100
0
80

Sniper Elite is al jaren een must voor de echte Sniper fans, al bleef de serie de eerste tijd altijd een beetje een niche titel. Typisch zo’n game die je altijd wel in de winkels zag liggen en regelmatig in de handen had om daarna toch met een andere game de winkel te verlaten. Echter vanaf deel 3 kon je merken dat de productie kwaliteit gigantisch omhoog ging, wat in deel 1 & 2 nog een beetje werd gebruikt als leuke gimmick werd in deel 3 daadwerkelijk uitgebouwd tot een game serie die zijn eigen plekje wist te verdienen tussen de grote jongens.

Eindelijk kunnen we aan de slag met Sniper Elite 4 Italy. In Sniper Elite 4 speel je als Karl Fairburne, een ware Sniper Elite. Het is 1943 en de 2e wereld oorlog is vol in gang, de Duitsers hebben een nieuw massa vernietigings-wapen geproduceerd, en nu is aan jou de taak om dit te dwars bomen. Je komt op plaatsen als pittoreske Italiaanse Steden, bossen, berg gebieden en zelfs eilandjes die je van voor tot achter kunt verkennen.

Sniper Elite 4 Italy is een Third person shooter, die uiteraard hevig leunt op het infiltreren en vanaf een gedekte opstelling je tegenstanders te vellen. Dit alles laten ze tot in het goorste detail zien, en dit is ook wel een beetje het visitekaartje van deze game serie geworden. Niets is zo bevredigend als het moment dat je de trigger over haalt en je de kogel in slow motion op een niets vermoedende duitser afstuurt, recht in z’n giegeltje waarna je zijn onderkaak binnen stormt en je aan de achterkant zijn hersenpan als een volle doos cornflakes uit elkaar ziet vliegen. Soms heeft een mens dat gewoon even nodig.

Grafisch is het soms een beetje op en neer maar moet er bij zeggen dat het vaker op is dan neer, waarbij de gigantische vlaktes er in hun geheel oogstrelend uitzien, en echt met gemak meedoet met de aller grootste jongens in de game wereld. Al schiet hij op sommige kleine puntjes net wat te kort zoals bijvoorbeeld de gezichten/uitdrukkingen en soms de textures die wat gedetailleerder mochten zijn her en der. Storend? Nee. En daarnaast draait de game ook nog eens heerlijk op 1080P native op je Xbox One. En daarmee doet het grote geheel van de game gewoon lekker mee met alle andere Tripple A games van nu. Duidelijk is ook te zien dat de Game van de grond af is opgebouwd in hun vernieuwde engine. Dit is duidelijk te merken in de gigantische grote van de game. Het kleinste level in deel 4 is groter dan het grootste level in deel 3. Je bent op moeilijkheidsgraad normal dan ook rustig een uur tot anderhalf uur per level bezig, en nog veel langer als je alle side missions erbij doet of op een hoger niveau voor de echte stealth snipers.

Gameplay zit bij dit deel gewoon goed in elkaar, de besturing is spot on en de uitdaging is eerlijk. Daarnaast voelt de game ook nog eens heerlijk compleet aan. Er zit een gigantische Single Player Campaign in, die ook nog eens Co-op via Xbox live te spelen is. Daarnaast heeft de game ook nog een volwaardige online Multiplayer voor de multiplayer fans tot 12 spelers. Jammer genoeg heb ik de MP nog niet kunnen testen dus kan daar nog niet veel over zeggen.

Het is duidelijk geworden dat ze bij Rebellion na toch een tijdje zoeken eindelijk de game hebben kunnen maken die niet puur en alleen om een slo-mo gimmick ging. Sniper Elite 4 voelt dan ook op praktisch alle punten aan als een volwaardige Tripple A game van grote productie waarde, en is een serie geworden waar we nu en in de toekomst nog veel van kunnen gaan verwachten. Met de gigantische hoeveelheid content en replay waarde in zowel de Campaign, Co-op Campaign en Multiplayer is dit een game die je na maanden nog steeds kan spelen. Het is bijna uniek te noemen dat een grote retail game als deze in deze tijd standaard al met zoveel content word uitgebracht. Er is een optie voor een season pass en ben dan ook heel benieuwd wat er nog meer bij kan gaan komen. En natuurlijk niet te vergeten de hoeveelheid ranzigheid die de game te bieden heeft wat toch wel echt het visite kaartje is geworden voor deze serie. Waarbij je vroeger alleen een killcam kreeg bij een sniper kill kan het nu bijna met alles, of het nou een granaat is waarvan je elke splinter het lichaam ziet binnen treden en een complete smoothie maakt van alle ingewanden, of met een vuistslag z’n complete kaak aan pindakaas met stukjes slaat. Niets is te gek in dit deel! En is hiermee zijn geld dan ook meer dan waard.

Game is beschikbaar gesteld door Koch Media Benelux, en is voor minimaal 15 uur getest op Xbox One.

Sniper Eilte 4 - Review

13 februari 2017 - 149 remove_red_eye