100
0
65

Laten we gelijk maar even iets uit de wereld helpen met deze review. Verdun mag dan het kleine broertje van Battlefield 1 lijken, maar deze WW1 shooter is toch echt eerder aangekondigd voor de Xbox One dan Battlefield 1. Daarnaast is het natuurlijk erg oneerlijk om deze twee games met elkaar te vergelijken. Het oppermachtige, grootste EA dat samen met DICE Battlefield 1 op de markt heeft gebracht. Een megagame met een enorme fanbase. En daar tegenover het kleine, nederige Nederlandse Blackmill Games en M2H. En uiteindelijk is het een vergelijking tussen appels en peren; het zijn beide shooter games die WW1 als context hebben, maar daar houdt de vergelijking ook snel weer op. Ik ga in deze review verder daarom niet in op de vergelijking tussen deze twee games, maar weet dat dit (helaas) automatisch toch zal gebeuren.

Verdun is een first person shooter die via de beta versie in 2013 uiteindelijk in juni 2015 zijn weg vond naar Steam en daar vrij succesvol was. Dit was waarschijnlijk ook de reden waardoor uiteindelijk aangekondigd werd dat de game zijn weg naar de consoles zou gaan vinden. Het heeft even wat langer geduurd dan de bedoeling was en het was zelfs even spannend of er überhaupt een Xbox One release zou gaan komen, maar uiteindelijk is het dan toch zover.

De game is gebaseerd op de historische gebeurtenissen rondom de Slag om Verdun in 1916. De landschappen en wapens zijn zo realistisch mogelijk vorm gegeven en tijdens het laden van een game zul je ook verschillende historische achtergrondfeitjes te weten komen. Alles is gericht op een authentieke en unieke WW1 ervaring en er is geprobeerd dit zo realistisch mogelijk weer te geven. Zo duurt het laden van je wapen soms erg lang en is er in 95% van alle gevallen sprake van een “one shot kill”. Dit maakt de game meer een WW1 simulatie game, dan een plezierige, snelle shooter. De game heeft multiplayer als focus, waarbij tot maximaal 32 spelers in een game kunnen zitten, verspreid over verschillende teams, zoals Duitsers, Fransen en Britten. Je kiest daarbij voor aanvang van de game met welke klasse je wilt spelen, niet elke keer als je dood bent gegaan. Hoewel de game voornamelijk gericht is op de multiplayer met meerdere game modes, kun je er ook één offline game mode spelen: squad defense. In deze game mode moet je waves van vijanden tegenhouden en je loopgraaf verdedigen.

Hoewel Verdun geen snelle shooter is zoals de meeste moderne shooters van tegenwoordig, loopt de game op de Xbox One console vrij soepel. Desondanks zal het niet voor iedereen weg gelegd zijn, want veel gamers zijn tegenwoordig gewend aan jet packs, double jumps en grappling hooks. Verdun probeert zoals gezegd juist zoveel mogelijk bij de realiteit te blijven. De realiteit van een harde, brute oorlog, in vieze, natte loopgraven. De chaos is helemaal compleet als er gas wordt gebruikt om desoriëntatie te veroorzaken. Het zicht in loopgraven is natuurlijk al minimaal en dat wordt er onder die omstandigheden niet beter op. Dit geeft een intense vibe aan de game. Door het one shot kill principe en de afwezigheid van een kill cam, is het echter soms een raadsel hoe je nou precies aan je einde bent gekomen. Dit kan leiden tot enige frustratie, omdat je echt uit het niks dood op de grond ligt. Enige voorzichtigheid is dan ook zeker geboden, de loopgraven waren er niet voor niets! Zorg dat je niet zomaar een open vlakte op rent, maar optimaal gebruik maakt van je omgeving.

Natuurlijk zijn de graphics niet heel hoogstaand voor de huidige generatie consoles en gamers, waarbij iedereen zo mooi, gedetailleerd en realistisch mogelijke graphics wil zien. Daarnaast zitten er nog een aantal irritante bugs in. Zo worden sommige soldaten ineens volledig wit of roze, waardoor ze ineens ontzettend goed te zien zijn. Als het je vijand gebeurt, is dit natuurlijk in jouw voordeel, maar gebeurt het jou, dan ben je natuurlijk ook in de bosjes of loopgraven niet veilig voor je vijanden. Ondanks de matige graphics, stroeve gameplay en enkele bugs, is Verdun best een redelijke game. Zeker gezien het feit dat het budget en de mogelijkheden die er waren voor de ontwikkelaars niet ontzettend groot waren. Voor de liefhebber is deze game dan ook zeker het uitproberen waard. Hou je meer van snelle, moderne shooters? Dan is deze game een minder goede keuze.

De game is nog enkele dagen beschikbaar in de Store voor €11,99. Daarna zal de reguliere prijs van €19,99 weer gelden.

Verdun - Review

08 maart 2017 - 175 remove_red_eye