100
0
92

Voor mij is het alweer zo’n dikke 10 jaar geleden dat ik voor het laatst een Monster Hunter game gespeeld heb. Dit was Monster Hunter 2 voor de PSP, ook wel Monster Hunter Freedom Unite genoemd. De Monster Hunter serie stamt echter al uit 2004, toen het eerste deel verscheen voor de Playstation 2 en later voor Wii en PSP. Echter om de één of andere reden kwamen de meeste delen daarna exclusief uit voor de consoles van Nintendo en aangezien ik de laatste 10 jaar geen Nintendo consoles speelde is deze serie volledig langs mij heen gegaan. Het was dan ook een gigantisch feest om te horen in 2017 dat inmiddels alweer het 6e deel (buiten de spinoff’s dan) eindelijk ook naar Xbox One zou komen 2018.

Monster Hunter World is een echte Action RPG waarbij de nadruk ligt op het bevechten van gigantische monsters, zoals de naam al doet vermoeden. En nee, daar bedoelen we geen vervelende schoonmoeders mee. Het verhaal is echter nooit het belangrijkste punt geweest in deze games. Je begint de game met het creeren van je eigen karakter. Hierin viel mij op dat je echt alles naar wens kon veranderen om zo doende jouw meest ultieme game karakter te maken. Daarnaast maak je ook sidekick aan, in de vorm van een super coole kat die zelfs Puss in Boots uit de Shrek films het nakijken geeft. De actie spat dan ook direct van het scherm af wanneer jij op een schip zit, op reis naar een nieuwe wereld en wordt aangevallen door een gigantische elder dragon, die zelfs nog een schaduw op Godzilla zal leggen. Het wordt dus al snel duidelijk dat je flink wat te wachten staat. Na een korte inleiding en een episch gevecht tussen twee giga dino’s die niet onder doen voor het eindgevecht in Jurassic World, kom je je nieuwe team tegen. Met hen ga jij het gevecht aan deze nieuwe wereld een stuk aangenamer te maken. Het uiteindelijke doel is de elder dragon te verslaan.

Monster Hunter World doet zijn naam eer aan, De gebieden die je krijgt voorgeschoteld zijn immens groot. Het nodigt dan ook zeer zeker uit om elk gebied eerst grondig te verkenen. Hierin kun je hints en tips opvangen en bestuderen hoe de monsters die je tijdens quests tegen gaat komen het best kan verslaan.

Monster Hunter World valt daarnaast niet echt in een hokje te plaatsen qua gameplay. Eigenlijk pakt het delen van gigantisch veel andere games zoals bijvoorbeeld Final Fantasy, The Legend of Zelda en Dark Souls. Het is echt een game die draait om eindbazen en nog eens heel heel veel eindbazen. Zo neem je bijvoorbeeld een bepaalde quest aan, waarna je in een open gebied gedropt wordt. Aan jou de taak om het monster te vinden. Dit doe je door sporen te zoeken. Zo krijg je na een tijdje de lucht te pakken van het wezen dat hebben moet en leidt de game je rechtstreeks naar deze vijand, waarmee je vervolgens het epische gevecht aangaat. Zo’n gevecht kan je rustig 30 tot 40 min kosten, aangezien de AI hiervan echt gigantisch is en je continue bezig bent met het ontwijken of het zo goed mogelijk timen van je aanvallen. Monster Hunter World houd je dan ook niet aan het handje als het gaat om het bevechten van deze monsters. Niets geen auto aim of lock on, als je slaat of schiet dan moet je raak slaan of schieten en niet anders. Dit zorgt ervoor dat je heel strak bezig bent met het plannen van je gevecht.

Nadat je eindelijk zo’n gevecht gewonnen hebt, kun je het monster villen om daaruit onderdelen te krijge. Die kun je weer gaan gebruiken voor het upgraden van je gear en wapens, om het zo een volgende keer een stuk makkelijker voor je te maken.

In Monster Hunter World wordt de nadruk niet zo zeer gelegd op de progressie van je karakter, maar meer op het upgraden van je gear en wapens en het levelen van de intel op flora en founa. Je bent haast bezig met het zelf creeren van een wikipedia voor deze monsters en planten, die jou weer laten zien hoe je het beste een specifiek monster kan verslaan. Dit is ook echt hetgeen waar Monster Hunter World gigantisch in uitblinkt, want elk gevecht dat je voert, brengt je een klein stukje dichter bij je einddoel.

Grafisch ziet de game er werkelijk prachitg uit, het is misschien zelfs wel één van de mooiste games op de Xbox One. Klein nadeeltje is wel dat de frame rate niet altijd even stabiel is, de game draait op 1080P met zo’n 30FPS. Gelukkig draait de game al een heel stuk stabieler op de One X. Niet dat het kwalijk is, maar het is wel een puntje van kritiek.

Qua muziek is deze game werkelijk fenomenaal te noemen, met prachtige orkestmuziek die niet onder doet voor muziek uit games als bijvoorbeeld Final Fantasy en The Legend of Zelda. Jammer genoeg kan ik dit niet zeggen van het voice werk in deze game. Het voelt haast alsof ze te weinig tijd hadden om dit goed te doen, want 80% van het verhaal moet je lezen, terwijl de monden van de karakters wel gewoon door lopen. Dit is iets wat anno 2018 niet meer nodig is, vind ik persoonlijk. Als games als Fallout en Elder Scrolls bijvoorbeeld wel alles netjes ingesproken hebben, hadden ze dat hier ook met gemak kunnen doen.

Monster Hunter World is niet je standaard RPG en of actie game. Echter is het een prachtig spel als je houdt van een beetje grinden en uitvogelen hoe je het beste een eindbaas kunt verslaan. Dat je daarnaast de game met 4 personen online co-op kan spelen is natuurlijk gruwelijk gaaf. En of je het nu met randoms of met 4 vrienden speelt, dit maakt het niet minder vet wanneer je na een half uur zweten eindelijk een gigantische T-rex heb verslagen.

Monster Hunter World is zonder twijfel het beste deel in de serie en ook als nieuwkomer kun je hier zo instappen zonder dat je de vorige games gespeeld hebt. De game houd je echter niet bepaald aan het handje, dus voor nieuwkomers zal het de eerste paar uur wel even uitvogelen zijn hoe alles werkt. Echter heb je de game door, dan zul je mogen genieten van een van de beste games van 2018 en misschien zelfs van deze generatie. Op de frame drops en de magere voice capture na is deze game nagenoeg perfect te noemen. De game herbergt minimaal zo’n 100 uur aan gameplay en wellicht nog meer met alle extra monsters die nog verstopt zitten in de game.

De game is getest voor zo’n 15 uur en is beschikbaar gesteld door uitgever.

Monster Hunter World - Review

26 januari 2018 - 3262 remove_red_eye