100
0
90

Pffff okey nou daar komt hij de moeilijkste review die ik dit jaar moet schrijven ben ik bang voor. Na een jaar van extreme vooroordelen naar het kamp van CoD is Infinite Warfare dan eindelijk uit. Nadat de eerste trailer YouTube bereikt had, was het in de geschiedenis van gaming nog nooit eerder gebeurt dat een game zo veel dislikes kreeg en slecht praat over zich heen kreeg. Met weer een Sci/Fi deel.... en waarom nu van die robots.... OMG ze hebben er toch geen double jumps in zitten he!!! Op voorhand werd de nieuwe CoD letterlijk met de grond gelijk gemaakt. Nu ben ik eerlijk ik begon het zelf ook haast te geloven en heb heel extreem lang gewacht voordat ik hem durfde aan te schaffen. Normaal koop ik elk jaar wel de nieuwste CoD maar was zelf ook wel beetje klaar met de serie zeker na Black Ops 3 waar ik geen pannenkoek van kon bakken. Al vond ik Advanced Warfare en Ghost stiekem toch best leuk, en waren ze wel een beetje recht toe recht aan met nul vernieuwing. Dus ja voor mij lag het hele CoD genre sowieso al een beetje op zijn gat, beter gezegd heel het shooter genre had mijn interesse al een beetje kwijt geraakt inmiddels. Dus donderdag avond had ik maar 1 vraag in mijn hoofd zitten.

Is deze CoD nu wel zo slecht als dat word gezegd?

In Call of Duty Infinite Warfare ben jij Capt. Nick Reyes die na een gigantische aanval op de complete vloot airship cariers (Van die vliegdek schepen in de lucht zoals in The Avengers) en na gigantische verliezen, maar een gruwelijk spectaculaire scene die je het beste kan omschrijven als 9/11 meets Pearl Harbour, waarna je met je eigen Harrier de ruimte in schiet om daar de laatste klappen uit te delen op de aanvallende party, en in een episch ruimte gevecht waar menig Star Wars game van de laatste jaren nog een puntje aan kan zuigen begint de game pas echt. Vanaf dit moment word je benoemt tot Captain van een van de grootste airships in de vloot, en je gaat in de stijl van Captain Kirk (Star Trek) on steroids het op nemen tegen de rebellen van Mars die onder leiding staan van Admiral Kotch (gespeeld door Kit Harington, You know nothing John Snow)

Game 1: Story Mode

De story is zoals je gewend bent van CoD niet gigantisch lang zet je de game op easy of regular knal je er met gemak in 6 a 7 uurtjes door, Al komt een CoD game in mijn ogen pas echt tot zijn recht wanneer je hem op Veteran zet. Waar de story ook voor gemaakt is vind ik persoonlijk. Dan kun je er met gemak 8 tot 10 uur van genieten de eerste keer. Daarnaast zijn ze afgestapt van het simpel intels zoeken als collectables want in dit deel scan je wapens die je door heel de game tegen kan komen, zoals je gewend bent dat je wapens tegen komt in een CoD game DUH! Dit geeft al direct heel wat meer reden waarom je collectables in vredesnaam zoekt in een game. Ook de extra game mods zoals realistic zijn weer terug en een game mod ultra realistic waarbij je met 1 schot in je arm bijv ook je accuracy kwijt raakt. Dus ook qua replay waarde heeft deze story genoeg te bieden. Je speelt hem rustig 2 keer uit, genoeg te doen dus.

Grafisch ziet de game er gewoon prachtig uit en je merkt aan alles dat Infinity Ward 100% meester is met de IW engine die ze door en door ontwikkeld hebben. Afgezien van het geen de engine al 10 jaar oud is zie je dit er niet aan af en ziet alles er 100% next gen uit. Het level design van de story mode is ongekend, van levels op de ijsmaan Europa tot een futuristische skyline van New York, tot de kraters en de basis van Mars overal kom je terecht. Naast het feit dat de game zich in de toekomst afspeelt voelt COD IW wel aan als een echte CoD en vergeet nooit wat het is, een 100% over the top Michael baySplosions thrillride van je welste, met gigantische settings die ongekend zijn voor welke game dan ook. Ook het open wereld (open space in dit geval ) idee wat ze er in hebben kunnen zetten werkt. Waarin je side missions kunt doen etc, en deze voelen ook nooit als een life support voor de game. Elke side mission is anders en bied perspectief op de gehele verloop van de game. Voor mij persoonlijk is de story mode van IW sowieso de beste van deze generatie CoD’s en qua verhaal en omvang durf ik zelfs wel te zeggen dat ik met dit deel de meeste FUN heb beleeft sinds MW2.

Game 2: Zombies

Ook de zombies zijn weer terug. Nu ben ik eerlijk en ben ik zelf geen die hard zombies fan, maar ik moet zeggen dat deze zombies mij aangenaam verrast heeft, Het verhaal is simpel jij en een groepje acteurs word gevraagd om mee te spelen in een jaren 80 Horror Sci/Fi B Film. Maar wat blijkt de horror is echt. In deze zombies mode krijg je toegang tot een jaren 80 pretpark met mooi neon verlichting en zelfs Zombie killer clowns <3. En als special guest kun je ook nog eens het karakter DJ unlocken die door niemand minder dan 80’s legende David “The Hoff” Hazzelhof gespeeld word. Wellicht is dit wel de beste zombies mode tot nu toe die ze in een CoD game gestopt hebben, je kan echt aan alles merken dat er veel tijd en liefde is ingestopt. Ze zijn hierin dus ook maar voor 1 doel gegaan en dat was pure FUN!!!

Game 3: Multiplayer

Met in totaal 11 Standaard levels en 1 extra level in de vorm van de pre order bonus zit je qua dat gewoon goed, de levels die ik zelf gespeeld heb voelen goed gebalanceerd aan en zagen er prachtig uit. en met 17 game modussen moet je je toch even een tijdje kunnen vermaken dacht ik. Daarnaast kun je natuurlijk alles weer tot in het uiterste customisen en unlocken zoals je gewend was van CoD. Maar hier hangt ook wel een klein beetje het nadeel van deze CoD doordat alles er gewoon inzit en alles netjes is afgewerkt voelt de Multiplayer wat op safe gespeeld uit en hebben ze op dit punt niet echt durven te vernieuwen. Wat ik aan de eene kant ook wel snap aangezien veel echte CoD gamers al gek worden als hun Crosshair al iets off is. Verder speelt het gewoon weer heerlijk als altijd lekker snel en doeltreffend.

De multiplayer doet wat hij moet doen en dat is gewoon pure CoD multi player presenteren. maar door de grandioze single player en de top zombies voelt de multiplayer wel 100% FUN aan maar volledig op safe gespeelde.

Slotwoord.

Infinite Warfare is de meest omstreden en afgeschoten CoD van de laatste jaren, en ik vind dat hij dit niet verdient heeft. Infinity Ward heeft letterlijk alles uit de kast getrokken om dit tot een van de beste next gen shooters te maken die er zijn. En kan met gemak de boeken in als de beste CoD van deze generatie tot nu toe. En of je het Sci/Fi sausje nou wel of niet wat vind, neemt natuurlijk niet weg dat het in de kern gewoon 100% Call Of Duty is en de beste en meest originele in jaren.

Met een super story mode die je nog jaren bij blijft, en een gigantisch leuke zombies mode maar een toch wat op safe gespeelde multi player (wat per definitie niet slecht hoeft te zijn). Is deze Call of Duty toch gewoon een must buy voor elke fan van het CoD Genre. Nog nooit heeft een standaard versie van een Call Of Duty game zoveel content te bieden gehad.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik aangenaam verrast was en tot nu toe genoten heb van elke minuut die ik gespeeld heb. En ik hoop dan ook dat ze door alle “wij willen WW2 WW1 propaganda” die ze hebben gehad ze nu niet in eens vol hierop vliegen, want ze zijn met IW zo op de juiste weg en het voelt zo als de meest logische evolutie van deze serie.

Want als ik deze Call of Duty moet omschrijven in 1 woord is dat heel simpel.

FUN

Call of Duty: Infinite Warfare - Review