100
0
82

Het is 2045. De mensheid heeft flink wat verandering doorstaan en men heeft steeds meer de neiging om te ontsnappen aan de realiteit van het harde leven. Je volgt het hoofdkarakter Wade Watts, een tiener die op jonge leeftijd beide ouders verloor en nu in een sloppenwijk woont met zijn tante. Hij is ook vaak te vinden in de virtuele realiteit, waar iedereen een anoniem dubbelleven kan leiden.

Deze virtuele wereld, Oasis genaamd, is bedacht en gecreëerd door James Halliday. James is echter overleden en heeft voordat hij stierf een easter egg toegevoegd aan de Oasis. Degene die als eerste de drie sleutels vindt, die leiden tot het eindpunt, erft alles wat hij heeft opgezet en is daarmee heerser over Oasis. Wade moet er alles aan doen om de easter egg als eerste te vinden, voordat deze in verkeerde handen valt. Wade neemt het daarmee op tegen de bad guys van het gigantisch grote bedrijf IOI, onder leiding van Nolan Sorrento. Gelukkig heeft hij in de virtuele wereld een hoop vrienden gemaakt, die handig van pas komen.

Ready Player One is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ernest Cline. Steven Spielberg, de regisseur van de film, heeft het boek redelijk gevolgt, maar ook op veel punten niet. Het verhaal is echter zeer vermakelijk en het acteerwerk is naar behoren. De film ziet er prachtig uit, vooral waar de realiteit en de virtuele wereld van Oasis elkaar overlappen. Het is soms echt genieten van alle kleuren en het spektakel, hoewel het hier en daar ook wel erg druk kan aanvoelen.

De gemiddelde gamenerd heeft zeker veel herkenningsmomenten tijdens de film. Verschillende helden en game-iconen passeren de revu, van Batman tot King Kong, van Master Chief tot Battletoads, van Tracer uit Overwatch tot El Dragón uit Battleborn. De film zit zelfs stiekem bomvol easter eggs. Ook de nerdige kant van hoofdpersoon Wade zal veel gamers doen gniffelen. Elke gamer, van casual tot hardcore, kan enorm genieten van deze vermakelijke film. En game je eigenlijk helemaal niet? Dan ontgaan je vast en zeker een aantal details, maar de film blijft leuk voor iedereen.

Ready Player One - Film review (spoiler free)

06 april 2018 - 332 remove_red_eye

82/ 100