100
0
70

Inmiddels is het alweer drie jaar geleden dat The Stick Of Truth uitkwam op de Xbox 360 en met gigantisch veel succes. Na ontzettend veel tegenvallende South Park games de afgelopen 15 jaar, hebben de makers van de serie eindelijk een game type gevonden die zich leende voor de South Park Franchise. South Park: The Fractured But whole is een 2D turn based Action RPG, waarbij je zoals in de oudere Final Fantasy delen het gevecht aangaat met bijv. 6th graders, zwervers en nog veel meer. Hierbij is heel South Park je speelwereld.

In South park worden op het moment van deze game veel katten gecatnapped en is er een beloning van 100 dollar uitgeloofd aan degene die één van die katten terug kan vinden. Dit geld is natuurlijk nodig zodat Cartman eindelijk kan beginnen aan zijn Coon and Friends Cinematic Franchise. En aangezien Netflix tegenwoordig alles aanpakt wat ze kunnen krijgen, kunnen ze het met die 100 dollar wel redden. En zo begin jij het verhaal als the new kid in de game.

De eerste game persifleerde vooral op het fantasy genre als Lord of The Rings en The Hobbit. De tweede game persifleerde zich vooral op de superhelden franchise en hier zitten dus veel popculture verwijzingen naar DC en Marvel Universe in.

Qua gameplay is er weinig veranderd, ook grafisch is er weinig anders dan de eerste (wat natuurlijk logisch is gezien de stijl van de game). En nu snap ik ook dat wanneer iets werkt, je het gewoon niet moet veranderen. Echter zijn ze er in dit deel een beetje in doorgeslagen, waardoor de game niet altijd fris en vernieuwend aanvoelt. Natuurlijk is dit geen slecht iets en zul je je er prima mee vermaken als je genoten hebt van de eerste.

Grafisch valt er niets geks op aan te merken. De stijl van de eerste zit er nog steeds in. Wat wel jammer is, is dat de game zich praktisch op dezelfde map afspeelt als de eerste zodat je wel het gevoel krijgt dat je overal al eens bent geweest. Dus je hebt meer het idee dat je een dikke DLC aan het spelen bent van het eerste deel dan een volledig nieuw deel.

Wat wel een warme afwisseling is tegenovergestelde van veel hedendaagse tripple A games, is dat de game af voelt. Alles wat er in hoort te zitten, zit er in doordat ze de game enkele malen hebben uitgesteld en de tijd hebben genomen het product ook echt af te maken. Echter is het nog wel mogelijk om een season pass aan te schaffen waarmee extra single player content te krijgen valt tzt. Muziek en voices. Dit is waar de game het meest in uitblinkt met epische prachtige orkestmuziek en alle originele stemmen die je gewend bent van South Park. Dit is misschien alleen al de reden om deze game te kopen.

Censuur, dit is eigenlijk wel een beetje een mis. Waarin de eerste uitblonk in alle ranzigheid zoals de anal probe en het level in Mr Slave, mist The fractured But Whole dit soort levels compleet. Je kan duidelijk merken dat ze op save hebben willen spelen op veel vlakken. Aangezien er veel van de eerste game gecensureerd moest worden wereldwijd. Commercieel gezien natuurlijk wel zo slim aangezien ze nu op meer markten kunnen verkopen. Maar dit maakt wel dat deel 2 wat soft aanvoelt tov de eerste. Eigenlijk het meest opzienbare wat ik kon vinden was het kiezen van de moeilijkheidsgraad. Een blanke huidskleur betekend dat het leven je gemakkelijk wordt gemaakt, een donkere huidskleur dan wordt het leven een grote hel. En ook het feit dat veel grappen in de game herhaald werden, maakte het helaas ook niet veel beter.

South Park The Fractured But Whole is in alles een degelijk vervolg op The Stick Of Truth. Alleen is hij volledig op save gespeeld. Maar is qua gameplay meer dan leuk om te spelen. Echter, als je een game verwacht die de eerste voorbij zal streven in al zijn ranzigheid en bizarheid, dan word je toch teleurgesteld. Op een paar schaarse momenten na. South Park The Fractured But Whole is vanaf 17-10-2017 overal zowel digitaal als fysiek verkrijgbaar. En bij enkele pakketten krijg je ook de volledige eerste game er ook nog eens gratis bij, geoptimaliseerd voor Xbox One.

South Park: The Fractured But Whole is uitgespeeld door reviewer in zo'n 15 uur maar met alle side missions zou je er nog zo'n 4 a 5 uur bij op kunnen zetten. Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

South Park: The Fractured But Whole - Review

17 oktober 2017 - 126 remove_red_eye

70/ 100