100
0
72

Deze week was de release van de 2D puzzelgame Samsara op Xbox One. En het is er weer echt eentje voor de liefhebbers. De game draait om hoofdkarakter Zee, die op een mooie dag in het park een eekhoorn achtervolgt en per ongeluk in de Samsara wereld terecht komt. Het is jouw taak om Zee te redden uit de wereld Samsara waarin ze vast zit. Dit doe je door slim gebruik te maken van puzzelblokken en hun reflecties, die een 2e dimensie vormen en ook een zwaartekracht kennen.

De game ziet er prachtig uit en heeft een heerlijke sfeer. Het is werkelijk een plaatje! Prachtige kleuren worden gecombineerd met passende muziek en toffe elementen in de omgeving. De besturing van de game is lekker simpel, waardoor je volledig op kunt gaan in de visuele pracht van Samsara. En daarnaast kun je je volledig focussen op het oplossen van de puzzels. Waar een hoop levels een makkie zijn, zul je hier en daar je hersens goed aan het werk moeten zetten om er achter te komen hoe je de blokken moet plaatsen om Zee veilig het level door te begeleiden. Met een beperkt aantal blokken per level is er vaak maar één goede oplossing en soms is dat een kwestie van trial and error. Waar heb je het blok nodig? En heb je alleen het blok zelf nodig of ook de reflectie ervan in spiegelbeeld? Kan Zee op deze manier de portal door om veilig de andere dimensie in te gaan en het level uiteindelijk veilig uit komen? En hoe kan ik Zee's schaduw ook veilig door het level heen loodsen? Een echte hersenkraker met tijden, maar op zich heeft de game een prima moeilijkheidsgraad en een goede leercurve.

Samsara is een plaatje, een genot om naar te kijken met het volledige kleurenspectrum, wat een heerlijke sfeer geeft. Hier en daar geven de levels je best wat uitdaging, maar iemand die niet graag puzzelt kan beter weg blijven van deze game. Hier en daar voelt de gameplay namelijk best repetatief aan, er zit te weinig variatie in naar mijn smaak. Tel daarbij op dat je de 77 levels van de game in zo'n 3 uurtjes uitgespeeld kunt hebben (zonder guide, die staat al op YouTube vanaf 45 minuten) en je hebt maar relatief kort plezier aan deze game, hoewel er een mogelijkheid in zit de game "omgedraaid" nogmaals te spelen. Maar voor de liefhebber is het zeker een plaatje om in de verzameling te hebben.

Samsara is beschikbaar vanuit de Store als Xbox Play Anywhere titel, voor de prijs van €14,99.

Samsara - Review

10 februari 2018 - 277 remove_red_eye