100
0
90

Bijna 20 jaar geleden kwam ik al in aanraking met de eerste rally game in deze serie. Collin McRea Rally was een gigantisch succes eind jaren 90, Voorheen hadden we puur Rally games die meer gebasseerd waren op Arcade games als Sega Rally. Colin McRea was dan ook een gigantische verademing en bracht super strake besturing en voor die tijd zag het er super realistisch uit. Echter tijden veranderen en hebben we spijtig genoeg veel te vroeg afscheid moeten nemen van Rally legende Collin McRea die inmiddels alweer 10 jaar geleden omkwam met een helikopter ongeluk. Echter zijn prachtige Subaru Impreza met blauw gele kleuren en gouden velgen spreken nog steeds vele auto liefhebber tot het hart. Na het overlijden van deze legende moest de game serie wel door en werd er voor gekozen om er niet meer een naam van een coureur aan te hangen. Nee de Collin McRea game serie ging verder onder de noemer Dirt. en anno 2017 zijn we alweer toe aan de 4e game in de Dirt serie.

Op dit moment spellen er twee game series in de Dirt serie je hebt Dirt Rally en gewoon Dirt. Dirt Rally zegt het eigenlijk al en gaat puur en alleen om het rally rijden en tijden neerzetten. Dirt fixeert zich op meer aspecten in de sport zoals ( in het geval van Dirt 4 zijn dit Rally, Land Rush, Rally Cross en Historic Rally) waar de vorige Dirt games naar mijn mening wat schreeuwerig waren is dat in Dirt4 behoorlijk terug gedraaid, waar het in Dirt 3 in mijn ogen vaak een zooitje was met dat Ghymkara en dan weer 1 level rally dan weer 1 level 1v1 om daarna weer met een truck te gaan racen, dit zorgde er voor dat ik nooit echt het gevoel kreeg in een van de mode's echt goed te worden, of een band kon opbouwen met mijn auto zoals in voorgaande delen.

Dirt 4 is gemaak met de EGO 4 Engine, dezelfde als die ook gebruikt werd voor games in de F1 series. Grafisch zal bij Dirt4 niet snel je mond open vallen, al zitten er op tal van plaatsen van die momentjes dat je denkt WOW hebben ze daar ook aan gedacht, zoals een groepje konijnen die net op tijd de straat over vliegen tot zelfs camera drones die net op tijd optrekken als je er aan komt vliegen. Het is dan ook vanaf het begin van de game duidelijk dat ze voor Gameplay gingen en holly molly dit is ze gelukt. Ik speel de game nu al zo'n 10 uur en ben nog niet 1 grafische glitch of vertraging tegen gekomen de game draait constant op 1080P met 60FPS, iets wat gewoon een absolute must is voor race games. Ik heb dan ook in tijden niet meer een rally game gespeeld die het gevoel van snelheid zo mooi in beeld konden brengen in je zit met regelmaat met dichtgeknepen billetjes te spelen.

Back to basic moeten ze hebben gedacht bij Codemasters, want wat maakte de eerste Collin Mc Rea's nu zo gaaf? dat was het racen. De besturing is werkelijk spot on en is voor iedereen speelbaar gemaakt. Aangezien Dirt Rally en Dirt3 soms echt belachelijk moeilijk waren, tot zelfs niveau Dark Souls. Ben je dus meer een fun racer die het leuk vind om af en toe paar rondjes te rijden dan heb je de optie "Gamer" ben je meer van het serieuze werk en wil je tot in de details alles in handen houden dan is er voor jou de game mode "Simulator" die weer vergelijkbaar is met die van de vorige twee delen. Ook een verbetering tov deel 3 is de Career mode doordat je nu kan kiezen of je puur Rally wil rijden of Land Rush of wat anders, je bent niet meer verplicht om alles maar te moeten spelen. en dat vind ik persoonlijk heerlijk, omdat ik zelf na een paar races dat Land Rush met die buggy's dat wel weer gezien heb, en liever lekker aan het rally rijden wil gaan.

Ook de extra game modes zijn duidelijk en voldoende om je maanden aan het racen te houden. Zo heb je Competitive races waarin je elke dag een nieuwe uitdaging krijgt om het jou beste tijd neer te zetten, daarnaast zullen er ook community events gaan plaats vinden. Wil je het gewoon lekker online tegen andere gasten op nemen dan zit je ook gewoon goed, de paar rondjes die ik online gereden heb en zwaar ben ingemaakt liepen als een male met amper lag. Misschien nog wel het coolste van Dirt4 is "Your Stage" Hierin kun je letterlijk met 2 schuifjes in het menu (Dit zijn Length en Complexity) en compleet unieke baan maken in de game. daarnaast kun je aangeven wat voor tijd van de dag en wat voor weers condities. Door deze 4 dingen te gebruiken zorg je er voor dat je deze game over een jaar nog kan spelen aangezien de mogelijkheden qua banen bijna eindeloos is.

Dirt4 weet op bijna alle vlakken uit te blinken, echter is het hier en daar grafisch wel wat statisch, misschien zijn we verwend want zelfs ik ben inmiddels wel beetje gewend dat bomen bewegen als het waait. Echter op dit puntje na is Dirt4 bijna de perfecte Rally game met een goed wagen park vol nieuwe en oude legendarische wagens, gigantisch veel game modes. En de beste gameplay die ik in jaren heb gezien, niets geen genuil met open werelden of wat dan ook of wat de hype ook  is op dit moment, Nee het is gewoon racen!! en oi ik was het bijna vergeten de vetste soundtrack die ik in jaren heb gehoord in een race game. Echt sinds Burnout Revenge niet meer zulke gave muziek gehoord in een game :) Vind je alleen graphics belangrijk in een game zul je misschien wat teleurgesteld zijn, of ben je iemand die gaat voor de perfecte gameplay zoals ik dan zal Dirt4 je volledig om ver blazen.

Al heel de tijd dat ik hem speel zit er een stomme afkorting in mijn hoofd telkens als ik hem speel en dat is "K.I.S.S" Keep It Stupid Simple en dat is hier absoluut het hoogste compliment wat ik de game kan geven. Menu's zijn overzichtelijk,  alles is duidelijk, alles staat op de goeie plaats, alles word je netjes uitgelegd. En wat pas echt een gods wonder is tegen woordig, de game voelt af aan..... en is tot in de kleinste puntjes opgepoets tot een spel dat klaar is, ohja en geen Season pass... Het moet niet gekker worden.. Ben je dus Veteraan Rally rijder, dan zit jij bij Dirt4 goed, Heb je net Cars 2 Matter National uitgespeeld dan zit je bij Dirt4 ook goed. Eigenlijk nog nooit gezien dat ze dit zo simpel hebben kunnen oplossen.

DIRT 4 - Review

08 juni 2017 - 317 remove_red_eye

90/ 100