100
0
80

Als je Bioware zegt gaat menig gamer hartje sneller kloppen, met games als Baldur’s Gate, Star Wars: Knights of The Old Republic, Dragon Age en natuurlijk de Mass Effect games in hun portfolio niet de minste game ontwikkelaar. Eigenlijk was de Mass Effect serie al afgelopen na de originele trilogie. En even in het midden gelaten of je het einde van die serie wel of niet goed vond, het was een prachtige gameserie. Bij Bioware begrepen ze in ieder geval ook dat ze goud in handen hadden met de eerste 3 delen. Hoe ga je nu dus verder op een gameserie die klaar is? Heel simpel, gooi een schip vol met mensen en aliens stuur ze op een trip van 600 jaar naar het Andromeda sterrenstelsel. En tadá! We kunnen weer verder. Voordeel hiervan is dat nieuwkomers zo in kunnen stappen zonder dat ze iets gemist hebben van de vorige delen.

Mass Effect Andromeda is een third person action RPG in een open wereld (beter gezegd open sterrenstelsel). Aan het begin van de game kun je kiezen wie je speelt uit een tweeling, een broer en een zus. Na korte tijd in de game verlies je een dierbare die jou de taak geeft om als pathfinder het Andromeda stelsel te gaan verkennen. Echter kom je al snel in contact met een agressieve alien levensvorm die jou wilt gebruiken voor de krachten die jij als pathfinder hebt vergaart.

Qua Gameplay zit de game redelijk tot goed in elkaar, met af en toe paar rare dingen die niet hadden gehoeven. Grootste nadeel dat ik tegen kwam was het wisselen van wapens met de Select knop. En dan denk je “joh dat is toch maar een kleinigheidje”. Maar er zitten genoeg knoppen op de controller, had dit dan onder de D-pad of de B knop e.d. gezet, het voelt gewoon onnatuurlijk aan. Verder voelt de game qua gameplay wel beter aan dan de vorige delen. Zo heb je meer bewegings-vrijheid, zijn de platform elementen beter uitgewerkt, voelt het richt systeem beter en is het rijden met je verkenner ook een stuk leuker. Daarnaast kan het exploreren van de galaxy’s op ten duur wel meer gaan aanvoelen als een last, dan als iets dat leuk is. Dit komt mede door de vele animaties die hij telkens uitvoert als je van de ene naar de andere planeet vliegt. Dit had absoluut sneller en beter uitgewerkt kunnen worden. Het is nu niets meer dan hopen dat je ergens een probe op af kunt sturen en een paar grondstoffen kunt vinden. Na vijftien keer hetzelfde te hebben gedaan, weet je het wel...

Naast de campaign, zit er ook een Multiplayer mode in, maar als ik eerlijk ben ben ik niet iemand die dit soort games voor de Multiplayer koopt. Is dat wel je ding, dan kun je lekker Co-op los gaan op hordes vijanden met drie vrienden. Dit is dan ook niet iets wat ik in deze review mee ga tellen aangezien het in mijn ogen meer een ‘moetje’ is van EA, dan dat ze dit werkelijk willen bij Bioware. “Maak het volledig MMO of doe er niets mee” dat is mijn opinie. Niet half/half, enkel zodat je kan zeggen dat er Multiplayer in zit.

Grafisch is de game wel een chaos. Een chaos die van ontzettend mooi naar afschuwelijk lelijk springt. Dit zal merendeels komen door het gebruik van de relatief nieuwe Frostbite engine, waar in het verleden gebruik gemaakt werd van de Unreal engine hebben ze hier (waarschijnlijk last minute) de game in de Frostbite engine gegooid. En dit doet de game weinig goed. Het Menu scherm dat hapert bij het opstarten, gigantisch veel pop-up (vooral als je met de verkenner rijdt). Maar het meest afschuwelijk zijn nog wel de karakter modellen die er vaak uitzien als Action man poppen die ze in een blender hebben gestopt. Echter is het niet alleen maar kommer en kwel, zo zien de omgevingen er werkelijk buitenaards mooi uit, en krijg je vaak wel het gevoel dat je op een levende planeet rond dwaalt. Dit is ongekend en nog nooit zo mooi in beeld gebracht. Dit alles onder het genot van de heerlijke synthesiser deuntjes maakt het geheel toch wel tot iets bijzonders.

Mass Effect Andromeda is een game waar op dit moment nog erg veel schoonheids foutjes in zitten. Er gaan verhalen rond over bugs die ‘game-breaking’ zijn in de game, maar deze heb ik zelf nog niet mee gemaakt. Qua gameplay en verhaal zit dit deel wel snor, daar was ik ook niet bang voor. Echter door de tegenvallende graphics en de bugs zorgt het er wel voor dat de game nog niet af is en toch nog behoorlijk gerusht is, afgezien van het feit hij al een paar keer is vertraagd. Ik hoop dan ook ten zeerste dat ze bij Bioware hard aan het werk zijn om de laatste bugs en grafische glitches glad te strijken. Als dat klaar is, kun je gerust twee hele punten bovenop mijn eindcijfer gooien.

Persoonlijk heb ik een haat/liefde relatie met de game op dit moment, vaak zit ik echt met een paar gigantische facepalms voor mijn TV. Maar toch weet de game mij zo vast te houden dat ik wel blijf doorspelen. En ik verder wel geniet van het verhaal en de karakters die mij worden voor gehouden.

Mass Effect Andromeda krijgt van mij (op dit moment) een 6/10.

- 06 april 2017

Rectificatie, inmiddels zijn er al 2 update’s geweest voor Mass Effect Andromeda die zo’n beetje 90% van alle kinderziektes eruit hebben weten te halen. verdient is gewoon verdient dus die 2 punten die ik belooft heb krijgt hij er nu gewoon bij!!!

Game is getest voor zo’n 10 uur op een Xbox One S, en is gekocht door de reviewer zelf.

Mass Effect Andromeda - Review

21 maart 2017 - 130 remove_red_eye