100
0
77

Na het grote succes van PUBG schieten de battle royale games uit de grond als kool. The Darwin Project is hier ook een voorbeeld van. Al deze games zijn een soort spin-off van The Hunger Games, de razendpopulaire boek- en filmserie waarin een groep mensen in een wereld gedropt worden om elkaar vervolgens genadeloos af te maken. Het originele idee is afkomstig van het Japanse boek uit 1999. The Darwin Project is een Microsoft exclusive, gemaakt door de Frans-Canadese indie ontwikkelaar Scavengers Studio.

De toekomst waarin The Darwin Project zich afspeelt, is een wereld waarin de wereldbevolking de kluiten is uitgewassen en dus uitgedund moet worden. Als gevolg is er een reality tv serie ontstaan van battle royale wedstrijden, die het bevolkingsaantal onder controle houden. Dit doet dus denken aan The Hunger Games en The Running Man. De deelnemers worden in een hexagonale arena van +/- 2km gedropt, die bestaat uit 7 velden. Je start met een bijl en een boog, maar zonder pijlen. De multiplayer ondersteunt tot maximaal 32 spelers, maar ik heb meestal in een potje gezeten waar je niet boven de 10 spelers uitkwam. Dit was ook meer dan genoeg.

Het speelveld is heuvelachtig, bebost en vooral koud. Jezelf warm houden is daarom ook een van de doelen om te overleven. Doe je dat niet? Dan zal je snel letterlijk sterven van de kou. Verder zijn er hier en daar ook wat (kleine) gebouwen te vinden, die wat sfeer toevoegen aan de omgeving. Om de kou voor te blijven zal je dus af en toe een vuurtje moeten maken om op temperatuur te blijven, maar zonder hout gaat dat niet. Het verzamelen van materialen is dus ook een belangrijke bijkomstigheid. Het verzamelen van materialen is in het begin iets wat je toch met regelmaat moet doen in een match. Hierdoor kan het soms saai aanvoelen.

Om de zoveel tijd zal je merken dat er een zeldzaam stukje electronica ergens in de map neervalt, te vergelijken met de supply drops in PUBG en Fortnite. Deze electronica kan je gebruiken om nieuwe en betere voorwerpen te maken zoals bijvoorbeeld een tijdelijk schild. Alle spelers worden op de hoogte gesteld van deze airdrop en het kan dus een riskante reis zijn om deze te bemachtigen. Hiernaast beginnen de sectoren ook na een tijdje rood de flitsen, wat inhoudt dat deze snel niet meer speelbaar zijn. Als je je dan nog in deze sector bevindt, zal je snel sterven, ook weer te vergelijken met de blauwe circel in PUBG en Fortnite. De temperatuur van deze sector zal zeer snel zakken, maar je hebt nog kans om te ontsnappen door de medkits die je (misschien) onderweg weet te gebruiken.

Wanneer een sector sluit of de temperatuur daalt, dat is grotendeels de verantwoordelijkheid van The Director. Dit is een robotische camera die over het veld vliegt en bestuurd wordt door een speler. Maar buiten het laten zakken van de temperatuur en het sluiten van een sector, heeft de director nog meer krachten om spelers tegen te werken. Zo kan hij bijvoorbeeld ook nuclaire bommen op een sector laten vallen of een speler tijdelijk onsterfelijk maken.

Maar wat maakt The Darwin Project nou anders dan al die andere battle royale games? Nou, het feit dat er een robotcamera invloed heeft op het speelveld is één. Het is goed te merken dat The Darwin Project is gebaseerd op PUBG, maar lang niet zo tactisch is. Er zitten echter wel wat tactische elementen in. Zo krijg je bijvoorbeeld hints van de looprichting van een tegenstander als je een boomstam tegenkomt die hij al heeft omgehakt. Op deze manier is het mogelijk hem in een valstrik te lokken en hem op een slimme manier uit te schakelen.

Grafisch gezien is er niet veel speciaals aan The Darwin Project. Het doet mij vooral denken aan Fortnite, wat naar mijn smaak een beetje te kinderlijk is, maar daar zijn de meningen vast en zeker over verdeeld.

Mijn eindoordeel is dan ook dat The Darwin Project een vermakelijke game is, die het beste uit bestaande battle royale games, zoals Fortnite en PUBG, haalt. Maar van de ene kant is het ook weer een toevoeging aan de al grote en groeiende lijst. Verfrissend is wel dat ze ook eigen elementen toevoegen aan het spel, zoals de robotcamera en het effect die de kou op je heeft. De startfase van een match kan erg saai aanvoelen, omdat je hier vooral voorraden aan het zoeken bent, maar na verloop van tijd wordt het alleen maar spannender. Ook heb je aardig wat ervaring nodig om overweg te kunnen met de boog. Dit is namelijk niet zo makkelijk als het lijkt.

The Darwin Project - Game Preview Review

28 maart 2018 - 513 remove_red_eye

77/ 100