus aan jou de taak hen te vinden en het portaal te sluiten om zo beide werelden te redden.

In 1999 was deze game werkelijk revolutionair te noemen en zijn tijd ver vooruit. Het was zelfs zo groot dat het nooit een release op consoles heeft gekregen mede daardoor. Outcast Second Contact is een Third -Person Sandbox Action game waar de nadruk ligt op spring puzzels en Third-Person shooter segmenten. Echter qua gameplay voelt deze revolutionaire game anno 2017 wel zeer gedateerd aan. En dat is dan ook de valkuil van deze game. Outcast: Second Contact is dus een één op één remake. Dit houdt in dat er op gameplay gebied nul veranderd is aan deze game en heeft dus puur een grafische upgrade mee gekregen. Qua gameplay is het hit and miss, aangezien je met een roze bril op echt gigantisch kunt genieten van deze game. Maar heb je het origineel nooit gespeeld en hecht je er geen nostalgische waarde aan, dan komt de gameplay/besturing behoorlijk gebroken over.

Graphics

Grafisch is het een gigantische stap vooruit ten overgestelde van het origineel. De gebieden en planeten zien er werkelijk kleurrijk en organisch uit. Al zijn de gezichtsanimaties wel echt heel erg slecht. Het is duidelijk te zien dat dit uit een tijd komt toen we nog geen motion capture hadden. Dat gezegd te hebben, zijn we wel stront verwend tegenwoordig. Ook het geluid is hit and miss, aangezien er in deze versie veel meer ambiance geluiden zijn en muziek dan in het origineel. Zijn de stemmen letterlijk uit het origineel gehaald en klinken deze haast mono. Wat ik ook jammer vind, is dat ze de originele CGI cutscenes eruit geknipt hebben en daarvoor in de plaats goedkoop ogende tekenfilm plaatjes hebben gebruikt . Deze passen totaal niet bij de sfeer van de game. Ik had nog liever gehad dat ze die originele CGI een beetje hadden opgepoetst dan dit.

Outcast: Second Contact is zeker geen game voor iedereen, maar vooral voor de gamers die hem kennen van vroeger. Dit is met recht de voorvader van de Sandbox/open wereld (GTA, Elder Scrolls, Fallout en The Witcher) games en is extreem belangrijk geweest voor de gaming industrie. Echter blijft het jammer dat het een beetje een vergeten titel is geworden. Mijn hoop is dan ook ten zeerste dat het team achter deze game in de toekomst eindelijk het echte vervolg mag gaan brengen. En wellicht is het wel weer net zo revolutionair als dat het deel in 1999.

Outcast: Second Contact kun je dan ook op twee manieren benaderen. Allereerst als een zeer goede remake die niets probeert te veranderen aan het origineel, op de graphics na dan, gewaagd en zeer positief. En ten tweede als een verouderd spel wat een redelijke poetsbeurt heeft gehad en qua gameplay rommelig en oud aanvoelt.

Met de nostalgische roze bril op geef ik de game een 7. Maar houd er rekening mee, dit is een cijfer van iemand die het origineel een warm hart toe draagt. Het is echt typisch een fan favourite game. Spel is getest voor zo’n 10/15 uur game (van de +/- 60 uur dat de game in zich heeft) en is beschikbaar gesteld door uitgever.

Outcast: Second Contact - Review

27 november 2017 - 345 remove_red_eye

Graphics