100
0
73

Ondanks de succesvolle TV-serie van Battlestar Galactica, is er nooit echt een kwaliteitsgame uitgebracht voor deze o zo populaire serie. Het is ook altijd wel een lastige opgave geweest om ruimte gebaseerde strategie games interessant te maken voor het publiek. Want laten we eerlijk zijn, het is vaak veel van hetzelfde. Maar in Battlestar Galactica: Deadlock hebben ze toch een aantal problemen met dit soort games weten aan te pakken en het resultaat is zeker niet verkeerd.

Deadlock is een slim ontworpen ruimtegevecht game verweven met een uitdagend simulatiesysteem voor het werven van grondstoffen. Dit is wat Deadlock enigzins verslavend maakt ten opzichte van soortgelijke games. De schepen die je bezit, beheers je via een strategisch perspectief en zijn ook de schepen die je in het spel zelf gebruikt. De keuzes die je maakt zijn dus van groot belang en hebben gevolgen voor hoe je missie verloopt. Als je bijvoorbeeld al je voorraad gebruikt voor het upgraden van één schip en je raakt dit vervolgens kwijt in de strijd, dan zal je het bij de volgende missies een stuk zwaarder hebben omdat de rest van je schepen zwakker zijn.

Wat betreft de gameplay in Deadlock, deze is niet te vergelijken met bijvoorbeeld StarCraft of XCOM, maar maakt gebruik van een soort turn-based combat. Je tegenstanders en jij moeten tegelijk hun volgende move bepalen en lopen de beurten synchroon aan elkaar. Het gevecht kan dus alle kanten op. De resultaten van je gekozen commando('s) zie je vervolgens als een soort filmpje waarin je vrij kan rondbewegen.

Deze gameplay geeft je echt het gevoel dat je de kapitein bent van een van de schepen en dat je dus toekijkt wat je bevelen voor een gevolgen hebben op het gevecht. Het is even door krijgen hoe alles precies werkt en wat je moet doen, maar als je dit eenmaal doorhebt is het echt makkelijk om onder de knie te krijgen. Het is ook wel fijn dat ze in de campaign echt de tijd nemen om je door alle tutorials heen te slepen door ze te combineren met missies. Verder zijn er veel hulpmiddelen die je laten zien hoe ver je schip zou kunnen schieten om je vijanden te vernietigen, bij sommige schepen heb je hier echt baat bij omdat ze niet zo snel of behendig zijn.
Het is wel echt van groot belang dat je besef hebt van wat je vloot allemaal wel en niet kan. Als je dit niet weet, heb je grote kans dat je het gevecht verliest. Verschillende type schepen geven je een brede keuze in hoe je je vloot samenstelt en zorgen ervoor dat elk gevecht anders is. Op deze manier is het ook mogelijk om meerdere tactieken te proberen, wat het spel ook interessant houdt. En elk schip heeft een eigen set aan commando's die uitgevoerd kunnen worden, waaronder ook een reparatie commando. Verder heb je in het spel ook de mogelijkheid om kleinere schepen in te zetten die je kan bevelen om andere schepen te beschermen, maar je kan ze ook gebruiken om aan te vallen of om als afleiding te gebruiken voor je vijanden.

Grafisch gezien hebben ze Deadlock mooi in elkaar gezet. De schepen zijn erg herkenbaar en bevatten ook kleine details als je inzoomt. Wat ook leuk gedaan is, is dat Deadlock gebruik maakt van een 3D slagveld. Je kan je schepen namelijk niet alleen horizontaal, maar ook verticaal over het slagveld verplaatsen. Dit laatste is erg belangrijk, want je schepen kunnen ook tegen elkaar aanbotsen waardoor ze beide opgaan in de grote leegte van het universum (ja ook twee van je eigen schepen kunnen tegen elkaar botsen).

Als je eenmaal klaar bent met je ruimtegevecht wissel je om naar een commandocentrum. Alhoewel alles in 3D is, is alles alleen te bedienen via vaste menu's. Soms lijken de menu's nogal omslachtig en ben je niet zeker wat je moet doen. Maar als je eenmaal verder kijkt en denkt zijn de keuzes allemaal vrij logisch.
Eerder noemde ik ook al het uitdagende simulatiesysteem voor het werven van grondstoffen. Gelukkig beperkt Deadlock zich maar tot 2 soorten grondstoffen. De een is voor het bouwen van schepen en de ander zijn eigenlijk onderzoekspunten waarmee je officieren kan vrijspelen en blauwdrukken ontgrendelt, etc.

De campaign van Deadlock bestaat uit 14 missies, maar er zijn nog tal van side missions en willekeurige aanvaringen met vijanden die de speelduur van de game aardig verlengen. Buiten dit biedt Deadlock enkel een Skirmish Mode waarin je zelf je vloot kan samenstellen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over grondstoffen. Het is wel leuk, maar de campaign is leuker doordat je deze moet combineren met je commandocentrum en alles afhankelijk is van de keuzes die je maakt.

Al met al is Battlestar Galactica een vermakelijke game met goede controls en genoeg aandacht voor detail. In het begin lijkt de game moeilijk te begrijpen, maar als je even aan het spelen bent krijg je al snel alles onder de knie. Er zit voldoende uitdaging in die je dwingt om goed na te denken over de keuzes die je maakt om gevechten te winnen.

Battlestar Galactica: Deadlock - Review

15 december 2017 - 277 remove_red_eye

73/ 100