100
0
71

Kingdom Come: Deliverance is gemaakt door de studio Warhorse Studio’s. De studio is gevestigd in Praag, Tsjechië. Officieel gezien is dit hun eerste game, maar de studio is opgericht door o.a. Daniel Vavra, de man achter games als Mafia 1 & 2. In 2011 opent hij Warhorse Studio’s samen met enkele andere grootheden uit de Tsjechische game industrie. Dat midden Europa op dit moment het mekka is van de grote eRPG’s, werd een paar jaar geleden al duidelijk met de komst van The Witcher 3, die gemaakt is in polen. Nu is Tsjechië aan de beurt om te laten zien wat ze in huis hebben.

Kingdom Come: Deliverance speelt zich af rond het jaar 1403 in hartje Europa. Het dorpje waar je woont is prachtig gelegen en straalt alle rust uit die je voor mogelijk houdt. Met hier en daar een dronken, oude Duitser en zelfs mooie jonkvrouwen. Jouw dag (als Henry) begint als geen ander. Het ontbijt staat klaar en je moeder vraagt je om je vader, de smid van het dorpje, te helpen bij enkele taken. Hierna vindt het onheil plaats. Zonder enige aanleiding wordt je dorp aangevallen door een gigantisch leger. De brandende pijlen vliegen je links en rechts om de oren. In alle hoop probeer je je vader en moeder te redden, maar je ziet ze voor je eigen ogen afgemaakt worden. De poorten van het kasteel zijn op slot en de landheer schreeuwt je nog na: “Waarschuw het volgende dorp!”. Je vlucht weg en in je vlucht weet je nog net op tijd een vrouw te redden voordat ze door de aanvallers te grazen wordt genomen. Je steelt een paard en zet de vlucht in werking. Terwijl jij als de wind maakt dat je bij het andere dorp komt, word je nog geraakt door een pijl in je been... Na een lange achtervolging weet je met veel geluk eindelijk het volgende dorp te vinden, waarna je met veel pijn, haat, ongeloof en verdriet van je paard valt.

Welkom bij Kingdom Come: Deliverance.

Kingdom Come: Deliverance is een echte first person westerse RPG, die je in eerste instantie makkelijk kan vergelijken met de Elder Scrolls (Oblivion, Skyrim) en The Witcher games, maar dan zonder magische spreuken en draken. Nee, Kingdom Come: Deliverance heeft er voor gekozen om een RPG neer te zetten die zo dicht mogelijk bij het echte wereldje van het jaar 1403 komt. Geen magische spreuken, geen gigantische wezens en geen tovenaars of andere zaken.

In Kingdom Come: Deliverance speel je als Henry, de zoon van de smid. Het eerste dat meteen opvalt is dat je zelf geen karakter kunt aanmaken. Dit zorgt er voor dat je wel een echte band kunt gaan opbouwen met het hoofdkarakter en is ook gelijk hetgeen waar de game het meest in uitblinkt: het verhaal vertellen. Binnen 20 minuten zit je aan de buis gekluisterd en leef je in alles mee wat Henry overkomt.

Qua gameplay zit het meestal wel goed. De game speelt 100% als een echte westerse RPG en valt een beetje tussen Skyrim en The Witcher in. Ze hebben getracht de game zo realistisch mogelijk te maken. Je moet echt zien te overleven in het jaar 1403. Dit betekent dat je met veel zaken rekening moet houden, zoals bijvoorbeeld dat je voldoende moet eten voor je stamina of dat je genoeg rust neemt. Doe je dit niet, dan zal dit zeker invloed hebben op de gameplay. Zo kun je bijvoorbeeld niet meer richten en raak je snel uitgeput in gevechten.

Over het vecht ysteem is inmiddels al veel gezegd. Waar ik bang was voor een saai en veel te uitgebreid vechtsysteem valt dit gelukkig allemaal wel mee. Na 1 a 2 tutorials heb je de basis van het zwaardvechten wel redelijk onder de knie. Dit voelt allemaal zeer goed aan, maar voor alles wat goed werkt zijn er ook zaken die niet lekker aanvoelen. Zoals bijvoorbeeld het boog schieten. Op de een of andere manier voelt dit wat klungelig aan en je hebt nooit echt het gevoel dat je het 100% onder controle hebt.

Misschien nog wel het slechtste punt qua gameplay is het lockpicking. Dit is werkelijk episch grandioos slecht gedaan. Iin mijn ogen verdienen ze werkelijk de hoofdprijs voor iets zo simpels zo slecht te integreren in een videogame. Je moet met de 2 analoge sticks in dezelfde, maar omgekeerde beweging links of rechts draaien om het slot open maken. Ja, ik zie jullie vraagtekens nu ook, dit is zo erbarmelijk slecht gedaan, dat het op papier zelfs amper te omschrijven valt. Ik kan mij voorstellen dat dit systeem met een muis en toetsenbord perfect werkt, maar met 2 analoge sticks is het zo moeilijk dat je makkelijker Dark Souls geblinddoekt met je voeten kunt uitspelen dan dit. Het heeft mij minimaal 45 min gekost en ik heb 11 keer een quest opnieuw moeten starten om 1 kist op easy 1x open te krijgen… Afschuwelijk… Wat een hel! Nu las ik gelukkig dat dit niet een van de musts is in de game en dat je het ook zonder lockpicking kunt uitspelen. Thank god.

Grafisch weet de game echter wel op veel punten indruk te maken en het is ook wel eens fijn om weer eens de Cryengine te zien. Op de One (phat) en One (S) draait de game redelijk stabiel op 900P met 30FPS en op de One (X) met 1440P en 30FPS. Echter kun je duidelijk zien dat de game veel vraagt van de rekenkracht van je console, met regelmatig pop up’s en jammer genoeg ook veel flikkeringen. Aan de andere kant zien de karakters er weer afschuwelijk mooi uit. De gezichten zijn prachtig gedaan en je ziet duidelijke karaktertrekken van iedereen. Ook de gamewereld om je heen voelt realistisch aan. Gras waait heen en weer, blaadjes vallen van de takken en de weerseffecten zijn supergoed gedaan.

Het level up systeem viel mij in zekere zin ook wat tegen. Je krijgt niet echt het gevoel dat je iets moest doen om level up te gaan en het wordt ook vrij onduidelijk in beeld gebracht. Ik had dan ook niet vaak het gevoel dat ik specifiek even iets extra’s moest doen om mezelf beter te maken. Qua armor zit het wel wat beter in elkaar en hier moet ik ze zeker kuddo’s voor geven. Dit is simpel, duidelijk en overzichtelijk gedaan. Iets waar zelfs andere grotere gamestudios in dit genre een voorbeeld aan kunnen nemen. Je weet bijna direct welke gear goed is en welke niet. Het enige nadeel is dat het menu van de game onder de D-pad valt, waar je nog vaak gewoon bent de menu of select knop te gebruiken. Minuscuul puntje waar je wel even aan moet wennen.

Nog een punt wat zeker noemenswaardig is, is het systeem waarmee je rent. Door de B knop vast te houden, kun je met een soort tankcontrols rennen. Dit verandert dus van straffe controles naar tank en deze overgang voelt zeer natuurlijk. Hier zouden meer game ontwikkelaars een voorbeeld aan mogen nemen.

Kingdom Come: Deliverance is een goede game voor liefhebbers van games als The Elder Scrolls en The Witcher. Echter zal nog aan enkele punten van de game behoorlijk geschaafd moeten worden. Kun je dit soort minpunten naast je neerleggen en ben je bereid hier langs heen te kijken, dan zul je werkelijk genieten van een de mooiste verhalen in een video game die je in tijden hebt gespeeld. Je leeft echt mee met het hoofdkarakter Henry en je zult vaak op het puntje van je stoel zitten bij dit avontuur. Dit is je kans om een keer een echte ridder te mogen zijn. Echter zal het voor velen ook nog wel even schrikken zijn dat er een day one patch over heen moet van zeker 22 GB groot. Houd hier dus rekening mee. Volg je puur de verhaallijn, dan zal deze game je zeker 35 uur gaan kosten en met alle side quests mag je daar nog eens het dubbele voor rekenen.

De game is getest voor zo'n 15 uur, inclusief day one patch en is beschikbaar gesteld door uitgever.

Kingdom Come: Deliverance - Review

13 februari 2018 - 879 remove_red_eye