100
0
65

De film "Battle Royal" uit 2000 was voor Brendan Greene de grote inspiratie voor het concept van PlayerUnknown's Battlegrounds, ook wel  afgekort als PUBG. In maart 2017 leidde dat tot de pc versie van de game, die met groot enthousiasme ontvangen werd. Inmiddels werden er meer dan 24 miljoen Steam codes van PUBG verkocht en heeft de game op pc zo'n 2 miljoen actieve spelers. En het gaat nog steeds om de Preview versie van de game. De volledige versie zal op 20 december aanstaande uitkomen voor pc. De potentie van de game is echter meer dan duidelijk en ik was persoonlijk daarom ook laaiend enthousiast toen ik hoorde dat de game als Preview Game zou uitkomen op Xbox One. Naast mijn enthousiasme merkte ik echter ook gelijk wat bezorgdheid. De pc versie werkt inmiddels beter dan in maart, maar ook in de huidige versie kent de game nog zijn knelpunten op pc. Zouden de ontwikkelaars het voor elkaar krijgen de game goed om te zetten naar een console versie voor Xbox One? En hoe gaat de besturing lopen? Aangezien die op pc redelijk uitgebreid is.

Voor de mensen die de laatste weken onder een steen hebben gelegen en totaal onbekend zijn met PUBG, volgt hier even een korte uitleg van het concept. PUBG is een third person multiplayer shooter, gebaseerd op het 'last man standing' principe. Elk spel strijden er 100 spelers om de overwinning. Ben jij de laatste die nog overeind staat? Dan heb je de game gewonnen en krijg je de bekende slogan "Winner winner chicken dinner" met koeieletters op je scherm te staan.

PUBG jumping out of plane

Maar dat klinkt simpeler dan het is. Je wordt namelijk zonder maar iets bij te hebben op een groot eiland gedropt vanuit een vliegtuig. Samen met die 99 andere spelers. Het is zaak zo snel mogelijk alle gebouwen te doorzoeken en wapens, health items, voertuigen en beschermende kleding te vinden. Op die manier ga je jouw vijanden ten strijde. Maar dat is niet alles... Alsof die 99 vijanden om je heen niet voor genoeg problemen zorgen, is er ook nog die enge blauwe koepel. De map is namelijk één grote tijdsklok. Je krijgt al vrij snel een melding dat je je naar het spelveld moet begeven. Als je op je map kijkt, zie je dan een witte cirkel. Je dient je zo snel mogelijk in dit gebied te begeven, want er volgt een blauwe koepel met een soort elektrisch uiterlijk, die kleiner en kleiner wordt. Buiten de cirkel gaat je health snel naar beneden en zul je binnen de kortste keren dood zijn. In een hoekje wachten en campen is dus geen optie. Alle spelers worden dichter en dichter bij elkaar geforceerd, wat tot spannende en heftige situaties kan leiden!

PUBG

Het is daarmee dus de gameplay die PUBG een briljant spel maakt. De steeds kleiner wordende cirkel met de grote hoeveelheid aan vijanden die steeds dichter in je buurt komen, zorgen voor een extreme spanning. Al meerdere keren heb ik het hart in mijn keel gehad, omdat er ineens iemand met een shotgun voor mijn neus stond of omdat ik in een last minute eindsprintje net binnen het aangegeven spelgebied kon komen. Om vervolgens door de eerste de beste sniper neergeschoten te worden... De game omvat ontzettend veel aspecten die bijdragen aan tactiek om te overleven. De koepel is daarbij je vriend of juist je grootste vijand. Elke keer weer kom je in nieuwe situaties, die je als ervaring in je rugzakje meeneemt voor een volgende keer. Elke keer wil je het beter doen, het langer uithouden en meer kills maken. Dit is gelijk ook een van de verslavende aspecten van de game. Je zit er zo heerlijk in, dat de klok voor je het weet de kleine uurtjes aan geeft. En ondertussen probeer je jezelf elke keer weer te overtuigen "Ach, nog één keer, dit moet beter kunnen!". Zelfs het feit dat er tot nu toe in de console versie slechts één speelbare map in zit, verandert niks aan het feit dat je met PUBG uren en uren zoet kunt zijn. Het uitbrengen van nieuwe maps (waar de ontwikkelaars op dit moment druk mee bezig zijn) en misschien ook game modes zou een waardevolle toevoeging kunnen zijn wat mij betreft.

PUBG playing co-op with friend

Wel positief is dat je de game niet persé solo hoeft te spelen. Er is namelijk ook een game mode voor duo en voor squad games (4 personen). Dit geeft een extra sensatie aan de game aangezien hiermee je tactiek aangepast moet worden. Je kunt elkaar helpen en zelfs reviven als de damage niet voldoende hoog is geweest om je definitief het loodje te laten leggen. Je moet goed samenwerken om de beste squad of het beste duo van de game te zijn, maar dit geeft een extra tactische dimensie en variatie aan de game.

Graphics en prestatie

Waar er tegenwoordig ontzettend veel aandacht is voor de graphics van een game, zeker met de komst van de Xbox One X, moet je dat bij PUBG een beetje los laten. De graphics zijn oké, maar zeker niet hoogstaand. De game moet het echt van zijn unieke gameplay hebben. Daarnaast zijn er verschillende gamers die last hebben van lag, framedrops (de game draait helaas vooralsnog sowieso maar in 30fps, zelfs op de Xbox One X) en andere glitches en bugs. Andere problemen die hier en daar genoemd worden, zijn o.a. het wegvallen van het geluid, karakters die vast blijven hangen in de omgeving, karakter die ineens in hun ondergoed staan en problemen met de aim. Persoonlijk dacht ik zelf goed verstopt in het hoge gras te liggen, terwijl ik achteraf een supermakkelijk target bleek te zijn. De textures zijn dus ook niet overal optimaal. Natuurlijk moet ik hier wel de kanttekening plaatsen dat de game op dit moment als Game Preview is uitgebracht, wat wil zeggen dat de game überhaupt nog niet af is. Bij de meeste mensen draait de game echter redelijk, hoewel sommigen dus enorm veel problemen tegen komen. Er is nog veel werk te verrichten voor de definitieve release mogelijk is.

Controls

Een puntje van zorg voor mij persoonlijk was de manier waarop de besturing voor console geregeld ging worden. De besturing op PC is namelijk best uitgebreid. Maar het is gelukt een redelijk logische indeling aan te houden, waarbij vooral handig gebruik wordt gemaakt van het indrukken, langer ingedrukt houden en 2x kort indrukken van knoppen om bepaalde functies te kunnen gebruiken. Als je bijvoorbeeld RB indrukt, dan switcht je tussen third en first person (waarbij de eerste optie meestal een groot voordeel geeft, je ziet er namelijk een groter gedeelte van je omgeving mee). Houd je de RB knop wat langer ingedrukt, dan kun je met de rechterstick om je heen kijken zonder dat je karakter zelf mee beweegt. Ook de inventory zit op zich redelijk logisch in elkaar. Het duurt wel even voor je al deze handigheidjes goed onder de knie hebt, maar mocht je dat lukken, dan kun je ze in jouw voordeel gebruiken in het heetst van de strijd.

PUBG load out

De gameplay van PUBG is uniek en een heerlijke afwisseling in de grote hoeveelheid van vooral first person shooters die tegenwoordig worden uitgebracht. Elk potje is uniek, er gebeurt altijd wat nieuws. De setting zorgt er voor dat je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit. Heerlijk meeslepened en ontzettend spannend! Als ik de game puur op gameplay zou moeten beoordelen, zou het voor mij een 8,5 worden. Echter, gezien de game als Game Preview is uitgebracht en dus nog niet af is, geeft dat bij veel mensen problemen. Vooral de framerate van 30fps die bij veel mensen amper gehaald wordt, is een groot probleem. Ook de graphics zijn niet hoogstaand. Deze technische aspecten van de game zou ik daarom op dit moment beoordelen met een onvoldoende, een 4,5. Een voorlopige eindbeoordeling, hoewel je daar door de Game Preview release eigenlijk nog niet over kunt spreken, komt daarmee op een 6,5. Er is nog veel werk aan de winkel, maar de potentie van deze game is waarschijnlijk voor iedereen zichtbaar. Als de ontwikkelaars de game tot een stabieler niveau kunnen tillen en er wat meer variatie kunnen brengen door bijvoorbeeld meerdere maps en game modes, dan is deze game echt een topper. Tot die tijd kunnen we slechts spreken van een ruwe diamant.

PUBG cover

PlayerUnknown's Battlegrounds - Preview

12 december 2017 - 849 remove_red_eye