100
0
40

INLEIDING

Het is een koude dinsdagnacht. Het duister zette zich al vroeg in. De takken van de bomen tikken zachtjes tegen het raam. Je probeert naar buiten te kijken en ziet alleen de drukke golven van de regen die tegen het raam aan naar beneden stromen. De wind door de kieren zorgen voor de ambiance muziek van deze nacht. Je bent alleen… Je koestert het licht van je laatste kaars en de enige vriendschap die je op dit moment vind is die van je eigen dansende schaduw in de donkere gangen. Je zintuigen worden je grootste vijand, bij ieder geluid dat je hoort speelt zich een verhaal af in je hoofd. Je ogen krijgen geen kans om te wennen aan het kaarslicht, de schimmen in de verte worden je grootste vijanden! Is het je verbeelding? Of is het echt? Je ademhaling wordt onregelmatig en je denkt nog maar aan één ding… Hoe overleef ik deze koude dinsdagnacht…

Black Mirror is allereerst niet gebaseerd op de Netflix serie met dezelfde naam. Nee, Black mirror is gebaseerd op een serie PC games uit begin jaren zero’s. En ik zeg duidelijk gebaseerd op, want Black Mirror 2017 staat verder qua verhaal volledig los van de eerste trilogie. In Black Mirror speel jij David Gordon. Het is 1930, midden in Schotland en je bent onderweg naar het Gothische familiekasteel, waar je vader zelfmoord heeft gepleegd onder vreemde omstandigheden. Al snel leer je meerdere familieleden en personeel van het kasteel kennen. Je voelt aan alles dat er meer speelt, maar wat?

Black Mirror is een survival horror point and click adventure game. Het merendeel van deze game ben je dan ook op zoek naar items in of op lades, kisten en tafels om zo telkens een stukje verder te komen. Als je dikke actie gaat verwachten, ben je hier totaal aan het verkeerde adres. Black Mirror is echt een zoek in alle hoeken spel waarbij je praat met iedereen. De game moet het dan ook vooral van de sfeer en het verhaal hebben.

De gameplay is jammer genoeg wel vaak een minpunt. De game speelt zich af in een landhuis, waarin de camera vaak een vast standpunt heeft. Een beetje zoals de oudere Resident Evil games. Hierdoor kom je regelmatig vast te staan achter een beeld of boekenkast, wat ik wel storend vind in deze tijd. Ook zijn de puzzels niet fair. Vooral de cabinet puzzel is bizar moeilijk. Je moet in dit kabinet drie slangenkoppen weten in te drukken door middel van drie kleine puzzels. Twee koppen zijn redelijk simpel, maar de derde is gewoon een hel en niet doordacht. Hulde aan Youtube en zijn walktroughs. En zo zitten er wel meer onlogische puzzels in. Een beetje nadenken vind ik niet erg, maar het voelt bijna alsof ik dezelfde gedachtegang als de makers moet aanhouden.

Grafisch ziet de game er bij vlagen echt prachtig uit, vooral de lichteffecten zijn bijna perfect te noemen. Nog nooit heb ik een game gezien die zoveel sfeer in schaduwen kon brengen. Ook het oog voor detail van het kasteel is noemenswaardig. Het ziet er bijna altijd mooi uit. Echter kom ik nu wel bij enkele fatal flaws van de game. Het eerste is dat de game gigantisch last heeft van flikkeringen, grafische glitsches, framedrops en tussen bijna elke kamer een laadscherm dat 30 seconden duurt, waardoor je in sommige gebieden langer aan het laden was dan dat je kon spelen. Dit bracht voor mij wel gigantisch veel afbreuk van de game en je word hier door echt binnen no time uit het spel gehaald. Ook is de game afschuwelijk donker en is het bijna onmogelijk te spelen bij daglicht. Er zat zelfs een cutscene in die zo donker was, dat je echt serieus geen flauw idee had wat er nu gebeurde. En ja, ik had mijn gamma uiteraard al volledig open staan.

Sfeer is dan ook eigenlijk het enige waar dit spel echt in uitblinkt, het Gothische kasteel is haast een beetje H.P. Lovecraft. Daarnaast waren de makers van de game duidelijk geïnspireerd door films en games als Shutter Island, Sweeney Todd, Silent Hill, The Woman in Black en de eerste Resident Evil game. Ook qua muziek en stemmen zit de game gewoon dik goed in elkaar. En het nummer van de trailer zal nog lange tijd in je hoofd blijven zitten (ook al is het nummer zwaar gejat van The Hobbit – The misty mountains cold).

Ik gebruik deze zin wel vaker: Hit And Miss! En ik denk dat ik dit spel er niet beter mee kan omschrijven. Want qua sfeer is het een van de beste games in het genre. Echter de gameplay, laadtijden en grafische fouten maken dat het geheel als een gerushed product aanvoelde. Ze hadden beter een half jaar extra kunnen pakken om te game mooi glad te strijken en te optimaliseren voor de Xbox One. Want heel eerlijk, nu voelt het aan als pruts werk en alsof iemand daar ff snel op de vrijdagmiddag na de borrel de game geoptimaliseerd heeft voor de Xbox One. Ga je echter voor een sfeervol spel en kun je door de missers heen kijken, dan verzeker ik je dat je een mooi, diepgaand verhaal gaat krijgen in een heerlijke setting. Door de hoeveelheid fouten moet ik jammer genoeg de game wel belonen met een onvoldoende ☹ Want als er niet zoveel fatal flaws in hadden gezeten, had ik de game echt hoger kunnen laten scoren. Ik hoop dan ook ten zeerste dat ze dit gaan updaten, want zo slecht heb ik het dit jaar nog niet gezien.

De game is getest voor zo’n 7 uur en is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Bekijk hier de trailer:

Black Mirror - Review