100
0
75

Elke motorrijder kent het wel, de TT Isle of Man. Een bloedstollende race waarbij motorrijders met angstaanjagende snelheden door de straten van het eiland Man racen voor de overwinning. Een race waarbij dagen, weken, maanden of misschien zelfs jaren van oefening voor nodig is om deze heelhuids af te maken. Elke fout kan je laatste zijn, maar met de juiste training sleep je een van de welbegeerde overwinningen binnen die een motorrijder in zijn carriëre kan behalen, de Isle of Man tourist trophy. Heb je nu altijd willen weten hoe die racers zich voelen tijdens deze race? Dan zit je zeker goed met TT Isle of Man: Ride on the Edge.

Kylotonn, de ontwikkelaar van TT Isle of Man: Ride on the Edge, heeft zijn uiterste best gedaan om jou het gevoel te geven dat je echt meespeelt aan de TT. Dit doen ze door een geweldige besturing te bieden, adembenemende graphics, waanzinnige lichteffecten, passende muziek en een schaal van één op één met het echte circuit. Ik had nooit gedacht dat een relatief kleine uitgever zo'n prachtige en realistische game wist te realiseren. Het spel weet de ware essentie van de TT race vast te leggen. Dit is ook bevestigd door echte TT coureurs die het spel getest hebben.

Het spel bied je verschillende speelmogelijkheden, namelijk: Career, Time Attack, Quick Race en Multiplayer. Daarnaast heb je ook de optie om een tutorial te spelen die je wegwijs maakt in de besturing. Ook wel fijn, want de besturing is zeker even wennen doordat deze zo realistisch is. Als je eenmaal de besturing een beetje doorhebt, kan je beginnen aan de Career mode. Deze is geïnspireerd door de echte TT Isle of Man en bied je de mogelijkheid om geld te verdienen en zo hoger op de ladder te klimmen. Ook is er een werkplaats waar je je motor helemaal kan afstellen naar jouw wensen. In-game kan je met verschillende camerahoeken spelen. Er zijn twee verschillende third person views een first person view en een road view. Wil je voor het echte TT gevoel gaan, dan raad ik aan om het spel in first person te spelen. In deze weergave voelt het net alsof je echt op de motor zit en krijg je zelfs last van tunnelvisie op zeer hoge snelheid, net zoals je dit in het echt ook zou hebben. Maar ook hoor je de wind steeds sneller langs je af suizen en word het aantal dode vliegen op je windscherm alleen maar groter. Verder is de complete baan van de TT Isle of Man één op één nagemaakt door de ontwikkelaars. Hieronder is een vergelijkingsfilmpje te zien van de echte baan en de baan uit het spel en de gelijkenis is echt ongelofelijk.

Ik heb echt met samengeknepen billen op het puntje van mijn bank gezeten tijdens het spelen van TT Isle of Man. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel spanning en plezier heb gevoeld bij het spelen van een racegame. Maar ondanks het aantal vliegen op je windscherm, een benzinetank die leeg kan raken of hoe hard je valt als je een stoeprandje raakt, zijn er toch wat minpuntjes te noemen over het spel. Gezien dat het spel zo realistisch is, valt het meteen op als er ook een paar dingen niet zo heel realistisch zijn. Een voorbeeld hiervan is de afstand die je doorschuift of vliegt op het moment dat je valt. Je kan je voorstellen dat als je met 300km/h een schuivert maakt, dat je niet binnen 10 meter stil ligt, wat hier dus wel het geval is. Soms lijkt de motor en/of je coureur ook wel op de weg te stuiteren als een skippiebal op het moment dat je valt, beetje jammer. Verder zie je ook niks van cosmetische schade op je motor na een val. Dat was toch wel een leuke toevoeging geweest als je zag wat voor gevolg die vele valpartijen hebben op je motor. Ik wil hier niet mee zeggen dat ze ook meteen technische schade hadden moeten toevoegen, maar ook dit was eventueel een optie geweest om toe te voegen waarbij de speler de keuze heeft dit aan of uit te zetten. Ook valt het nogal op, in third person view, dat de bewegingen van de coureur nogal overdreven uit kunnen zien bij de kleinste beweging. Buiten deze opmerkingen heeft het spel ook een vrij mager aanbod aan racebanen, 9 banen + the Isle of Man. Ik zie ook geen optie om dit in de toekomst in de vorm van een DLC uit te breiden, met zo een specifieke game zit je nogal gauw in het hoekje gedreven. Wat daarentegen wel weer positief is, is het aantal motoren. Je hebt keuze uit maar liefst 38 motoren en zijn er 24 coureurs uit de echte TT Isle of Man in het spel gestopt.

Kort wil ik het dan nog even over de multiplayer hebben. Op het moment lijkt het nog vrij lastig om een volle match te vinden, mede doordat er ook geen quick match functie in de multiplayer zit. Je moet maar net geluk hebben dat er genoeg mensen willen spelen wat jij ook graag wilt spelen. Een multiplayer match kan tot 8 spelers bevatten, zowel public als private. Het is ook mogelijk om offline tegen bots te racen, hierdoor kan je nog even goed oefenen voor je het opneemt tegen echte spelers.

Mijn eindoordeel over deze game is dan ook dat dit een geslaagd motorracespel is. Grafisch ziet het er top uit, de gameplay is goed en er is veel werk ingestoken om een echte TT ervaring te leveren aan de spelers. Hier en daar zijn er wat minpunten die niet aan het niveau van realisme tippen die te vinden is in de rest van het spel. Maar deze punten zijn misschien nog wel te patchen waardoor deze game naar mijn mening een dikke 8,5 waard zou zijn. Door de minpunten die er nu nog inzitten komt de score wat lager uit, maar nog altijd een ruime voldoende.

TT Isle of Man: Ride on the Edge - Review

06 maart 2018 - 630 remove_red_eye

75/ 100