100
0
80

The Vanishing of Ethan Carter kwam oorspronkelijk al uit in 2014 voor de PC en kwam een jaar later als 'exclusive' naar de PS4, maar na een aantal jaar mogen we hem nu ook eindelijk welkom heten op de Xbox One. De game behoort tot op de dag van vandaag nog altijd tot een van de mooiste games die ooit gemaakt zijn. Daarom waren gamers ook best enthousiast toen ze het nieuws te horen kregen dat er een Xbox One release zou komen. Buiten dit heeft het spel ook een meeslepend verhaal, dat je tot aan het einde weet vast te houden.

The Vanishing of Ethan Carter laat je geleidelijk wennen aan de controls, maar doet dit zonder hints of doelen te stellen. Het spel draait om verkennen en ontdekken, met als doel alle mysteries op te lossen die je tegenkomt. Je speelt als Paul Prospero, een detective gespecialiseerd in het occulte en hebt een brief ontvangen van de jonge Ethan Carter waaruit blijkt dat hij in groot gevaar verkeert. Je reist naar Red Creek Valley, de woonplaats van Ethan Carter. Zodra je bij zijn huis aankomt, kom je er achter dat de omstandigheden er slechter uitzien dan aanvankelijk gedacht.

Je begint aan het spel vlak na de verdwijning van Ethan, dit maak je op uit een gruwelijke moord die je al snel moet onderzoeken. Het gevoel dat dit niet de enige moord is, is vrijwel het eerste wat je zal krijgen. Hoe verder je komt, hoe vreemder sommige dingen zijn. Het najagen van astronauten tot een ruimteschip wat je mee de ruimte inneemt lijkt allemaal erg onlogisch, maar aan het einde van het spel wordt alles duidelijk met een plot-twist. Het spel ziet er dus niet alleen goed uit, maar de gameplay is ook echt geweldig.

The Vanishing of Ethan Carter bestaat compleet uit een open wereld en je hoeft geen missies te voltooien om verder te kunnen lopen. Je kan dus zoveel tijd in het spel steken als je zelf wilt en ook gewoon genieten van het uitzicht. Om deze reden is bij de Xbox One release ook de mogelijkheid om in 4k te spelen toegevoegd, maar ook een verkenmode waarin alle moordelementen zijn verwijderd. Dat het spel met UnrealEngine4 ontwikkeld is, zorgt er alleen maar voor dat het er extra mooi uitziet in 4k.

Als je meer interesse hebt in het oplossen van de mysteries, dan kan ik je verzekeren dat het niet makkelijk is. In het eerste uur dat je speelt kan je flink wat irritatie opbouwen omdat het niet wil lukken of je niet kunt vinden wat je moet doen. Het spel zit vol met uitdagende puzzels (zoals een serie van magische deuren in de juiste volgorde doorlopen) die ervoor zorgen dat je die grijze massa in je hoofd goed moet gebruiken. Het spel helpt je ook op geen enkele manier met bijvoorbeeld hints of opdrachten om te ontdekken wat je volgende stap is.

Zodra je een beetje door begint te krijgen wat voor gaves je hebt (zoals het communiceren met de doden) en hoe je deze moet gebruiken, opent dit heel wat deuren om je door het spel heen te slepen. Het ultieme doel is om Ethan Carter te vinden en uit te zoeken wat er met zijn familie is gebeurd. Je hebt zowel je eigen observatiekracht en de kracht van Paul nodig om het spoor van lichamen, een mysterieuze en duistere kracht in Red Creek Valley en het lot van Ethan te achterhalen. Het einde is hoe dan ook echt iets wat je niet verwacht en is echt een enorme wending in het verhaal.

Hoewel de game beschikbaar is in 4k, kom je op de Xbox One X qua framerate helaas dan niet hoger dan 30fps. Gelukkig heb je de mogelijkheid om te wisselen tussen drie verschillende resoluties (1080p, 1440p, 4k) en heb je de mogelijkheid om een 30fps lock in te stellen. De 30 fps blijkt echter werkelijk 32fps te zijn en dat kan nog wel eens voor wat wazig beeld zorgen omdat de fps een beetje schommelt. Als je echt een stabiele 60fps wilt bereiken op de Xbox One X, dan moet je de resolutie op 1080p zetten zonder de fps-lock. Op de gewone Xbox One schommelt de fps echt heel erg en daarom is het dan ook aan te raden de fps-lock aan te zetten. Misschien dat de ontwikkelaars hier nog een patch voor uitbrengen, zodat iedereen van deze mooie game mag genieten zoals het hoort.

Buiten de onstabiele fps bevat het spel ook nog een aantal glitches. Sommige grote voorwerpen willen nog wel eens niet helemaal laden of het duurt erg lang voor ze geladen zijn. Dit kan nog wel eens voor wazig beeld en/of voorwerpen zorgen, wat het mooie uitzicht een beetje verpest. Ook doet het geluid af en toe een beetje raar, maar niet in zulke maten dat je je er aan stoort. Het is in elk geval duidelijk dat er nog wat werk ligt voor de ontwikkelaars om het spel op te poetsen.

Als conclusie mag ik wel zeggen dat The Vanishing of Ethan Carter een van de mooiste spellen is, die op console beschikbaar is. Meestal zijn de UnrealEngine4 spellen op console een beetje wazig (behalve Gears of War 4 dan), maar The Vanishing of Ethan Carter is duidelijk een uitzondering die hier en daar wel nog wat opgepoetst mag worden. Er is in elk geval potentie. Verder is het verhaal echt mooi in elkaar gestoken en is het einde alles behalve wat je zou verwachten, it will blow your mind. Dit is zeker een spel wat elke gamer zou moeten overwegen, vooral als je in bezit bent van een Xbox One X.

The Vanishing of Ethan Carter - Review

28 januari 2018 - 700 remove_red_eye

80/ 100