100
0
81

Sea of Thieves, het nieuwe vlaggenschip van Rare, is nu sinds een week beschikbaar op Xbox One en Windows 10. Er zijn al veel verdeelde reviews op het internet te vinden. Maar welke is er nu te vertrouwen? De uitslagen variëren namelijk van een 5 tot aan een 9,3 maar om een goed oordeel te kunnen vellen moet je meer tijd erin gestoken hebben dan de meeste waarschijnlijk hebben gedaan. Ikzelf heb daarom ook bewust geen review geschreven tot ik mij er prettig bij voelde en zeker wist dat ik genoeg uren had gespeeld.

Sea of Thieves is een spel zoals je ze niet vaak tegenkomt. Namelijk een heuse online piratengame waarbij aan enorm veel dingen gedacht is om het een realistisch gevoel te geven, ondanks de cartoon stijl. Je hebt een enorm speelveld ter beschikking wat je de kans geeft om de zee onveilig te maken voor alle andere piraten die je pad durven te kruisen. Op dit speelveld heb je de mogelijkheid om alleen, met z'n tweeën, drieën of vieren te spelen. Alleen of met twee personen mag je de zee bedwingen op een klein schip wat makkelijk te bedienen is en erg wendbaar is. Met drie of vier personen krijg je een groot schip ter beschikking wat veel snelheid en vuurkracht heeft, maar wel lastiger te besturen is. Bij een groot schip is communicatie en samenwerking dus heel belangrijk.

Als je begint aan het spel, moet je eerst kiezen met welke piraat je wilt spelen. Door de pirate generator is er een oneindig aantal mogelijke uitkomsten van hoe je piraat eruit komt te zien. Achteraf toch niet tevreden met de kleding? Geen probleem, naarmate je geld verdient, heb je de mogelijkheid om andere kleding en wapenskins te kopen. Zelfs je schip is aan te passen, van de zeilen tot aan het boegbeeld. Alleen is dit een stukje prijziger dan de kleren. Als je eenmaal je piraat gekozen hebt, kies je hoe je wilt spelen (solo of met meerdere spelers) en word je in de woeste zee van Sea of Thieves gedropt. Maarrrrrr... Wat moet je doen? Waar moet je beginnen? Dat is het eerste dingetje waar het spel gruwelijk in faalt. Er is namelijk geen tutorial in het spel! Het is dus aan de speler om zelf uit te zoeken wat en wanneer hij iets moet doen. Dit kan zijn door gewoon iets te proberen en te werken volgens het "trial and error" principe, maar je kan natuurlijk ook aan je medepiraten vragen of ze ervaring hebben en je willen helpen. Dat laatste kan nog wel eens lastig zijn als je met vreemde speelt. De meeste spelers willen namelijk liever alleen met ervaren piraten spelen. De kans dat ze je dus in de gevangenis gooien is, waarmee ze hopen dat je vanzelf vertrekt en een nieuw potje zoekt, is 50%.

In elke sessie zitten maximaal 6 schepen of 16 spelers (incl. jezelf natuurlijk). Vaak lijkt de zee dan ook nogal leeg te zijn en wat mij betreft had dit aantal toch wel een stuk hoger mogen liggen. Vooral als je ziet hoe groot het speelveld is. Maar vergis je niet... Er zijn nog genoeg andere gevaren, die het je moeilijk maken op de zee. Een voorbeeld hiervan zijn de enorme stormen die je schip en ervaring als kapitein op de proef stellen. Maar ook de legendarische kraken kan op elk punt in de map tevoorschijn komen en is niet bang om jou en je schip neer te halen. De kraken is echter wel iets waar je niet heel bang voor hoeft te zijn, want meer dan 12 tentakels zijn het niet. De rest van de kraken zijn ze ergens vergeten te ontwikkelen en in het spel te stoppen.

Ondanks deze tekortkoming, is het een spel waar je enorm veel plezier in kan hebben. In Sea of Thieves heb je drie verschillende facties waar je missies voor moet voltooien, namelijk; De Gold Hoarders, Order of Souls en The Merchant Alliance. Voor de Gold Hoarders moet je schatten verzamelen met behulp van schatkaarten of raadsel. Voor de Order of Souls moet je skelet kapiteinen vermoorden en hun schedel stelen en voor de Merchant Alliance moet je varkens en kippen vangen in kooien. Voor al deze taken ontvang je goud en reputatiepunten. Hiermee verhoog je je level tot een maximum van 50. Heb je alles op level 50 weten te krijgen? Dan wordt je een 'Pirate Legend'. Maar buiten deze drie facties heb je ook nog de 'skull islands' en de kraken om te verslaan. Een leuke toevoeging met een hoge beloning, vooral gezien het aanbod van vijanden op dit moment nog erg karig is.

Wat Sea of Thieves echt leuk maakt om te spelen, is de samenwerking met je medepiraten. Er is aan zoveel kleine dingen gedacht om het zo realistisch mogelijk te maken. Zo verandert de wind nog wel eens van richting en moet je samen met je bemanning de masten draaien om het maximale uit de wind te halen. Maar ook dat je kompas en roer van slag raken als je midden in een storm zit en dat je schip kan zinken door water wat over de boeg slaat door de golven en regen die valt. Ook moet je zelf je kanonnen herladen, heb je maar een beperkt aantal kogels en moet je de voorraad beheren van je schip. Verder is ook het grafische detail van het water, licht, golven die tegen de boeg slaan en de stormen echt zo waanzinnig goed. Ik heb nog nooit een spel gezien waarin ze dit zo mooi hebben gemaakt. Dit zou wel eens het spel kunnen zijn met het mooiste detail van deze dingen. Dit alles is iets waar je met je bemanning rekening mee moet houden. En op basis hiervan bepaal je ook je reis en wat er eerst moet gebeuren. Hier komt heel veel communicatie bij kijken waardoor je echt constant bezig bent met het spel en de verveling niet snel toe slaat. En denk je toch van, poe die reis is toch wel lang en saai.. Nou, dan haal lekker je instrument uit je zak en speel samen met je bemanning een typisch piratendeuntje met een lekkere grog erbij. Pas wel op voor rondvliegende kots van je maatjes, die grog is erg sterk.

Mijn eindoordeel van Sea of Thieves is dan ook dat dit een unieke game is, met nog heel veel potentie. Op dit moment kan het spel af en toe nog wel eens leeg aanvoelen of dat het een herhaling van lijkt. Maar omdat er zoveel samenwerking nodig is en zoveel lol te beleven is met andere dingen in het spel, blijft het na een groot aantal uren toch nog leuk om te spelen. Grafisch is het spel erg sterk en het niveau van detail is echt ongelooflijk goed. Ik heb mezelf er af en toe wel op betrapt dat ik even niks zat te doen en gewoon zat te genieten van de mooie omgeving. Maar ook de gevechten op zee met andere piraten kunnen echt uit de klauwen lopen, zo heb ik net nog een gevecht gehad van wel ruim 2 uur lang! Op een gegeven moment raakt je voorraad dan gewoon op en ga je met elkaars schepen tegen elkaar rammen. Het is dan afwachten wie als eerste zinkt, omdat hij geen planken meer heeft of de tijd om ze in je romp op het gat te timmeren. Ik hoop wel dat Rare wat meer inzicht geeft in hun toekomstplannen wat betreft Sea of Thieves en dat ze de huidige tekortkomingen, zoals de kraken tentakels, er nog uit patchen of oppoetsen.

Sea of Thieves is een goede 35 uur gespeeld voor deze review.

Sea of Thieves - Review

25 maart 2018 - 671 remove_red_eye