100
0
80

In het leven heb je leuke, minder leuke en ronduit enge buren. In Hello Neighbor mag je er gerust van spreken dat je een extreem enge buurman hebt. Je speelt een kleine jongen die met zijn bal aan het spelen is, maar deze rolt per ongeluk een steile berg af en stopt voor het huis van deze enge buur. Je hoort geschreeuw en vreemde geluiden van binnen het huis komen en gaat op onderzoek uit, maar de buurman ziet je en twijfelt geen moment om je te komen pakken! Vanaf dit moment begin je met de game en is het je taak om uit te zoeken wat of wie die geluiden maakt en wat deze buurman er mee te maken heeft.

Het onschuldige uiterlijk van deze game is zwaar misleidend, want de game is alles behalve onschuldig en makkelijk. De moeilijkheidsgraad van Hello Neighbor is zodanig hoog dat er genoeg momenten zijn dat je je controller wel kunt opeten of door het raam wilt gooien. De game is zo ontwikkeld dat de AI leert van wat jij doet om het huis binnen te breken. Dus als jij veel gebruik maakt van een bepaalde deur of raam, dan reken er maar op dat de volgende keer een camera of een berenval klaar staat voor je. De kunst is om zo stil en voorzichtig mogelijk een aantal puzzels op te lossen zodat je gesloten deuren open krijgt om verder te komen in de game, want zodra de buurman je ziet zal hij je achterna blijven komen tot hij je heeft of jij bent ontsnapt. Gelukkig zijn er genoeg verstopplekken binnen het huis en komt de buurman je buiten zijn huisgrens niet meer achterna. Bijna alle voorwerpen in het spel zijn te gebruiken om je doel te bereiken, maar je kan er maximaal 4 tegelijk bij je dragen, denk dus goed na over wat je nodig hebt.

Graphics en bugs

Hello Neighbor ziet er voor een indie game echt heel goed uit dankzij de gebruikte Unreal Engine. De gebruikte stijl en kleuren voor alles in het spel is zeker uniek en speels te noemen. Het geeft je geen eng gevoel wat je bij elke andere horror game wel zou hebben, maar dat maakt deze game wel aantrekkelijker om door te blijven spelen. Naarmate je iets verder komt zal het je opvallen dat veel ruimtes ingedeeld zijn alsof ze regelrecht uit de nachtmerrie van een kind komen, wat heel slim gedaan is gezien je als een kind speelt.
Beetje jammer is dat Hello Neighbor nog aardig veel bugs bevat, je zal de buurman regelmatig zien stuiteren als hij ergens tegenaan loopt en dus even vast zit (dit kan je natuurlijk ook in je voordeel gebruiken). Maar ook voorwerpen kunnen vast komen te zitten in de grond of muren en blijven een irritant ‘stotend’ geluid maken wat niet ophoudt tot jij het voorwerp oppakt en fatsoenlijk neerzet. Op dit gebied had ik meer verwacht van een game die al sinds 2015 in zijn Alpha fase zit, deze versie voelt dan ook meer aan als een Beta dan als een volledige game.

Samenvatting

Hello Neighbor is een leuke en zeer uitdagende game met een unieke speelstijl. Naar mijn smaak is Hello Neighbor iets te uitdagend en was het niet slecht geweest als ze een selectie van moeilijkheidsgraad hadden ingebouwd. Verder ziet de game er goed uit en spreekt deze je aan om door te spelen ondanks alle frustraties. Beetje jammer van de bugs die er nog inzitten waardoor de game een beetje als een Beta aanvoelt.

Hello Neighbor - Review

10 december 2017 - 606 remove_red_eye

Graphics en bugs