100
0
48

Het is al weer een hele tijd geleden dat er een goede tennisgame uit kwam op het Xbox platform. Als ik AO Tennis van begin dit jaar even buiten beschouwing laat (de beoordelingen van deze game waren over het algemeen niet al te best en dat is zacht uitgedrukt) is Top Spin 4 de laatste titel die men zich zal herinneren. We moeten daarvoor 7 jaar terug in de tijd, naar het jaar 2011. Inmiddels zijn we aanbeland in 2018 en hebben we dus 7 jaar moeten wachten op een goede tennistitel. Je zou verwachten dat je wordt beloond voor zo'n lange periode wachten. Helaas is niets minder waar. Tennis World Tour blijkt namelijk een flinke tegevaller en is niet de tennis simulatiegame waar ik zo op had gehoopt.

Alles begint al als je de game opstart en in het eerste menu ziet dat er een tegel grijs is geblokkeerd. De online multiplayer mode is "binnenkort beschikbaar". Ik frons mijn wenkbrauwen en start vol goede moed de trainingmodule "Tennis School" genaamd. Deze tutorial heb je snel gezien en ik heb er dus weinig tijd aan besteed. Er is niet veel speciaals aan de besturing zou je denken, met X/Y/A/B kun je slaan op verschillende manier (bijvoorbeeld normaal of top spin) en hoe langer je de knop indrukt, hoe meer power je de bal meegeeft. Niks lastigs aan dacht ik zo. Nou, terug naar het hoofdmenu dan maar. Online multiplayer is geen optie, dus dan blijven "Exhibition" en "Carierre" over. Ik besluit een carriere te starten en val hiermee in een van de positieve kanten van de game. Net als in elke sportgame van tegenwoordelijk kun je in Carriere je eigen speler/speelster maken en deze door trainingen en toernooien beter laten worden. Het ultieme doel is natuurlijk om de beste van de wereld te worden. Met alles wat je doet verdien je punten en kun je skills en uitrusting vrijspelen. Erg basic, maar leuk om te doen, zoals dat ook bij andere sportgames altijd leuk blijft. Het leuke is dat je tijdens deze carriere op veel verschillende ondergronden speelt en dit ook effect heeft op het spel. Zo kun je bijvoorbeeld binnen in een hal spelen, op gravel, maar ook op gras.

Maar dan ga je wedstrijden spelen. Wat ik in de trainingsmodus nog een beetje aan mijn eigen gebrek aan concentratie en motivatie wijtte, lijkt een diepere oorzaak te hebben. Tijdens de trainingen en wedstrijden in de Carriere modus loopt eigenlijk niks soepel. Soms lijkt het alsof je karakter een opdracht vanaf je controller niet accepteert en gewoon maar eigenwijs blijft staan of stopt met bewegen. Soms lijkt het of je lag of framedrops ervaart, waardoor bewegingen houterig overkomen en je hier en daar gewoon een return niet kunt slaan en een punt verliest. De besturing voelt dus, hoe simpel de basis ook is, vreemd en stroperig aan en ook de gameplay doet hiermee een duit in het zakje. Het publiek, dat slechts uit 10 verschillende personen lijkt te bestaan) en het gesproken commentaar zijn ook niet echt accenten waar je heel vrolijk van wordt en de graphics lijken op die van een Xbox 360 game. Vreemd genoeg waren het vooral de cutscenes waar ik me het meest aan stoorde.

Hoe meer ik probeerde te ontdekken in de game, hoe meer ik mij teleurgesteld voelde. Natuurlijk, een tennisgame is een tennisgame en heeft niet veel nodig. Maar het gebrek aan content, de stroperige besturing en de slechte graphics zorgen er voor dat deze game echt geen voldoende kan scoren. Ontzettend zonde, want een sportgame met een Carriere mode heeft in de basis al een hele hoop potentie. Kijk naar bijvoorbeeld "The Journey" in Fifa. Het was verstandig geweest als de ontwikkelaars iets langer de tijd hadden genomen om deze game goed uit te werken. Zeker gezien de game voor de volle prijs van €59,99 te koop staat in de Store. Na die 7 jaar had ik gerust nog iets langer willen wachten, maar zoals de game nu is, dat is echt onacceptabel wat mij betreft. Mijn advies is daarom te wachten tot er meer content is toegevoegd aan de game. Hopelijk in combinatie met een patch om een en ander wat soepeler te laten lopen.

Game is aangeschaft op disc door de reviewer.

Tennis World Tour - Review

01 juni 2018 - 484 remove_red_eye