100
0
70

Enige tijd terug was daar ineens de aankondiging dat er ter ere van het 10 jarige bestaan van de game Age of Empires een remake zou komen. Whieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, het ultieme jeugdsentiment! Wauw, hoe vet zou dat zijn! Een ieniemienie teleurstelling volgde wel snel, de game zou alleen op Windows 10 uitkomen en niet op de Xbox One. Hmm... jammer. Of toch niet? Een game als Age of Empires is qua besturing natuurlijk ideaal voor toetsenbord en muis. Een controller daarentegen.. Ik heb het inmiddels zelf bij enkele vergelijkbare games ervaren, het werkt toch een stuk minder smooth met controller. Neem The Sims 4. Heerlijke, relaxte game om te spelen. Maar een besturing op controller neemt toch iets van het plezier weg. Terwijl ik de besturing van Zoo Tycoon op Xbox One juist weer best oké vind. Maar goed, we hebben het hier over Age of Empires. Die dus helaas niet op Xbox One te spelen is, maar wel op Windows 10, met achievements en al!

Laten we beginnen met de graphics, want in 10 jaar moet daar toch een hoop in veranderd zijn. En of dat zo is! De graphics van Age of Empires: Definitive Edition zijn een plaatje. En al helemaal als je ze vergelijkt met die van de originele Age of Empires uit 1997, ook te zien in onderstaande video. Raar toch hoe dat werkt in je hoofd... Toen ik 10 jaar geleden de game speelde, zag hij er net zo gaaf en verfijnd uit als de Definitive Edition er nu uit zien... Maar wat een verschil! Ontzettend mooi opgepoetst. Elke unit ziet er realistisch uit en heeft een mooie 3D look gekregen. De schaduwen geven extra diepte en de texturen zijn erg mooi.

Qua spelgevoel is Age of Empires nog steeds zoals het vroeger was, oud en vertrouwd. Het is een heerlijke game, waarbij je lekker kunt bouwen, units produceren, houthakken, land verkennen en je vijanden bestrijden. Je gaat terug in de tijd naar een game die je als kind waarschijnlijk plat hebt gespeeld. Ontzettend genieten dus! Helaas zijn ook enkele oude irritaties nog steeds te vinden in de Definitive Edition. Sommige units lijken hier en daar wat baldadig of eigenwijs en kiezen niet het pad wat jij voor ogen had. Voor je het weet lopen ze mijlen om en loopt alles wat je gepland had voor deze units in de soep. Ook dat hoort een beetje bij het jeugdsentiment, maar ik had stiekem wat ijdele hoop dat ze dit zouden verbeteren als ze toch deze game zouden gaan oppakken.

Het menu van Age of Empires: Definitive Edition heeft dezelfde stijl als die van de originele game. Uiteraard is het historisch passend, maar hier en daar voelt het een beetje ouwbollig aan. Maar dat nemen we voor lief. Vanuit het menu heb je de keuze om vanuit de single player campaign scenario's of custom games te spelen. Daarnaast heeft de game ook de mogelijkheid om multiplayer te spelen. Genoeg keuze om jezelf uren en uren in te verliezen.

Het niveau van de tutorial campaign ligt hier en daar trouwens erg hoog. Zonder cheat codes kost het je al een paar uur om er door heen te komen, als dat je uberhaupt al lukt. Sommige zijn gewoon bijna onmogelijk. Gelukkig werken in de Definitive Edition alle cheat codes (zoals "pepperoni pizza" en "steroids"), waardoor je jezelf sommige dingen kunt besparen. Het gebruik hiervan heeft geen effect op het vrijspelen van achievements, dus voor achievement hunters is deze game zeer interessant. Maar het leukste blijft natuurlijk om alles op eigen kracht te doen.

Al met al is het weer eens even echt genieten om deze game te spelen. Vooral de graphics zijn enorm verbeterd. De gameplay zelf is oud en vertrouwd, met daarin zowel de positieve als negatieve aspecten die eigenlijk hetzelfde zijn in vergelijking met de originele game. De campaign is op sommige punten helaas veel te moeilijk en het is jammer dat de bewegingen van de units niet zijn verfijnd. Dit had zeker toegevoegde waarde gehad. Alles bij elkaar opgeteld krijgt deze game een dikke voldoende.

De game is digitaal beschikbaar in de Store (let op de systeemvereisten), voor de zeer schappelijke prijs van €19,99.

Age of Empires: Definitive Edition (Win 10) - Review

14 maart 2018 - 414 remove_red_eye