100
0
79

Je naam is Simon Jarrot, een man die lijdt aan een hersenaandoening en koste wat kost een oplossing wil vinden voor zijn probleem. Het lijkt erop dat de zekere Dr. Munshi je hierbij kan helpen. Hij is namelijk bezig met een experiment. Je stapt in zijn experimentele apparaat om je hersens te laten scannen, maar als je wakker wordt, zie je dat je niet meer op de plek bent waar je het apparaat hebt betreden. Ineens bevind je je in een duistere onderzoeksfaciliteit genaamd Pathos-II, die ook nog eens onderwater blijkt te zijn. Wat is hier in hemelsnaam gebeurd en nog belangrijker… Hoe kom je hier weg!?

In SOMA is het je doel om uit te zoeken wat er in deze faciliteit is gebeurd en waarom deze in zo een chaotische staat is achtergelaten. Je bent zielsalleen in een donkere, enge en vooral vreemde omgeving die volhangt met robots en waar je allerlei vreemde geluiden hoort. Er hangt een duistere sfeer in SOMA, die er voor zorgt dat je altijd op je hoede blijft. Dit geeft veel toevoeging aan je speelstijl.

PATHOS-II heeft veel verborgen geheimen die je constant uitdagen, voordat je ook echt verder komt. In het optie menu is het mogelijk om tips in te schakelen tijdens het spelen voor als het toch iets te moeilijk is.  Ook lopen er monsters rond in het spel, die het je knap lastig maken als je ergens naar op zoek bent. Na 2 keer kort achter elkaar geraakt te worden ben je namelijk game over. Deze monsters lijken erg veel op robots met menselijke eigenschappen. Je kunt ze beter vermijden. Je moet strategisch te werk gaan om ze ongezien te kunnen ontwijken. Als je dit niet doet, komen ze je achterna en blijven ze een tijdje naar je zoeken. Maar gelukkig is bij de Xbox One release een ‘Safe Mode’ toegevoegd. In deze mode kom je nog altijd monsters tegen, maar kunnen ze je niet doden. Op deze manier heb je meer vrijheid om alles te verkennen en hoef je niet het complete spel door te sluipen om verder te komen.

Gameplay en graphics

SOMA is een survival horror game afkomstig van de makers van Amnesia: The Dark Descent. Puzzelen is een van de basiszaken die je moet doen om verder te komen in het spel. De ene puzzel is wat uitdagender dan de ander, maar allen zijn goed te doen. Het spel zit vol met schrikmomenten, die je af en toe de stuipen op het lijf jagen, maar ik had ook niet anders verwacht van de makers van Amnesia. In het spel hoor je ook je hartslag heftiger worden op het moment dat er wat gebeurt. Een leuk, klein detail wat toevoeging geeft aan dat horrorgevoel.

Enkele robots die je tegenkomt geven je de optie om met ze te praten. Ze denken dat ze mensen zijn en vinden het storend dat jij ze zo niet ziet. Zelf denk je dat deze robots op afstand bestuurd worden en zij dienen als avatars van de bestuurder. Dit opent een deur naar veel filosofische vragen in de echte wereld en maken je keuzes vaak tot dilemma’s waar je later nog bij stil blijft staan. Deze robots zien er ook vaak uitgeleefd uit, spugen olie en hebben camera’s waar je ogen zou verwachten. Ze zien er gewoon een beetje zielig uit. Dit maakt alles nog tragischer in je zoektocht naar wat er gebeurd is.

SOMA zit vol met goede plots en ideeën, maar als je kijkt naar de feitelijke gameplay is het vooral veel in hoekjes schuilen voor die grote monsters die je niet met rust laten. Het lijkt af en toe echt onmogelijk om ze te ontwijken en dat kan veel frustratie met zich mee brengen. Bij de Safe Mode heb je dit euvel dan weer niet, omdat je je geen zorgen hoeft te maken om dood te gaan.
Wat een beetje jammer is, is dat je de objecten die je overal op kan pakken niet kan gebruiken om een monster af te leiden, ze reageren alleen als ze je zien. In veel gevallen is het dus langs een monster rennen en hopen dat hij je niet raakt en vervolgens verstoppen tot hij zijn interesse verliest. Deze tactiek kan nog wel eens werken, omdat er aardig veel checkpoints in de game zitten. Mocht je toch geraakt worden, is het heel fijn dat je weer opstaat op de plek waar je geraakt bent en dus dichter bij je doel bent.

Grafisch gezien is SOMA niets nieuws, maar zeker ook niet slecht. Dit is mede doordat de game al in 2015 op PC en PS4 is uitgebracht en er geen verbeteringen zijn aangebracht voor de Xbox One release. Naar mijn mening had met de komst van One X hier best iets aan gedaan mogen worden. Ook hapert het spel zo nu en dan om te kunnen laden en lijken de graphics op sommige punten slechter dan de rest (op het wazige aan). Beetje irritant als je er net in zit.

Eindoordeel

SOMA is een origineel idee voor een horror survival game met veel goede schrikmomenten en dialogen die je aan het denken (kunnen) zetten. De gameplay is niet heel bijzonder ten opzichte van soortgelijke games in dit genre, het is vooral veel verstoppen in hoekjes tot je ongestoord verder kan. Toch weten ze de ideeën en het verhaal op een zekere manier te brengen zodat het anders lijkt dan anderen. Het verhaal lijkt wel een beetje uitgerekt, vooral doordat de gameplay niet 100% origineel aanvoelt. Op de rustige momenten dat je geen monsters of puzzels tegenkomt kan je echt genieten van het verhaal wat SOMA heeft te bieden.

SOMA - Review

02 december 2017 - 460 remove_red_eye

Gameplay en graphics