100
0
72

In al het Battle Royale geweld is een goede singleplayer campaign op zijn tijd meer dan welkom. Vampyr is een game van de ontwikkelaar van onder andere Life is Strange, die zich wel raad weet met het uitwerken van een goede verhaallijn. In Vampyr speelt je Jonathan Reid, een arts die zich in de Eerste Wereldoorlog heeft gespecialiseerd in bloedtransfusies. Het toeval wil dat bloed een grote rol speelt in zijn eigen leven. Hij wordt namelijk bij zijn terugkomst naar huis plots wakker als vampier. Waar in de meeste verhalen een vampier wordt bestempeld als een bad guy die mensen vermoord om zichzelf te kunnen voeden met bloed, is dat in Vampyr iets genuanceerder. In de basis is Jonathan namelijk helemaal geen verkeerd persoon. Hij is arts geworden om mensen te helpen en ondanks dat hij nu een vampier is, blijft deze eigenschap in hem boven drijven.

Het zegt gelijk iets over de unieke situatie waarmee je in Vampyr te maken krijgt. Jonathan heeft al snel door dat het vervallen Londen zijn hulp als arts maar al te goed kan gebruiken. Er is namelijk een gigantische ziektegolf door de stad heen gegaan. Daar bovenop zijn er ook nog een grote hoeveelheid moorden die plaatsvinden. De bevolking is allerminst veilig. Het is jouw doel om zoveel mogelijk mensen in de stad te redden en te helpen. Maar ja, een vampier heeft op zijn tijd toch echt bloed nodig. En daar komt het sterkste pluspunt van deze game naar boven. Want wie ga je hiervoor opofferen? Elke persoon is een mogelijke slachtoffer. Besluit je een nieuw slachtoffer te maken dan geeft dat je, afhankelijk van de bloedkwaliteit van deze persoon, een flinke xp boost waarmee je allerlei nieuwe eigenschappen en krachten kunt vrijspelen. Je wordt er dus sterker door. Maar iemand die je hebt vermoord om zijn bloed, kan in jouw missie om mensen te helpen natuurlijk niets meer bijdragen. Ga je voor een goede balans? Probeer je zoveel mogelijk mensen te helpen? Of denk je vooral aan jezelf en maak je jezelf onoverwinnelijk? Je bepaalt hiermee eigenlijk zelf de moeilijkheidsgraad van de game.

De gameplay en setting er omheen zijn vrij uniek aan deze game. Door specifieke specialisaties vrij te spelen, kun je helemaal gaan voor een combat stijl die bij jou past. Heb je liever een speciale aanval voor close combat? Of ben je liever wat meer stealth en ga je voor de langere afstand. Misschien focus je liever eerst op je eigen health/bloed niveau, ook dat is een optie. Je hebt hierin dus vrij veel keuze en kunt de game redelijk naar je eigen hand zetten.

Dan enkele mindere punten aan de game, want ja, die zijn er ook zeker. Om te beginnen met de graphics. Ik weet dat we tegenwoordig flink verwend worden met graphics die ontzettend realistisch en gedetailleerd zijn. Maar de graphics van Vampyr vind ik toch echt wel zwaar tegenvallen. Af en toe heb je echt het idee dat je een Xbox 360 game aan het spelen bent. Dit is vooral storend in gezichten en gezichtsuitdrukkingen en bijvoorbeeld de stijfheid van ledematen. Dat kon echt beter. Of ze hadden een iets meer cartoonachtig uiterlijk moeten kiezen maar zoals het nu is gedaan, is het voor mij te storend. Daarnaast heeft de game vrij regelmatig last van framedrops. Haperingen en laadschermen zijn geen uitzonderingen helaas, zelfs op de Xbox One X. Vrij storend, zeker voor deze tijden.

Kort samengevat is Vampyr zeker een titel die mijn aandacht heeft weten te pakken met zijn boeiende setting en context, het is zeker een game om eens je tanden in te zetten. Ook de gameplay zit prima in elkaar. Je bent sowieso zo'n 15 uurtjes zoet met deze game, afhankelijk van hoe uitgebreid je nog items wilt verzamelen. Technisch is deze game helaas wat minder goed en daarmee is het helaas geen echte topper op dit moment. Mogelijk kunnen de technische prestaties nog wat gecorrigeerd worden in een patch, wat alles net even minder storend zou maken.

Vampyr is op dit moment digitaal beschikbaar in de Store voor de prijs van €59,99.

Vampyr - Review

09 juni 2018 - 525 remove_red_eye