100
0
70

Toen ik de eerste trailer van Fe zag, wist ik gelijk dat ik verliefd ging worden. De game is amper 2,5GB groot, maar laat de grootte je niet misleiden! Fe is namelijk tot prachtige dingen in staat.

In de game Fe speel je als een soort magisch wolfje, dat zijn best moet doen om verschillende planten en dieren in zijn omgeving te redden van de Silent Ones, die het bos bedreigen. Je wordt al snel betoverd door de magische omgeving met gloeiende planten en prachtige dieren. Je kunt op eigen tempo alles ontdekken en als je wat meer recht toe recht aan wilt spelen, kun je de hulp inschakelen van de dieren waarmee je een verbinding hebt gemaakt. Zo wijzen de herten en vogels in het bos je regelmatig de weg. Handig als je even niet weet welke kant je op moet of wat je moet doen. Laat je leiden door je intuïtie en de natuur en je ontdekt alle prachtige aspecten van deze game.

De gameplay is heerlijk simpel gehouden, de focus ligt immers op de sfeer die de game met zich mee brengt. Je loopt met de linkerstick, je springt met A en je “huilt” als een wolf met RT. Door te huilen, kom je in verbinding met de planeten en dieren. Duw je RT verder/harder in, dan huil je harder. Simpel als dat. Een map is makkelijk tevoorschijn te halen door RB in te drukken, zodat je ziet hoe de omgeving in elkaar steekt. Erg simpel en het went allemaal erg snel. Vooral het springen in bomen is door herhaaldelijk op A te drukken erg makkelijk gemaakt, met enkele klikken ben je bovenin de hoogste boom en kun je vanuit dit hoge perspectief makkelijk je weg vervolgen. Je spirituele reis door het bos wordt hierdoor erg aangenaam gemaakt.

Heel af en toe zit er een soort rare bug in met het cameraperspectief, als je in een hoek ergens tegenaan staat of soms als je in een graspol zit verstopt, waarbij de omgeving ineens gaat flipperen. Dit is me echter maar een enkele keer overkomen, verder draait de game gewoon prima.

Wat ik af en toe een beetje mis in Fe is een echt duidelijk doel. Natuurlijk is het heerlijk om te verkennen en ontdekken door deze prachtige wereld, maar uiteindelijk wil je toch net iets meer. Je kunt je karakter wel een soort van upgraden door met meerdere diersoorten te communiceren en hun taal te leren, maar er ontbreekt een soort richting. Je kunt vanaf een bepaald punt de hulp inschakelen van vogeltjes om je de weg te wijzen, maar wat of hoe je iets moet doen, dat blijft keer op keer uitvogelen. Je moet er van houden denk ik, voor mij persoonlijk blijft het een klein beetje leeg. Misschien ook omdat je verder weinig inhoud van een verhaallijn krijgt.

De mensen die deze game na de trailer aanspreekt, zullen zeker genieten. Je moet wel een beetje houden van games met een beetje een spiritueel en artistiek tintje, om er lekker in op te kunnen gaan. Maar als je van dit soort games houdt, dan ga je het zeker als een mooie, spirituele ontdekkingsreis ervaren.

Fe - Review

16 februari 2018 - 266 remove_red_eye

70/ 100