100
0
39

Starpoint Gemini Warlords is sinds mei 2017 al beschikbaar op PC, maar maakt nu ook zijn debuut op Xbox One. Het spel wordt als strategy game gepresenteerd. Van de ene kant klopt dit ook wel, maar van de andere kant totaal niet. Het spel bevat alle context menu's, voorraadmanagement en fleet orders die je zou verwachten, maar tegelijkertijd moet je het hele spel doorlopen met maar één schip wat te besturen is. De rest van je vloot is niet te besturen, wat al die schepen eigenlijk nutteloze pionnen maakt in de hele setting.

Je start het spel met een plotselinge rebellenaanval die een prototype ruimteschip vernietigt. Hier wordt er van je gevraagd om de vijandelijke schepen te vernietigen. Buiten dit moet je de speelbare sectoren van het spel versterken en veroveren totdat je het hele heelal veroverd hebt. De campagne draait om een ongeïnspireerd verhaal wat uit missies bestaat, waar je eigenlijk alleen maar van punt A naar B vliegt zonder enige vorm van actie. Je drukt op een paar knopjes en presto... Je bent gearriveerd bij je doel, je doet wat je moet doen en je mag weer terug van B naar A. Het eerste uur van de campagne ben je bezig met drie missies die alleen bestaan uit het naar waypoints vliegen, troepen afzetten op een schip en weer wegvliegen. Het concept voor dit soort ruimte strategie spellen is vaak hetzelfde, maar bij dit spel hebben ze het nog slechter weten te maken. Het afzetten van de troepen op een schip en het veroveren hiervan is niets meer dan knopjes induwen en kijken hoe een balkje zich vult om de voortgang te laten zien. Als de ontwikkelaars de moeite hadden genomen om hier bijvoorbeeld een cut-scene van te maken of een interactieve video, dan was het zeker interessanter geweest. Op papier klinkt het allemaal spannend als je een schip gaat veroveren, maar de uitvoering is ronduit saai en laat te wensen over.

De free-roam mode van dit spel is wel wat interessanter, dit omdat je niet gebonden bent aan een doodsaaie campagne die je van A naar B laat reizen en terug met een paar drukken op knopjes. In plaats van constant terughoudende tekstvensters die je door het verhaal moeten leiden, kan je bij free-roam tussen verschillende scenarios kiezen. In free-roam start je met een te upgraden HQ en schip en heb je de vrije loop in het universum. Enkele scenario's waar je uit kan kiezen zijn trader, mercenary, baron en warlord. Elk scenario heeft een andere startpositie. Bij de een begin je onderaan en moet je alles opbouwen, maar bij de ander ben je al in bezit van een complete vloot met basis en al.

Technisch gezien is het spel een regelrechte teleurstelling. Grafish is het spel allesbehalve sterk en is de kijkafstand wel heel erg klein. Je zal zien (of beter gezegd niet zien) wat er allemaal te vinden is in het heelal. Als je met je schip rondvliegt zal het meer dan eens voorkomen dat je opeens een ander schip voor je neus hebt of dat er een meteorietenveld om je heen verschijnt. Verder is het hele spel erg donker, waardoor het vaak moeilijk te zien is in welke richting je schip nu eigenlijk staat. Dit alles zorgt ervoor dat de game erg leeg aanvoelt en dat het niet meer is dan een zwart veld met witte stippen in de verte. De dingen die het 'mooier' hadden gemaakt zie je pas als je er bijna tegenaan vliegt.

Ook zijn de controls en de geluidseffecten van het spel erg slecht. Elk schip wat je kan besturen voelt aan als een baksteen met een draaicircel zo groot als de zon en klinkt als een ruimtegevecht van een oud nintendospel. Daar waar je geluid verwacht (hoofdmenu en fast travel) is het er niet en de geluiden die er zijn klinken allemaal hetzelfde en worden tot aan het irritante herhaalt. Het liefste zou je het geluid gewoon uit willen zetten. En waar je verwacht dat het geluid het wat spannender maakt, zal de teleurstelling weer toeslaan. Wat de controls betreft is er niet veel spannends. Je kan namelijk 'fire at will' instellen waardoor je echt alleen maar hoeft te vliegen (in hoeverre dat lukt). Wel moet je zelf de speciale vaardigheden activeren als je hier gebruik van wilt maken.

Het strategische aspect van het spel is in principe goed in elkaar gestoken, wat het erg jammer maakt dat je hier niet meer gebruik van kan maken. Het is mogelijk je basis te upgraden en vanuit hier meer schepen te bouwen voor je vloot. Vanuit de map is het ook mogelijk om de schepen uit je vloot te commanderen en op missie te gaan. Je kan ze zelfs als escort indelen voor je eigen missies. Hierdoor zijn de ruimtegevechten ook wat beter uit te houden, want in je eentje ben je gewoon gedoemd om te falen. Buiten de gevechten heb je echter helemaal niks aan die escorts. Ze kunnen namelijk geen scans uitvoeren, geen voorraad oppaken of een schip enteren. AIle opties zijn dus erg beperkt.

Samenvattend kan ik zeggen dat het enige goede aan Starpoin Gemini Warlords is dat het spel werkt. Er zijn genoeg activiteiten om de tijd mee te doden en het spel geeft je op zijn minst een einddoel en opdrachten om geld te verdienen. Buiten dit zie ik weinig positieve aspecten in dit spel. De controls zijn slecht, grafisch is het geen hoogstandje en het verhaal heeft geen inspiratie, wat het geheel erg saai maakt.

Starpoint Gemini Warlords - Review

12 februari 2018 - 260 remove_red_eye

39/ 100