100
0
87

Far Cry 5 speelt zich voor het eerst af in Amerika. Het pitoreske Hope County is overgenomen door een fanatieke groepering, geleid door de gelovige Joseph Seed. Geholpen door zijn twee broers John en Jacob en zijn surrogaat zusje Faith, willen ze heel de wereld bekeren tot hun geloof. Als nieuwe hulpsherif wordt jouw eerste doel het in bewaring nemen van Joseph. Dit gaat gigantisch mis uiteraard en het is aan jou de taak om de drie regio’s te verlossen van John, Jacob en Faith om zo bij je einddoel  (Joseph) aan te kunnen komen.

Far Cry 5 bestaat in totaal uit drie gebieden die je dus moet zien te veroveren. Dit doe je door het overmeesteren van bepaalde plaatsen die zijn ingenomen door de volgers van de familie Seed en andere side missions zoals het redden van burgers of het vernietigen van kerkjes en silo's. Hiervoor krijg je een heel arsenaal aan wapens en voertuigen voor je kiezen, van gevechtsvliegtuigen tot met machinegeweren omgebouwde trucks. Ik kan wel zeggen dat Far Cry 5 misschien wel één van de meest over the top delen is van Far Cry tot nu toe. Alleen Far Cry 3: Blood Dragon doet er een schepje bovenop. Ook de humor is van geweldig niveau tot zelfs het bespotten van de term DLC en een hilarisch level waarin ze de regisseur van de Far Cry film voor schut zetten. Ook de verwijzingen naar vorige delen zijn er in overvloed, zelfs Far Cry Primal kom je tegen in de game. Je kunt aan alles merken dat ze tot het gaatje wilde gaan in dit deel.

Qua gameplay is het gewoon dikke prima en zul je weinig tot geen vernieuwing vinden ten opzichte van vorige delen. En ik ben hier wel blij mee, wat werkt hoeft niet vernieuwd te worden. Je krijgt vanaf het eerste moment in de game de volledige vrijheid om te doen wat je wilt. Alle drie de gebieden zijn dan ook vanaf het eerste moment direct speelbaar en hoef je niet vrij te spelen. Ook is de grap weer terug dat als je in het begin van de game niets doet, je na 10 minuten al de aftiteling van de game te zien krijgt. In theorie kun je de game dus in 10 min uitspelen, maar dit is gewoon een grapje van de makers natuurlijk.

Far cry 5 biedt meer dan genoeg uitdaging en afwisseling die kunnen variëren van echte dogfights met gevechtsvliegtuigen tot races en zelfs lekker rustig vissen. De game zit dan ook echt tot de nok toe vol met side quests en story missions. Wat ik zelf een geweldige feature vond, is dat de volledige game in co-op te spelen is via Xbox Live. En ik zeg je, dit ga je in latere levels echt wel nodig hebben met de hoeveelheid vijanden die ze jouw kant op sturen.

Jammer genoeg heb ik de multiplayer nog niet fatsoenlijk kunnen testen. Dit is voor mij ook het minst interessante punt aan de game, Far Cry 5 speel je in mijn ogen puur voor het verhaal. Echter zit er wel een ding in wat zeker het benoemen waard is en echt iets nieuws brengt, Arcade mode.

Arcade mode is werkelijk geniaal te noemen en zal de levensduur van deze game geweldig kunnen verlengen tot in de eeuwigheid. Naast een X aantal standaard maps en levels die variëren van simpel een level door lopen tot complete stealth en race games, is er nog veel meer mee te doen. Dit komt namelijk in de vorm van Creator mode, die er voor zorgt dat je een gigantisch uitgebreide level/game designer mee geleverd krijgt met assets uit praktisch alle delen van voorgaande Far Cry games. Deze Creator mode is zo gigantisch uitgebreid, dat je zelf je eigen Far Cry game zou kunnen maken. Ik hoop dan ook echt dat dit een functie is die door veel gamers met liefde wordt omarmt, want hier zit gigantisch veel potentie in.

Microtransacties, ja jammer genoeg kent ook Far Cry 5 microtransacties in de vorm van zilver wat je met echt geld kunt kopen. Hiermee kun je dus je game behoorlijk boosten door bijvoorbeeld het kopen van sterke wapens en voertuigen. Ikzelf heb er niet eenmaal gebruik van hoeven maken en tijdens het spelen unlock je het meeste wel. Ik snap dus ook niet helemaal goed waarom het er in zit, aangezien je na drie á vier uurtjes spelen al wel een redelijk arsenaal hebt, waar je het zelfs mee tot het einde kunt redden. Dus ja, als je echt een slechte gamer bent en je er geen pannenkoek van snapt, dan zou je er een paar tientjes extra tegen aan kunnen gooien, maar meer waarde is totaal niet nodig.

Grafisch is deze game ongekend mooi om naar te kijken. Zelden heb ik een game gezien waar de motion capture van de acteurs zo goed was als in dit deel. De Dunia engine die gebruikt is voor Far Cry 5 trekt werkelijk alles uit je Xbox One en daardoor ziet de game er zelfs op de One S en phat er prachtig uit. Grafisch is dit zelfs één van de mooiste games op de Xbox One. Ook de muziek is van een geweldig niveau, er is zelfs originele muziek te vinden in de game die puur gemaakt lijkt te zijn voor The Father. Ook de voices van de NPC's zijn van Hollywood kwaliteit.

Al met al is Far Cry 5 gewoon een heel dik pakket. De story mode houd je met gemak 40 uur bezig en wil je de hele game op 100% zetten, dan mag je er nog eens 40 uur extra bij op tellen. De Arcade mode is iets wat ik de eerst komende tijd goed in de gaten ga houden, want zeker met die Creator mode kunnen we hier gave dingen in gaan verwachten. En misschien nog wel het mooiste is dat je de volledige game samen met een maatje via Xbox Live co-op kan spelen! Verder is het allemaal gewoon dikke fun met een Murica sausje eroverheen. Het is dan ook vaak lekker over the top, met soms echt zulke bizare vage missies dat je echt volledig dubbel ligt van het lachen.

Het verhaal is gewoon geniaal te noemen en heeft misschien wel één van de coolste bad guys die je in tijden bent tegengekomen in een videogame. Het einde van de game is er eentje voor in de boeken!

Daarnaast ben ik weinig tot geen bugs tegengekomen in de game, op echt een enkele na die eigenlijk niet noemenswaardig waren. Daardoor voelt het spel gepolijst en goed aan. Hopelijk kunnen we in de loop van de week ook nog even de multiplayer testen. Al is dit voor mij het minst interessante aan het spel.

Nadeel vond ik wel dat ze er toch microtransacties in hebben gestopt die totaal niet nodig zijn. Nog een piepklein nadeeltje wat ik zelf ondervond, was dat alle gebieden van de game wel erg op elkaar leken, waardoor je nooit echt het gevoel had in welk gebied je nu aan het spelen was. Maar dit zijn vooral kleine punten.

Dus say yes to The Father!

Release: 27-03-2018

Leeftijd: 18+