100
0
69

Als je op zoek bent naar een leuke platformer met een gezonde portie puzzelen, dan zit je met Vesta zeker weten goed. Een ideale game om even lekker op de bank te spelen om af te schakelen van het dagelijkse geknal, racen en meer. Vesta neemt wat interessante breinbrekers met zich mee die in een leuk jasje zijn gestoken waardoor het een leuke game is voor jong en oud.

Ver weg in het Andromeda heelal bevind jij, de 6-jarge Vesta, zich in een enorme ondergrondse faciliteit die vol zit met robots en waar de energie bijna op is. Je bent de enige overgebleven mens met enkel je vriend BOT en je trouwe hulp DROID die je gezelschap houden. Zij zijn het enige wat zij kent als gezelschap, wat ook weer erg eenzaam is. BOT staat dag en nacht aan je zijde en helpt Vesta met het doorlopen van haar dagelijkste taken en het volgen van de protocollen. Je bent vastberaden om erachter te komen wat er is gebeurd binnen de faciliteit waardoor jij nog maar de enige levende mens bent. Met behulp van BOT en DROID baan je je een weg door allerlei puzzels, obstakels en labyrinthen om je weg te vinden naar M.U.M., de moedercomputer die de faciliteit draaiende houdt.

In het begin is dit de enige informatie die je krijgt en is dit je motivatie om je weg naar M.U.M. te vinden. Onderweg krijg je steeds beetjes informatie die je helpen het verhaal compleet te maken, maar tot aan het einde roepen ze ook steeds meer vragen op en merk je dat BOT meer weet dan dat hij loslaat. Het spel werkt er naar toe om erachter te komen wat er allemaal is gebeurd, maar het verhaal is niet direct speciaal te noemen. Wat ook leuk is, is dat ze elk chapter inlijden met een kort verhaal in de stijl van een stripboek, dit geeft net wat meer karakter aan Vesta, die gedurende het spel geen woord zegt.

Vesta bestaat uit 4 hoofdstukken die elk uit 9 levels bestaan. In het begin van het spel krijg je in de eerste levels uitgelegd hoe de besturing werkt en wat je moet doen om een level te kunnen voltooien. Hoe verder je komt in het spel en hoe dichter bij M.U.M. je komt, hoe moeilijker de levels worden en hoe creatiever je gebruik moet maken van wat je in het begin geleerd hebt. Vesta zelf heeft weinig vaardigheden, het enige wat zij kan en waar zij goed voor is, is het verplaatsen van energie van de ene naar de andere unit. Je zou dus kunnen zeggen dat ze een batterij met pootjes is. Verder is Vesta klein genoeg om door smalle gangetjes te lopen waar DROID niet kan komen. Hier vind je dan ook vaak geheime voorwerpen (collecitbles). Maar haar grootte is ook haar zwakte, ze is daarom na 1x geraakt worden ook meteen morsdood.

DROID is precies het tegenovergestelde van Vesta. Hij is groot, heeft een bazooka op zijn arm waarmee je vijandelijke robots kan verlammen en kan 3x geraakt worden voor hij sneuvelt. Vesta kan deze verlamde robots vervolgens beroven van hun energie om verder te komen in het level. Ook kan DROID Vesta optillen voor als hij haar naar een plek moet gooien waar je anders niet bij kan komen. Het is de kunst om op de juiste momenten te wisselen tussen deze 2 karakters en zijn ze in elk level beide van even groot belang. Zonder de een of de ander kan je het level niet voltooien.

Elk hoofdstuk eindigt met een eindbaas die je moet verslaan. Ook bij deze gevechten moet je slim gebruik maken van beide karakters en van wat je geleerd hebt tijdens de levels. Erg leuk in elkaar gestoken dat ze ook deze gevechten hebben weten om te toveren tot een soort puzzel. Het kan soms lastig zijn om ze in een keer te verslaan, maar gelukkig kan je altijd vanaf een checkpoint opnieuw beginnen en ga je patronen zien die je helpen de eindbazen te verslaan.

Al snel heb je door dat energie verplaatsen tussen opslagpunten via Vesta, de hoofdtaak is van het spel. Soms heb je DROID nodig om op bepaalde punten te komen of om een deur open te houden door ergens op te staan. Je zult ook zien dat je aan het einde van elk level niet één, maar drie energie-eenheden nodig hebt en dat beide karakters op een knop moeten staan voor je gebruik kan maken van de lift. Je moet dus in elk level goed onthouden waar alle energiepunten zijn en hoe je deze moet bemachten zodat je ook nog tot het einde kan komen. Zelf ben ik hier en daar wel eens even vast komen te zitten omdat ik iets in een verkeerde volgorde had opgepakt en dan zit er soms niks anders op dan jezelf dood laten gaan om vanaf het checkpoint weer te beginnen. Laat je dus vooral niet belazeren door het onschuldige uiterlijk van dit spel, er zit genoeg uitdaging in.

Vesta is een erg leuke platformer samengebracht met puzzels, maar de controls zijn niet altijd even fijn. Af en toe ga je gewoon dood omdat de controls soms nog wel eens wat houterig aan kunnen voelen en je dus net niet die kant op gaat die jij voor ogen had. Hier had wel iets meer aandacht aan besteed mogen worden, dan was het spel naar mijn mening beter speelbaar en waren er iets minder frustrerende momenten geweest. DROID is ook een goed voorbeeld van de controls die beter hadden gekund. Hij kan namelijk maar in bepaalde hoeken zijn bazooka afvuren. Ook als je Vesta wilt gooien naar een anders onbereikbare plaats, leidt dit er vaak toe dat Vesta in een afgrond belandt in plaats van de andere kant van een brug. Als je Vesta draagt kan je ook helemaal niks anders dan haar gooien en ben je verplicht haar weer neer te zetten om te kunnen schieten. Dit kan soms erg onhandig zijn als je probeert in leven te blijven tussen al die robots.

Samenvattend is Vesta een leuk spel om je tijd mee door te brengen. Het verhaal is niet echt bijzonder, maar de puzzels houden je wel bezig. Het is jammer dat de controls ervoor zorgen dat je veel te vaak dood gaat (vaker dan nodig is), als hier wat meer aandacht aan was besteed was het spel beter uit de bus gekomen.

VESTA - Review

22 januari 2018 - 253 remove_red_eye

69/ 100