100
0
78

[Jolina] Afgelopen week kwam A Way Out uit voor Xbox One. Deze unieke co-op titel voelt een beetje aan als een combi tussen een AAA game en een Indie game, dit omdat het team van ontwikkelaars vrij klein is geweest, maar EA de potentie ervan in zag en de game daarom heeft uitgegeven als EA Original. Hazelight studios, het team van ontwikkelaars, werd geleid door Jozef Fares, de grote man achter het lastige Brothers: A Tale of Two Sons. Met Brothers wist Jozef Fares een gevoelige snaar te raken bij veel gamers, door de emotionele sfeer achter het verhaal en vooral de unieke besturing die de gameplay erg speciaal maakte. Dat belooft wat voor A Way Out. Heeft hij hiervoor eenzelfde goede concept kunnen uitwerken?

[Jolina] Wat een van de eerste aspecten is die A Way Out speciaal maken, is dat de game volledig en alleen in co-op te spelen is. Alleen kun je niks met de game. Ja, maar dan moet je dus iemand vinden die ook deze game heeft aangeschaft, hoor ik je denken? Ja en nee. Als je A Way Out hebt aangeschaft, kan je samen met jouw gamemaatje(s) de volledige game spelen. De tweede speler hoeft de game niet aan te schaffen, maar slechts de trialversie te installeren vanuit een invite die jij hem op Xbox Live stuurt. Je speelt dus samen, voor één prijs! Degene met de trialversie kan alleen samenspelen met iemand die de game heeft aangeschaft.

Je kunt de game op twee manieren spelen, via online co-op en lokale co-op. Vooral een goede lokale co-op game is tegenwoordig vrij zeldzaam, dus A Way Out is in dat licht zeer welkom! Bij het starten van het spel kies je voor lokale of online co-op. Vervolgens moet elke speler een keuze maken tussen één van de twee karakters, Vincent of Leo.

Verhaallijn

[Glenn] Vincent is een man met een natuurlijk goed hart die de gevangenis in wordt geslingerd op verdenking van moord, fraude en verduistering. Door zijn veroordeling wil zijn vrouw weinig tot niks met hem te maken hebben. Dit is het karacter wat ik heb gekozen voor mijn playthrough van A Way Out. Al snel maak je ook kennis met Leo, het andere speelbare personage, nadat je ongewild betrokken raakt bij een hevig vuistgevecht binnen de hekken van de gevangenis. Leo zit al 6 maanden vast wegens een gewapende overval, autodiefstal en mishandeling, maar doet er alles voor om weer terug te komen bij zijn gezin. Leo wil liever niks te maken hebben met Vincent, tot hij inziet dat hij wel nuttig is bij zijn plan om te ontsnappen. Gaande weg kom je steeds meer over elkaar te weten en lijken de twee personages een echte band op te bouwen. Zo kom je er ook achter dat jullie een gemeenschappelijke vijand hebben die voor alle ellende heeft gezorgd en waardoor jullie nu gevangen zitten. Samen wordt het jullie doel en missie om uit de gevangenis te ontsnappen en wraak te nemen op de man die verantwoordelijk is voor alles. Tijdens die gezamenlijke reis gebeuren er echt veel dingen die zorgen voor de spanning die nodig is om je spelende te houden. Maar tussen al deze spannende momenten door, zijn er ook delen waar je lekker rustig aan kan lopen en een beetje kan verkennen en bijvoorbeeld een potje honkbal kan spelen met z'n tweeën. Soms kan het verhaal wel wat langdradig zijn door de cutscenes (die ook makkelijk speelbaar waren), maar het einde maakt het helemaal waard.

Ultieme co-op game

[Jolina] In alles wat je doet in deze game draait het om samenwerken. Co-op is de levensader. En dat voelt heerlijk uitgewerkt. Waar je bij veel co-op games en modes snel verveeld raakt en in herhaling valt, biedt A Way Out flink wat variatie. Waar je op sommige vlakken elkaar moet helpen in soms wat clichématige situaties (elkaar een voetje geven om hoger te klimmen), zijn er ook situaties waarbij je moet samenwerken terwijl de karakters wat beter van elkaar af zijn. Zo help je soms de ander met afleiding, waardoor hij een belangrijk voorwerp weet te bemachtigen en in de scène daarna race je met een auto door smalle paadjes, terwijl de ander met een shotgun bezig is. De camera standpunten zijn krachtig uitgewerkt. In principe is het scherm 50/50 verdeeld, maar als een van beide situaties belangrijker is, wordt het belangrijkste beeld vergroot. De overgangen zijn daarbij niet storend, maar juist heel soepel, waardoor je helemaal in de game wordt gezogen. Enige minpuntje is dat als je toevallig tegelijkertijd een dialoog aan gaat, dat het geluid van de tweede speler bijna volledig wegvalt, waardoor je niet alles meekrijgt.

Graphics

[Glenn] De graphics van A Way Out zijn echt een genot voor het oog. Alles ziet er gewoon goed en afgewerkt uit en door het gebruik van veel warme kleuren wordt dit nog eens extra versterkt. En je zou misschien denken dat door het constante co-op scherm, dat dit invloed zou hebben op de graphics, maar niks is minder waar. Ongeacht of je lokaal of online co-op speelt, het beeld blijft stabiel en is niet vervormd. Dat is nou het voordeel als een spel echt ontworpen is voor split-screen.

[Glenn] A Way Out is een uniek, co-op only, spel wat geniaal gebruik maakt van split-screen. Je krijgt alles mee wat je maatje doet en andersom, waardoor je niks hoeft te missen van het verhaal wat A Way Out je laat beleven. Wat wel jammer is aan dit verhaal, is dat je subtiel steeds in één richting geduwd word, waardoor er weinig ruimte is voor vrij rondlopen en zelf ontdekken wat je moet doen. Er zijn helaas geen meerdere wegen die naar Rome leiden en hierdoor is de uitkomst van je keuzes altijd hetzelfde en ben je dus redelijk snel door het spel heen. Verder mist er hier en daar toch een stukje diepgang. Maar de graphics van A Way Out zijn wel echt mooi te noemen en de prijs van €30 is echt goed gekozen. Hierdoor is de prijs/kwaliteit verhouding optimaal en zeker zijn geld waard.

Beoordelingen

Jolina:
+ unieke gameplay