100
0
76

Inmiddels is het meer dan 30 jaar geleden dat de eerste Metal Gear game het licht zag, met Metal Gear voor de MSX. In 1990 kwam Metal Gear 2: Solid Snake daar nog bij. Het bleef lange tijd stil tot Hideo Kojima (bedenker/regisseur) in 1998 terug kwam met Metal Gear Solid. Met deze game werd de serie een grote naam en werden Snake en Bigboss legendes.

Zo'n 20 jaar na de eerste Metal Gear Solid game zijn we aangekomen bij het 5e deel in de Solid serie. De serie heeft inmiddels al aardig wat uitstapjes gemaakt, van card RPG’s in de ACID serie, hack and slash in Revengence, tot zelfs oachinko machines met het Metal Gear seal of approval.

Metal Gear Survive is de eerste game sinds Hideo Kojima Konami verlaten heeft. Het was voor de makers van Survive waarschijnlijk dan ook een zeer ondankbare taak om aan deze game te werken, aangezien Metal Gear Survive op voorhand al werd neergesabeld door veel gamers. Dit omdat Kojima er niet achter zit en het geen Metal Gear Solid game is. Ik begon er zelf ook bijna in te geloven dat het niks zou zijn.

Het zou dan ook gigantisch makkelijk zijn geweest om deze game af te schrijven als crap en er een Kojima-onwaardig slecht cijfer aan hangen om door te gaan naar het volgende spel. Echter wou ik Metal Gear Survive een eerlijke kans geven, volledig los van alle vooroordelen.

Metal Gear Survive is een echte (what’s in a name) survival game. Na al het gebeuren uit Metal Gear Solid V en de destructie van Mother base verschijnt er een wormhole boven de basis, waarin jij naar binnen wordt gezogen. Je komt in een alternatieve werkelijkheid terecht genaamd Dite. Dite lijkt op onze wereld, maar met enkele zeer grote verschillen. De belangrijkste is dat de mensen die al naar binnen zijn gezogen een soort Zombies zijn geworden, genaamd Wanderers, die ik het beste kan omschrijven als een soort Kristal zombies. Ook hangt er een dikke mist over de wereld waarin wezens voorbij komen die zo uit de Steven King’s boek The Mist konden komen.

In Metal Gear Survive moet je echt zien te overleven. Je bent continue aan het vechten tegen honger en dorst, terwijl je de vlaktes verkent op zoek naar spullen. Die kunnen variëren van hout, tot boutjes en plastic, waarmee je weer van alles kan bouwen op je basis. De eerste 10 a 15 uur van de game ben je vooral heel druk met het overleven en daarnaast het opbouwen van je basis. Ook het jagen op wild en verkennen van dungeons voor betere gear horen hierbij. Normaal ben ik nooit zo van het base builden, maar Metal Gear Survive doet dit gewoon hartstikke goed. Alles wordt heel duidelijk uitgelegd. Echter zal de eerste 5 uur van de game wel even een zure appel zijn waar je doorheen moet, voordat de game zijn ware kant laat zien.

Het verhaal is niet erg veelzeggend en is meer een kapstok waar ze de tutorial aan hebben gehangen. Ik merkte dan ook al snel dat ik na een uurtje of 10 het verhaal gewoon skipte om door te kunnen spelen.

De game is in co-op te spelen. Jammer genoeg geldt dit niet voor het survival gedeelte. De co-op bestaat uit een soort wave based zombie mode, waar je het met maximaal 3 extra personen mag gaan opnemen tegen hordes vijanden. Ook dit gedeelte speelt lekker weg en ik had totaal geen moeite met het vinden van matches. Jammer genoeg liet de beta van de game puur dit aspect van de game zien, waardoor veel gamers  (waaronder ik zelf) het idee kregen dat het puur een zombie shooter was, terwijl de game zoveel meer te bieden heeft.

Grafisch is de game dikke prima. Hij draait superstabiel, zelfs op de oudere Xbox One modellen. Ook qua muziek en geluid is er niets mis mee. Ik had ook niet verwacht dat hier problemen mee zouden zijn, aangezien deze game in praktisch alles hetzelfde is als Metal gear Solid V.

De map is hetzelfde als de Afghanistan map uit Metal Gear Solid V, waar ze een ware distopie van hebben gemaakt. De game kent ook best wat microtransacties, waarmee je alles sneller kunt laten verlopen. Het meest opvallende is het extra save state DLC punt. Alleen gaat niemand dit nodig hebben, omdat het niet handig is. Het is niet zoals in bijvoorbeeld Destiny, dat je verschillende karakters hebt ofzo. Oh, en de curency die je nodig hebt om dit te kunnen kopen is ook gewoon vrij te spelen in-game.

Metal Gear Survive is in het algemeen geen slecht spel, hoe graag velen dit ook hadden willen zien. De game draait stabiel en als je het leuk vindt om een basis te bouwen en bezig te zijn van het micromanagement van zo’n basis, dan is dit echt je game. Echter zoek je een nieuwe Metal Gear Solid game, dan ga je die hier niet vinden.

Metal Gear Survive is een prima base builder/zombie survival game in het Metal Gear universum en zolang er ook pachinko machines zijn met het Metal Gear logo, valt dit uitstapje nog gigantisch mee.

Het single player story gebeuren gaat je rustig 20 tot 30 uur bezig houden. De game blijft echter daarna ook nog speelbaar met leuke end game content, zoals een paar giga eindbazen en daily weekly missions. Ook de co-op multiplayer zal je nog weken kunnen volhouden.

De game kost €39,99.

Metal Gear Survive - Review

25 februari 2018 - 443 remove_red_eye