100
0
54

Through The Woods is een actie/avonturenspel wat zijn weg van PC naar consoles heeft gevonden. Het spel is al sinds oktober 2016 beschikbaar op PC, maar is sinds kort ook uitgebracht voor Xbox One.

In Through The Woods speel je de rol van een moeder die door een hel gaat zodra haar zoontje voor haar neus wordt ontvoerd. Hij wordt meegenomen door een mysterieus figuur op een bootje. Maar wat je ook doet, je zoon geeft geen gehoor aan je kreten en verdwijnt langzaam in de dikke mist. Zwemmend volg je het bootje door de mist, tot je bij een groot bos komt, waar je zoektocht naar je zoon begint.

Het spel wil je het idee geven dat het een horrorspel is met elementen uit de Noorse mythologie. Helaas is niks minder waar. Zelf zou ik het spel beschrijven als een actie/avonturenspel met een duister getint verhaal. Maar horror? Nee, absoluut niet. Het enige horrorelement wat ik me kan bedenken is het idee van je zoon kwijtraken aan een vreemde. De gameplay bestaat voornamelijk uit lopen, lopen en nog eens lopen, met niks meer dan een zaklamp die wonderbaarlijk weinig zicht geeft. Onderweg kom je briefjes en andere voorwerpen tegen, die je meer vertellen over de figuur die je zoon ontvoerd heeft. Ook laat je zoon persoonlijke bezittingen achter, om te laten weten dat je op het juiste pad zit. Gedurende je zoektocht door het donkere bos kom je ook wel eens wezens tegen uit de Noorse mythologie (zoals trollen) en hoor je af en toe vreemde geluiden. Wat dan ook weer jammer is, is dat stem van je personage ook verraadt als er gevaar is door bijvoorbeeld te zeggen "I should sneak around" (ik zou moeten sluipen). Maar als je hier naar luistert is de kans groter dat je sterft dan wanneer je gewoon door het spel rent. De monsters zijn namelijk enorm makkelijk te ontwijken. Dit zorgt er ook voor dat je het spel in een magere 2,5 uur hebt uitgespeeld, zonder een gevoel van voldoening.

Niet alleen de gameplay is teleurstellend, ook de graphics en stemmen in het spel laten te wensen over. Ik kan enigzins snappen dat ze de stemmen een Noors accentje wilden geven, gezien de Noorse mythologie. Maar had dan alsjeblieft stemmen gekozen met een degelijk Noors accent, zoals die van Chris Hamsworth (acteur die Thor speelt). Nu klinken de stemmen zo vreemd, dat je liever zonder geluid speelt. Grafisch gezien is het ook gewoon slecht. In 2016 was dit misschien nog acceptabel. Nu lijkt het alsof ze in die 2 jaar tijd geen enkele moeite hebben gedaan om het op te poetsen en optimaal gebruik te maken van de kracht van de huidige generatie consoles. Ook is het spel zo donker, dat je gewoon bijna niet ziet waar je naartoe gaat. De zaklamp die je hebt, helpt daar niet veel bij...

Ben je dus op zoek naar een leuke horror game? Koop dit spel dan vooral niet. Ben je op zoek naar makkelijke achievements in een korte tijd? Dan zit je 100% goed. De marketing van het spel laat denken dat dit een horror game is, maar de praktijk wijst helaas anders uit. Door een mix van een veel te donkere omgeving, slechte graphics en stemmen en een veel te korte gameplay, kan ik dit spel geen waar voor je geld noemen. Het verhaal wat er is, is in principe een leuk idee en niet iets wat je vaak langs ziet komen, maar de uitwerking ervan schiet helaas te kort.

Through The Woods - Review

10 mei 2018 - 619 remove_red_eye

54/ 100