100
0
86

Afgelopen weekend beet EA het spits af op de E3 met hun EA Play showcase. Naast de grote titels als Fifa 19, Anthem en Battlefield V was daar ineens een hele leuke verrassing. Unravel krijgt een vervolg! En dat was niet het einde van de verrassing... Unravel Two was ineens per direct te spelen!

Ik maakte gelijk een intern vreugdedansje, want Unravel was in 2016 één van mijn grote liefdes. En eigenlijk nu nog steeds! En wat me gelijk heel erg aansprak aan Unravel Two is dat het een game is die zich focust op co-op. Daar kunnen we wat mij betreft niet genoeg van hebben! Het co-op aanbod vind ik nog steeds erg mager, met A Way Out en Overcooked als fijne uitzonderingen. Maar goed, een vervolg heeft nog wel eens de neiging om minder succesvol te blijken, dus ik ben heel benieuwd wat Unravel Two ons te bieden heeft.

Laten we maar gelijk één ding uit de wereld helpen. Hoewel Unravel Two de focus legt op co-op gameplay, is de volledige game ook solo te spelen. En dat is verrekte handig, want er zit helaas geen mogelijkheid in voor online co-op. Als je Unravel Two in co-op wil spelen, moet je dat dus met iemand samen op de bank doen. En dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is daar dus nog steeds de optie om de game solo te doorlopen. Is de game solo bijna onmogelijk dan? Nee. Eigenlijk is de gameplay heerlijk aangepast voor solo gebruik. In sommige stukken heb je de twee Yarny's nodig om samen te werken en een puzzel zo op te lossen. Als dat niet het geval is, kun je een Yarny bij de ander op zijn rug laten springen door simpelweg de Y-knop van je controller in te houden als ze vlak bij elkaar staan. Je wordt dan als het ware weer één Yarny en kunt jezelf dus ook snel verder verplaatsen naar wens, in plaats van dat je telkens moet switchen om beide Yarny's ergens te positioneren. Ook de controls van de stukken waarbij je met beide Yarny's aan de slag moet, zijn prima uitgewerkt. De game solo volbrengen is dus absoluut geen onmogelijke taak.

Maar goed, die co-op mogelijkheid is natuurlijk niet voor niks toegevoegd. In Unravel Two biedt deze extra speelplezier in de game. Het is gewoon veel leuker om goed samen te werken en met zijn tweeën puzzels op te lossen. Een zeer welkome variatie en uitbreiding op het origineel dus, ondanks dat je in de solo gameplay geen enkel moment het idee hebt dat je er nadeel van hebt.

Mensen die de voorganger 'Unravel' hebben gespeeld, hebben hier en daar wat voordeel in het oplossen van puzzels, simpelweg omdat ze een beetje bekend zijn met de (on)mogelijkheden van de draad en hoe alles werkt. Maar ondanks dat biedt Unravel Two ook genoeg uitdaging. De game beschikt over 7 levels, die je ongeveer in zo'n 20-30 minuten per stuk doorloopt, waarmee je met zo'n 4-5 uur door de basisgame heen bent. Echter biedt Unravel nog veel meer content en uitdagingen, zoals bijvoorbeeld de 20 bonuslevels. Deze stellen je pas echt op de proef en in deze levels is het vaak juist wél een voordeel om met een goede co-op partner te spelen. Daarnaast zit er ook extra uitdaging in het vinden van alle collectibles en is het een race tegen de klok om alle gouden medailles van de basislevels te verdienen, door een level onder de gestelde tijdslimiet te voltooien. Heb jij genoeg doorzettingsvermogen om alle bonuslevels op te lossen?

Twee andere toevoegingen aan Unravel Two zijn hints en custimization. Als je wat lang blijft hangen bij een bepaalde puzzel, krijg je op een gegeven moment een melding in je scherm dat je met de LB knop en vervolgens de D-pad hints kunt krijgen. Dit is fijn als een last resort, voor als je echt even de weg kwijt bent. Al kan ik zeggen dat het eigenlijk amper nodig is. De tweede aanpassing is de custimization. Ja, je leest het goed. Je kunt beide Yarny's aanpassen aan jouw smaak. Hou je niet van rood? Geef hem dan een andere kleur. Ook de vorm van Yarny is aan te passen.

Op de meeste vlakken is Unravel Two dus een verbetering of goede aanvulling op het origineel. Wat mij betreft geldt dat helaas niet voor het "verhaal", als we het zo mogen noemen. In Unravel Two zie je, net als in Unravel, op de achtergrond een verhaallijn afspelen. In dit geval gaat het om twee tieners die hun weeshuis ontvluchten en vervolgens van de ene in de andere foute situatie terecht komen. Jouw Yarny's kunnen ze met hun sparkles helpen deze nare situaties te ontvluchten. Hoewel het prachtig is verwerkt en weer een dromerige sfeer geeft, is het verhaal minder emotioneel beladen als in het origineel. In Unravel bezorgden de emoties door de prachtige samengang van muziek, adembenemende graphics en het verhaal mij meerdere keren een brok in de keel. Daarvan is in Unravel Two eigenlijk geen sprake. Van de andere kant is een verhaal in een puzzel platformer game als Unravel natuurlijk altijd ondergeschikt aan de gameplay.

Unravel Two legt de lat van het niveau van gameplay ontzettend hoog voor andere puzzel platformers. Dat schattige hoopje draad weet de weg naar je hart weer goed te vinden. En die graphics... wauw, wat hebben ze het weer ontzettend mooi gemaakt. Je krijgt hier en daar de neiging om te vergeten je Yarny's te besturen en gewoon even te genieten van de graphics en prachtige muziek. Jammer dat de game geen online co-op mogelijkheid heeft, de basislevels maar 4-5 uur gameplay bieden en het verhaal geen toegevoegde waarde heeft. Anders zou Unravel Two wat mij betreft echt bijna perfect zijn. Maar ook nu steekt Unravel Two er voor mij met kop en schouders bovenuit. Een echte aanrader voor elke puzzel platformer fan!

Unravel Two is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Unravel Two - Review

13 juni 2018 - 459 remove_red_eye