100
0
62

In januari kwam de game Beholder Complete Edition uit op Xbox One en Playstation 4, nadat de game in eind 2016 al werd uitgebracht op pc. In Beholder Complete Edition maak je al snel kennis met hoofdkarakter Carl. Carl wordt door de regering in een nieuwe baan gedwongen, die van huismeester in een appartementencomplex. Je voorganger wordt voor de ogen van jou en je familie met brute kracht weggesleept, terwijl je in het complex kennis maakt met je nieuwe baas. En wees gelijk gewaarschuwd, dat is geen doetje.

Het is aan jou om alle criminele activiteiten in het appartementencomplex de kop in te drukken, door informatie en bewijzen te verzamelen over het gedrag van de bewoners en dit te melden aan de regering. En we hebben het hier niet over moord of andere ernstige vergrijpen, in dit complex gelden zeer strikte regels! Het eten van verboden vis kan soms al voldoende zijn. Je krijgt telkens taken aan je dossier toegevoegd, waaraan je binnen de gestelde tijd moet voldoen. Lukt dat niet? Dan volgt hetzelfde tafereel als dat van je voorganger... Je wordt op brute wijze uit het appartementencomplex geslingerd. Game over.

De achtergrondinformatie van de bewoners en de bewijzen van crimineel gedrag kun je op verschillende manieren verzamelen. Een van de meest handige methodes is het plaatsen van camera's om bewoners op heterdaad te betrappen. Maar dit kun je natuurlijk niet zomaar doen, je moet hiervoor wachten tot je zeker weet dat er geen bewoner in het appartement aanwezig is. Niemand zit immers te wachten op een gluiperige huisbaas, die je begluurt en bespiedt. Maar het plaatsen van camera's kost wel geld en is daarmee dus niet altijd een optie. Behalve het plaatsen van camera's, kun je ook alle meubels doorzoeken naar voorwerpen en andere informatie. Alles wat je hier vindt wat interessant kan zijn, kun je toevoegen aan het dossier van de bewoner. Als de bewoners thuis zijn en je hebt geen camera's geplaatst, dan is er ook nog de optie om door het sleutelgat te gluren. Er zijn dus genoeg mogelijkheden en je komt regelmatig voor lastige en ethische keuzes te staan. Hoe ver ga jij om je eigen familie te beschermen?

Hoewel de doelen van de game vrij duidelijk waren, was het erg zoeken naar de manier waarop je deze doelen kon bereiken. Waar de game mij in eerste instantie na het zien van de trailer erg interesseerde, raakte ik mijn enthousiasme hierdoor zeker in het begin al vrij snel weer kwijt. Ik heb echt even een hoop moeten uitvogelen om wat dieper in de game te komen en te snappen hoe ik dingen kon bereiken. Hoewel er een zogenaamde tutorial in de game zit verwerkt, biedt die te weinig houvast om de game goed te begrijpen. Het tempo van de game is daarnaast vrij traag, wat in combinatie met bovenstaande niet echt gelukkig aanvoelt. Dit wordt versterkt door het repetitieve gevoel dat je door de herhaalde handelingen krijgt. Daarnaast zat er naar mijn idee te weinig diepgang in de conversaties met de bewoners. Je kunt met iedereen gesprekken aangaan, maar eigenlijk voegen deze gesprekken te weinig toe aan het verhaal of het karakter. Daar had wat mij betreft meer in gezeten.

De game heeft echter zeker potentie. Het is een interessante setting, een game met een lekker lugguber en duister tintje. Het is heerlijk hoe de game de grenzen opzoekt van wat kan en wat eigenlijk op het randje is, al gaat het soms om totaal irreele zaken. Er worden je allerlei ethische dillema's voorgeschoteld. Welke keuzes maak jij? Help je iemand met hun onschuld, probeer je ze juist onterecht te beschuldigen of laat je ze bekennen door ze te chanteren? Alle keuzes en acties kunnen grote consequenties hebben, o.a. voor je reputatie onder de bewoners. Als de game je weet te boeien na het stugge begin, ben je ongeveer in totaal zo'n 6 uur kwijt aan de campaign.

Beholder Complete Edition is beschikbaar via de Xbox One Store voor de prijs van €14,99.

Beholder Complete Edition - Review

23 februari 2018 - 304 remove_red_eye