100
0
94

Het is inmiddels alweer 11 jaar geleden dat deze game voor het eerst op de PlayStation 2 werd uitgebracht maar het spel kreeg pas écht naamsbekendheid op de Nintendo Wii een jaar later.

Okami werd in 2006 dan ook overspoeld met prijzen, waaronder zelfs de grootste prijs die een game kan ontvangen en werd Game of the Year 2006. Echter bleef de game zelfs na die befaamde prijs altijd een beetje op de achtergrond en wist het nooit echt het publiek te vinden wat het zo verdiende. Nu is het dan eindelijk tijd voor een HD remake van deze parel. Maar weet de game anno 2017 nog zo’n indruk te maken?

In Okami speel jij de witte wolf Amaterasu en zijn sidekick Issun, een piepklein insectachtig wezentje met een gigantisch grote mond. Na 100 jaar vrede weet een duister wezen Orochi, de achtkoppige draak, uit te breken uit zijn cel om duisternis en verderf over de wereld van Nippon te brengen. Het is aan jou, Amaterasu, om ervoor te zorgen dat je het licht en het leven terug brengt in deze wereld.

Okami is een Action RPG die je het beste kan vergelijken met games als de Legend of Zelda. De makers van de game hebben dit zelf ook openlijk toegegeven dat het hevig is gebaseerd  op deze bekroonde game serie. Echter is Okami geen goedkope kopie van Zelda.  Nee, het heeft volledig zijn eigen stijl.

Qua gameplay lijken de twee dan ook zeer veel op elkaar, met real time gevechten en grote open werelden waarin je op avontuur kan gaan. Wat Okami vooral heel uniek maakt, is dat je moves kan schilderen. Wil je bijvoorbeeld een boom in bloesem brengen, dan druk je simpelweg op de RB knop waardoor het scherm stopgezet wordt en je een kwast in beeld te zien krijgt. Hiermee breng je met een simpele cirkelbeweging de boom weer in bloesem. In totaal zitten er zo’n vijftien verschillende kwast moves in de game die je al spelende vrijspeelt. Opzich klinkt dit heel ingewikkeld maar na een uurtje spelen wordt het gebruik van de kwast een tweede natuur en ga je hem te pas en te onpas gebruiken.

Ook de opbouw van de game is zeer vergelijkbaar met die van de Zelda games. Grote open velden, steden en dorpjes kom je overal tegen, waar je zeer veel leuke side quests en missies kan spelen. En natuurlijk vind je op verschillende plekken echte dungeons die je moet doorlopen met een gigantische eindbaas op het einde. Ook de mechanics van deze eindbazen zijn werkelijk prachtig gedaan en niet van die simpele eindbaasjes waarbij je een klein beetje damage moet doen en klaar. Nee,  elke eindbaas heeft weer wat unieks qua mechanic.

Graphics

Het meest bizarre is nog wel hoe goed de graphics van de game de tand des tijds hebben doorstaan. De game is volledig in een cell shaded oud Japanse stijl. Dit zorgt ervoor dat de game er na 11 jaar nog steeds weergaloos prachtig uitziet. Het is alsof je continue in een schilderij rondloopt.

De muziek is uiteraard ook van het hoogste niveau en gigantisch sfeervol. Voor de stemmen hebben ze dan weer gebruikt gemaakt van een nep taaltje en wordt de game je voorgelegt in tekst. Het is een beetje vergelijkbaar met hoe Ori and the Blind Forest je het verhaal voorlegt.

Okami HD is in alles een waar meesterwerk wat de tand des tijds gigantisch goed doorstaan heeft. Zelfs met de paar minuscule kleine probleempjes die de game heeft, zoals af en toe wat pop-up - dit komt uiteraard dat ze weinig aan de game zelf hebben aangepast - en is het soms wel wat cryptisch omschreven wat je moet doen.

Okami HD kan ik elke gamer aanraden die games als The Legend of Zelda prachtig vinden. De unieke stijl en gameplay zorgen ervoor dat je echt iets mee maakt wat je nog nooit gezien hebt. Het enige probleem wat je hebt als je deze game nog nooit eerder had gespeeld, is dat je er van gaat balen dat je deze game nu pas ontdekt. Okami is niet voor niets opgenomen in het boek 'Games you need to play before you die'.  Mocht je hem al gespeeld hebben weet je al wat voor parel dit is en kun je hem zo nog een keer oppakken. Ben je nieuw met deze game moet je geen seconde wachten en hem direct aanschaffen.

En dat de game minder dan twee tientjes kost is gewoon weggeven. Zeker met een speelduur van 30 á 40 uur, krijg je gigantisch veel waar voor je geld. Game is gespeeld voor zo’n 25 uur en is beschikbaar gesteld door uitgever. Okami HD is alleen digitaal te koop.

Okami HD - Review

11 december 2017 - 543 remove_red_eye

Graphics