100
0
82

Wat een verfrissing om eindelijk weer eens een spel te mogen spelen wat je terugbrengt naar Aperture Laboratories, alom bekend van de Portal game serie. Het is alweer 7 jaar geleden (ja, zo lang al) sinds er een Portal gerelateerde game uitkwam. Nu is het dan eindelijk zover en is Bridge Constructor Portal beschikbaar om te spelen op Xbox One. Heerlijk om weer te mogen genieten van de duidelijk aanwezige en soms duistere Portal humor.

Met je pedaal ingestampt tot aan de vloer, is het je taak om heftrucks veilig van A naar B te brengen. Dit doe je door, zoals de titel al doet vermoeden, bruggen te bouwen en gebruik te maken van portals. Baan je weg door een reeks van obstakels zonder een manier om op het rempedaal te drukken. Gebruik hier stalen constructies, wegen en staalkabels voor, maar hou ook rekening met de verdeling van het gewicht. Doe je dit niet? Dan ga er maar van uit dat je oh zo mooie brug instort voor je eigen ogen. Soms kan het nog wel eens een hele opgave zijn om het gewicht goed te verdelen, want je bent beperkt door een aantal verplichte contactpunten waar je je brug aan moet bevestigen.

Wat deze Bridge Constructor onderscheidt van de voorgaande delen, is dat er hier veelvuldig gebruik gemaakt moet worden van portals. Deze portals moet je gebruiken om zowel voorwerpen als heftrucks naar hun plaats van bestemming te brengen. Zodra je wat verder in het spel komt, moet je vaak bijzondere constructies maken, waarbij je alles goed op elkaar afstemt om het level succesvol te behalen. Soms kan dit nog wel eens een lastige opgave zijn!

Het mooie van Bridge Constructor Portal is dat je altijd het gevoel hebt dat je voortgang boekt, ook al faal je grandioos hard en eindigt alles in een grote explosie. Je hebt namelijk een oneindig aantal pogingen in een level. Hierdoor ben je in staat om je constructies continu aan te passen totdat het je dan eindelijk lukt om die ene heftruck aan de overkant te krijgen. Hierna kun je een konvooi sturen i.p.v. een heftruck, om de maximale score te behalen. En is je constructie dan toch niet sterk genoeg? Ook dan kun je deze gewoon nog aanpassen en het nog eens proberen.

De makers hebben gelukkig ook wat slims ingebouwd. Je kunt namelijk het level voltooien door maar één truck aan de overkant te krijgen, maar ook met een konvooi voor een maximale score. In sommige levels wil het gewoon niet lukken om een heel konvooi aan de overkant te krijgen, mede doordat de trucks met elkaar kunnen botsen als je je bruggen niet goed gebouwd hebt of doordat je bruggen niet sterk genoeg zijn en instorten. Beide opties zijn verder in het spel zeker weten uitdagend te noemen, maar als je alles met een konvooi voltooid heb je toch net wat meer recht om er over op te scheppen.

Sommige levels zijn bijzonder lastig doordat er meerdere portals zijn die per kleur aan elkaar gekoppeld zijn, wat wel een nadeel is als je toevallig kleurenblind bent. Zelfs als je niet kleurenblind bent, is het soms wel eens even goed kijken of iets nou geel of licht oranje is, maar gelukkig is het wel mogelijk om in te zoomen waardoor het beter te zien is. Helaas is er geen mode ingebouwd voor mensen die kleurenblind zijn, zij gaan zich hier dus ook gegarandeerd aan ergeren. Verder zijn de portals altijd gelockt op een vaste positie en heb je zelf niet de mogelijkheid deze te plaatsen of verplaatsen. Je bent in zekere zin dus toch gelimiteerd, maar misschien zou het anders ook te makkelijk zijn om alles te voltooien.

De muziek in het spel voelt lekker klassiek aan voor een Portal game en de humor is ook weer aanwezig, hoewel deze niet helemaal in de buurt komt van zijn voorgangers. Wat wel een beetje jammer is, is dat het spel de taal aanpast naar de taal van je Xbox. Ben je dus geen fan van Nederlandse tekst in je spel? Zet dan eerst je xbox op Engels of een andere gewenste taal, anders is wat je ziet in de screenshots je resultaat. Verder hebben de levels enorm veel detail en voelt het spel gewoon goed aan.

Persoonlijk heb ik echt genoten van dit spel en ik raad het je ook zeker aan om te spelen. Het spel bevat meer dan genoeg (60) uitdagende puzzels, waarbij je vaak genoeg even achter je oren moet krabben. Het spel is zo ontworpen dat het niet snel op je zenuwen werkt. Je hebt per slot van rekening een oneindig aantal kansen om je constructies aan te passen zonder dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Ben je op zoek naar een volwaardige Portal game? Dan zit je met dit spel weer net niet op de juiste plek, maar voor een fan van de serie is dit zeker een puzzelspel die je tevreden houdt. Bridge Constructor op zich is al een interessant puzzelspel, maar door Portal toe te voegen is hij alleen maar leuker geworden.

Bridge Constructor Portal - Review

28 februari 2018 - 264 remove_red_eye

82/ 100