100
0
91

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Hellblade: Senua's Sacrifice is GEEN spel voor mensen die lijden of geleden hebben aan een psychose, of stemmen in hun hoofd horen. Hellblade: Senua's Sacrifice is namelijk in samenwerking  met neuropsychologen en personen die aan psychose lijden of geleden hebben, ontwikkeld. Deze bijzondere samenwerking geeft een unieke kijk en beleving in het spel, wat op mij persoonlijk veel indruk heeft gemaakt. Van de ene kant dus ook wel jammer dat zo'n waanzinnig goed spel niet te spelen is door een bepaald publiek.

In Hellblade: Senua's Sacrifice speel je, zoals je misschien al dacht, als Senua. Zij is een Keltische krijger die haar geliefde is kwijtgeraakt aan 'The Darkness' en ze reist af naar de hel waar ze strijdt om zijn ziel terug te krijgen. Haar geliefde Dillian is op brute wijze geofferd door de Noorse indringers aan hun goden. De hel reflecteerd in dit spel de mythische Noorse onderwereld met alle bijkomende goden, Senua's doel is om de godin Hela te overtuigen haar geliefde weer tot leven te wekken.

Al vanaf het begin in het spel merk je dat Senua lijdt aan hevige psychische klachten. Je hoort namelijk constant stemmen gedurende het hele spel. Sommige stemmen willen je helpen. Echter zijn er ook stemmen die je de grond in proberen te boren en te overtuigen dat je het niet kan en dood gaat. Als je dit met een headset speelt, dan hoop ik dat je geen onderdrukte stemmen hebt of psychotische trekjes. Dit spel bezorgt je namelijk echt kippenvel door al die stemmen. De makers (Ninja Theory) raden het ook aan om met een headset te spelen, dit zorgt namelijk voor de ultieme beleving en laat je echt merken hoe iemand met een psychose zich voelt.

Zoals ik net al vertelde is het spel ontwikkeld in samenwerking met neuropsychologen en (ex-)patiënten. De belevingen van deze personen zijn dus ook verwerkt in het spel, dit maakt het geheel geen peulenschil om doorheen te komen. De wereld van Hellblade verandert constant en zorgt steeds weer voor nieuwe omgevingen en ervaringen. Het ene moment is de wereld heel helder gekleurd alsof alles goed is, maar plotseling slaat dit om naar een wereld vol as en duisternis. Meerdere keren kom je in aanraking met schimmen en zie je de wereld door een soort van gebroken spiegel of ben je in complete duisternis gehuld. In deze duisternis ben je volledig overgelaten aan je zintuigen en heb je ook nog eens 'obstakels' waar je op moet letten. Hellblade bezorgt je een wereld die je niet snel zal vergeten, ik in ieder geval niet kan ik je vertellen.

Senua heeft dus letterlijk veel aan haar hoofd in dit spel maar hoe zit het dan met de combat? Nou, Senua voert een soort strijd met haar innerlijke demonen en deze worden uitgebeeld in het spel als één op één gevechten. Maar al snel zal je merken dat de groepen steeds groter worden waar je tegen moet vechten. Deze demonen heb je in verschillende soorten en maten, zo heb je de schaduwkrijgers en Noorse soldaten die je als de basisvijanden kan beschouwen. Maar hoe verder je in de game komt, hoe groter en sterker ze worden en natuurlijk zijn er ook eindbazen. Het aantal gevechten wat je tegenkomt in Hellblade is niet echt gigantisch groot, de rest van het spel is vooral opgevuld met puzzels die je op moet lossen. Het combat systeem op zichzelf is geen slecht systeem en je merkt dat je vijanden een duidelijk aanvalspatroon hebben waarop je makkelijk kan anticiperen. Je hebt dan de optie om te ontwijken, te blokkeren of aan te vallen met een lichte en zware aanval. Ook heb je een focusmeter die zich vult en die je kan gebruiken als het iets te heet onder de voeten wordt. Als je de focusmeter activeert, gaat de tijd langzamer en heb je de kans om sterke vijanden snel en effectief uit te schakelen. Later in het spel moet je zelfs je focusmeter gebruiken om bepaalde vijanden aan te kunnen vallen. Let wel op dat je niet te vaak dood gaat, want op een gegeven moment neemt de duisternis je over en moet je helemaal opnieuw beginnen.

De focus is ook van groot belang in de rest van het spel. Zoals ik net al schreef, wordt een groot deel van het spel opgevuld met het oplossen van puzzels. Dit is vooral het zoeken van rune tekens die ervoor zorgen dat een poort geopend kan worden. Deze puzzels maken heel veel gebruik van perspectief, je moet dus in een bepaalde hoek staan om ze op te kunnen lossen. Zo moet je bijvoorbeeld naar een stel palen kijken die dan de vorm van het rune teken vormen. Of je moet her en der vuurkorven aansteken die een schaduw creeëren in de vorm van het teken. Omdat het spel zoveel gebruik maakt van dezelfde soort puzzels, maar net in een ander jasje, is de gameplay wel semi-repetitief te noemen. Wat wel een leuke toevoeging aan het verhaal is, zijn de zogenoemde lore-stones die je kan vinden. Deze stenen vertellen verhalen over de Noorse mythologie en reflecteren terug op het verhaal van Senua.

Grafisch gezien is Hellbade echt een waanzinnig spel, vooral met 4K HDR op de Xbox One X komt dit spel echt tot zijn recht. Er is zoveel aandacht besteed aan details dat ik vaak met open mond heb zitten kijken. Hellblade heeft ook een fotomodus ingebouwd en een optie om hem grafisch nog beter te maken op de One X (gaat wel een beetje ten kosten van prestatie). De optie voor de One X heeft er bij mij af en toe voor gezorgd dat het geluid wat haperde, hier leverde ik dus in op prestatie, maar dit was totaal verwaarloosbaar.

Hellblade: Senua's Sacrifice is in ongeveer acht uurtjes uit te spelen. Naar mijn ervaring is dit een mooi aantal uren voor de prijs van €29,99 die je betaald. Het verhaal is echt waanzinnig goed en diepzinnig maar dus niet aan te raden voor iedereen, gezien de acurate weergave van een psychose. Het geheel is een heftige ervaring die mogelijk wat onderdrukte trekjes naar boven weet te halen. Op een gegeven moment voelt de gameplay en combat wel wat repitatief, maar gezien de kwaliteit van het spel en de prijs trekt dit zich uiteindelijk weer recht. Nogmaals, ben je gevoelig voor psychose? SPEEL HET SPEL DAN NIET! DIT IS EEN WAARSCHUWING EN GEEN UITDAGING!

Hellblade: Senua's Sacrifice - Review

26 april 2018 - 758 remove_red_eye

91/ 100