100
0
87

Persoonlijk ben ik altijd al een fan geweest van racegames met motoren. Daarom stond ik ook te popelen om Monster Energy Supercross - The Official Videogame te mogen spelen. Altijd leuk om twee hobby's te mogen combineren. Dit spel is gebaseerd op het echte kampioenschap wat elk jaar plaatsvind sinds 1974, georganiseerd door de AMA (American Motorcyclist Association) en focust zich specifiek op het seizoen van 2017.

In Monster Energy Supercross krijg je de mogelijkheid om verschillende speltypes te spelen, namelijk: Single event, Time attack, Career en Championship. Bij Single event speel je enkel een race tegen een groot aantal tegenstanders. Bij Time attack race je tegen de klok om het record van een specifieke baan te verbreken. Bij Career maak je je eigen personage en kies je een motor waarop je de strijd aan wilt gaan om de beste racer van ze allemaal te worden. En bij Championship kan je je eigen toernooi maken. Buiten de singleplayer heb je ook nog een multiplayer, zodat je online kan strijden voor die eerste plek op het podium. Maar er is ook een track editor ingebouwd waarin je je eigen supercross baan kan maken die je online kan delen met de rest van de wereld.

De career mode neemt je mee naar alle bekende banen binnen de Monster Energy Supercross, waar je elke keer opnieuw racet tegen 21 tegenstanders voor die eerste plaats op het podium. Je voltooit een serie aan events die onderdeel zijn van een toernooi. Wie aan het einde het hoogste aantal punten heeft, wint. Je hoeft niet persé een toernooi te voltooien voor je moet stoppen met het spel, na elk event keer je terug naar het menu. Hier heb je ook de optie om aanpassingen te maken aan je motor en racer. Bijna alles is aan te passen en de mogelijkheden zijn niet te tellen. Ook heb je zelf de keuze welke sponsor je wilt. Deze geven je doelen die je moet voltooien om extra geld te verdienen in het spel. Haal je een doel niet? Geen probleem, er zitten geen consequenties aan en je kan op elk moment wisselen van sponsor.

Monster Energy Supercross werkt met een level systeem. Hoe hoger je level, hoe meer je vrijspeelt. Dit is in de vorm van spullen die je kan dragen, maar ook sponsors die je kan selecteren. Het hoogste level wat je op dit moment kan behalen is 500 en hier heb je aardig wat tijd voor nodig. Het spel zelf heeft ook challenges die je kan voltooien. Hiermee kan je bepaalde titels en medailles verdienen die je op je profiel kan laten zien zodat iedereen weet hoe goed je bent.

Monster Energy Supercross is ontwikkeld met Unreal Engine en ziet er grafisch echt mooi uit. Er is veel werk in de details van de racers, motoren en de circuits en zelfs aan de karaktertrekken van de racers hun gezichten gestoken. Ook is er gelet op de kleine dingen, zoals het wapperen van je shirt als je snel gaat en de modder die aan je wielen blijft plakken als je eenmaal aan het racen bent. De muziek in de menu's en tijdens de races passen gewoon 100% bij het spel. De besturing is standaard echt arcade te noemen, wat goed aanvoelt voor onervaren spelers. Maar het spel biedt ook veel opties bij races om het zo realistisch mogelijk te maken. Zo kan je bijvoorbeeld het race type veranderen van one shot (alleen main event) naar semi-pro (kwalificaties voor je aan het main event begint) en 'The Real Thing'. Bij 'The Real Thing' neem je deel aan de kwalificatierondes, The Heat, semi-finale, LCO sessies en het main event, net zoals het in real life gedaan wordt. Dan heb je ook nog de mogelijkheid om de lengte van de race in te stellen van short naar medium en realistic, wat in totaliteit wel 45 minuten kan duren. Ook zijn de AI's in te stellen van very easy tot realistic. Verder heb je nog opties voor het regelen van de balans, remmen, schakelen en of je gebruik wilt maken van de 'rewind' optie die je fouten kan laten herstellen. Als je alles zo realistisch mogelijk instelt, dan garandeer ik je dat je het moeilijk gaat krijgen met deze game en deze voor enorm veel uitdaging gaat zorgen.

In het begin van deze review heb ik een track editor vermeld. Hier heb je tal van opties om je eigen supercross baan te maken op een eenvoudige manier. Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan zijn er ook tutorial filmpjes beschikbaar die het eenvoudig uitleggen. Deze banen zijn online te delen met alle andere spelers. Hierdoor raak je nooit verveeld met dezelfde banen en is er genoeg variatie beschikbaar van over de hele wereld. Erg leuke toevoeging, gezien Halo de laatste game was met deze functie die ik gespeeld heb.

Samenvattend mag ik wel stellen dat dit een van de betere en leukere motorracegames is die ik de afgelopen jaren gespeeld heb. Er zijn eindeloze mogelijkheden om je motor en personage aan te passen. Maar ook qua gameplay is alles wel zo in te stellen dat zowel een beginner als een pro hier uren plezier aan heeft op hun eigen niveau. Grafisch ziet het spel er gewoon goed uit en de muziek past perfect bij het geheel. Ik ben nu al benieuwd naar de DLC die in de toekomst uitkomt.

Monster Energy Supercross: The Official Videogame - Review

13 februari 2018 - 342 remove_red_eye

87/ 100