100
0
90

Op 6 mei was het zover.. De wereld maakte voor het eerst kennis met de release trailer van Battlefield 1 (voor beelden, klik hier). En WAT een trailer was dat! Een eerste wereldoorlog setting met tanks, vliegtuigen, vlammenwerpers, gasmaskers, paarden (JA PAARDEN!), zeppelins en zo veel meer.. De hype was vanaf moment één enorm. Eindelijk een ontwikkelaar die durft te luisteren naar zijn fans; het wachten op de grote WW1 shooter was daar. Inmiddels zijn de alpha en beta fases voorbij en hebben een hoop mensen al kunnen spelen via EA Access. Zou deze game kunnen voldoen aan de torenhoge verwachtingen?

Graphics

Laten we de koe gelijk bij de horens pakken.. Wat een prachtige game is Battlefield 1. De cutscenes zijn grafisch om te smullen, een waar hoogstandje. Maar ook in-game zien de graphics er spectaculair uit. De omgeving, de weersomstandigheden (die ook invloed hebben op bijvoorbeeld je uitrusting; als je net door de modder gekropen hebt, is je wapen echt smerig), alle details zijn prachtig uitgewerkt.

Gameplay Battlefield 1

De gameplay van Battlefield 1 is in eerste instantie even wennen, zeker als je veel snelle shooters zoals Call of Duty, Titanfall of Battlefield 4 speelt. Het voelt wat langzamer aan, alles om je heen werkt beter als je tactisch speelt. In dat opzicht dat deze game de meeste Battlefield fans zeker kunnen bekoren, want spelen in teamverband loont zich niet alleen, maar is vaak zelfs noodzakelijk om een lekker potje Battlefield 1 te spelen. Wanneer je in je uppie het slagveld betreedt, zul je tegen wat frustrerende zaken aanlopen; medespelers die niet voor het objective gaan, medics die 2 meter van je vandaan staan maar je geen revive geven etc. Wil je optimaal genieten van deze game? Zorg dan voor een goed samenspelend team om je heen!

Uiteraard zijn een aantal van de klassieke game modes uit eerdere Battlefield games terug in Battlefield 1, zoals Conquest en Domination. Een van de nieuwe game modes in Battlefield 1 is Operations. Hierbij strijd je vooraan in de frontlinie om de vijand stukje bij beetje te overlopen. Dat gevoel, als je samen schreeuwend kunt oprukken omdat je de vijand weer een stukje verder hebt laten terug trekken, wauw. Het is allemaal erg goed gedaan. Hoewel de gameplay zoals genoemd wat langzamer lijkt aan te voelen, lijkt de game gelukkig wel stabiel, op af en toe wat serverproblemen na (begrijpelijk, met zoveel hype). De eerste compilatie filmpjes met bugs beginnen zich wel al aan te dienen, maar persoonlijk heb ik tot nu toe weinig problemen ondervonden met bugs en lag. Klein voorbeeld daarvan is de destruction situaties (heerlijk en typisch voor Battlefield!) die nog niet helemaal correct lijken te zijn; waar je normaal gesproken dood zou moeten gaan wanneer je je per ongeluk in een instortend gebouw bevindt, komt het nog wel eens voor dat je na de instorting ineens naast het gebouw ligt met minimale damage. In het algemeen lijkt het er op dat EA een wijze les heeft geleerd uit de belabberde release van Battlefield 4. De enige flinke blunder die is gemaakt, is dat veel mensen last hebben van de telkens opkomende melding dat ze nog enkele uren te spelen hebben in de trial. Niet zo handig natuurlijk, als je net oog in oog met een vijand staat.. Deze is trouwens wel op te lossen, er zijn al een oplossing voor te vinden op het internet en ook op onze groepspagina.

Campaign / Story

In de campaign komen de prachtige graphics samen met de ijzersterke setting van WW1. De beelden, de muziek en de teksten (“You are not expected to survive”) zetten vanaf minuut één de toon. Elke keer als je dood gaat, wordt er een naam getoond met geboorte- en sterftedatum, dit maakt het natuurlijk extra persoonlijk. De combinatie van al deze krachtige details maken duidelijk hoe heftig WW1 eigenlijk is geweest. De oorlog die alle oorlogen moest beëindigen, maar in plaats daarvan miljoenen slachtoffers eiste, in alle hoeken van Europa en daarbuiten.

Deze geschiedenisles komt tot leven in de campaign, waarbij je vanuit verschillende perspectieven door de zogenaamde War Stories heen loopt. Het ene moment hoor je bij een tank crew die zich een baan door de vijandelijke bossen moet vinden, het andere moment trek je ten strijde als piloot en vecht je epische luchtbattles uit. Enige minpunt is dat de overgang van de prachtige cutscenes naar de echte gameplay, ondanks dat ze beide uit dezelfde Frostbite engine komen.

Ook in het luchtruim woedt een hevige strijd

Met inmiddels enkele uurtjes in de beta en EA Access trial versie achter de rug kan ik zeggen dat voor mij de hype om deze game nog steeds groot is. De prachtige graphics gecombineerd met de huiveringwekkende oorlogsverhalen die in de game verweven zitten, maken het een pareltje. Het specifieke karakter van de game is een ontzettend groot pluspunt, maar kan op de langere termijn ook een minpunt zijn. Of de game ook op de langere termijn nog steeds veel gespeeld zal gaan worden, of dat veel spelers toch terug deinzen naar hun vertrouwde snelle shooters, dat is een vraag voor later. Voor nu kan ik met vertrouwen zeggen dat ik de komende tijd flink wat uurtjes aan deze prachtige game ga spenderen.

De Battlefield 1 Early Enlister Editie is vanaf 18 oktober a.s. beschikbaar. De standaard versie van Battlefield 1 is overal beschikbaar vanaf 21 oktober a.s.

Battlefield 1 - Review

20 oktober 2017 - 226 remove_red_eye