100
0
53

Wat was ik enthousiast toen ik de eerste keer hoorde over Jurassic World Evolution. Vanaf het moment dat het nieuws bekend werd, heb ik elke gelekte screenshot of video op de voet gevolgd. Voor mij betekende dit spel een terugkeer naar Jurassic Park Genisis, een spel wat ik enorm veel heb gespeeld op de Xbox classic. Ik heb Evolution dus ook direct op release gekocht, maar het is helaas niet wat ik had verwacht, hierover later meer.

In Jurassic World Evolution hebben ze hun stinkende best gedaan om alle dino's uit de films in het spel te verwerken. Hierdoor heb je maar liefst de keuze uit 42 verschillende dino's die je kan maken. Zelfs dat genetisch gemanipuleerde gedrocht uit Jurassic World is van de partij. Voordat je al deze dino's kan maken, moet je natuurlijk wel eerst het een en ander onderzoeken en opgraven. De dino's zien er echt geweldig uit en het oog voor detail was zeker geen missende factor hier. Hiernaast heb je ook de mogelijkheid om je dino's genetisch te manipuleren zodat bepaalde eigenschappen versterkt worden. Dit gaat wel ten koste van een andere eigenschap. Verder biedt Jurassic World Evolution ook een terugkeer van iconische personages uit de film. Zo is Jeff Goldblum de stem die je het meeste gaat horen tijdens het bouwen van je eigen park. Alleen een beetje jammer dat er weinig leven in de stemmen zit, het klinkt meer alsof ze het de eerste keer van een papiertje aflezen.

Maar wat is Jurassic Park Evolution nu eigenlijk naast het onderzoeken, fossielen opgraven en dino's kweken? Niet veel eigenlijk. Je doel is om een zo goed mogelijk park neer te zetten door zoveel mogelijk dino's te ontdekken en kweken. Dit doe je door je personeel op een expedition te sturen naar een opgraaflocatie. Zij brengen na een bepaalde tijd fossielen en/of grondstoffen mee. Uit het meeste materiaal kan je dan DNA halen, andere materialen kan je alleen verkopen. Wat jammer is, is dat dit in verhouding zo ontiegelijk lang duurt, dat het gaat vervelen. Ditzelfde geldt ook voor het onderzoeken. Als er staat dat het 10 minuten duurt, dan duurt het ook 10 minuten. En er is helaas geen optie om te versnellen, zoals je dat gewend bent van dit soort spellen. In de tussentijd heb je vrij weinig te doen in je park. Je kunt een beetje rondvliegen met je helikopter of rondrijden met je jeep. Ook kun je foto's maken, maar ook dit gaat vervelen op den duur. Er is niet veel divsersiteit in wat je kan bouwen in je park. Er zijn niet eens wc's of prullenbakken die je neer kan zetten.

Nu is het natuurlijk wel eens mogelijk dat je dino's uitbreken vanwege een storm, stroomuitval of gewoon omdat het ze niet bevalt waar je ze hebt uitgezet. Je moet dan handmatig alarm slaan via een schuilplaats waar je bezoekers kunnen onderduiken tot het gevaar is geweken. Je zou zeggen dat als zoiets gebeurt, dit toch wel een flinke impact heeft op je park. Maar ook dit is niet zo. Zodra het gevaar is geweken, gaan je bezoekers weer vrolijk verder alsof er niks gebeurd is. De mensen blijven komen en gaan alsof het geen drol uitmaakt of ze in levensgevaar waren. Ik moet wel toegeven dat het lastig is om te bepalen wat je dino's nu precies willen van een terrein. Vooraf zie je dit nergens terug en de enige manier om erachter te komen is dus om een dino te kweken en kijken hoe hij reageert.

Buiten de gebruikelijke eigenschappen van een park sim, is Jurassic World Evolution verrassend leeg en saai. De meeste tijd ben je kwijt aan het onderzoeken van technologie en opgraven van fossielen. De rest van de tijd zit je waarschijnlijk op je telefoon filmpjes te kijken of te Whatsappen. Het duurt minstens een uur of dertig voor je een beetje alles hebt vrijgespeeld. Ondanks de voldoening dat je dan (bijna) alles hebt vrijgespeeld, blijft het saai omdat er zo weinig te bouwen is. In het hele spel is er maar één eiland waar je je fantasie een beetje de vrije loop kan geven. Dit is namelijk een sandbox eiland en hier heb je onbeperkt geld. Je kunt hier echter alleen bouwen en kweken wat je dusver hebt onderzocht en daardoor ben je dus nog altijd beperkt in opties.

Om de tekortkomingen een beetje te compenseren biedt Evolution wel een paar contracten/missies die je moet voltooien binnen drie verschillende disciplines. Dit houdt de uitdaging er wel een beetje in, maar ook echt maar een beetje. Want zelfs de criteria voor je parkwaardering slaan nergens op. Je kan een topscore hebben voor je faciliteiten, maar toch heb je maar 1 of 1,5 ster omdat je maar 5 verschillende dino's hebt. Maar heb je 20 verschillende soorten dino's en slechte faciliteiten, dan heb je alsnog een hogere parkwaardering.

Als je je weg door alle missies hebt geslagen en de laatste hebt voltooid, kom je terecht in een dialoog tussen meerdere personages. Je zou denken dat dit ergens toe leidt, maar ook hier weer een domper. Het spel komt als het ware even tot pauze, de credits komen langs en dat was het dan. Het erge is nog dat je deze missies MOET voltooien als je bepaalde dingen of dino's vrij wilt spelen. Aslof dit nog niet erg genoeg was naast de beperkte mogelijkheden om iets te bouwen en dat het spel is verdeeld over vijf verschillende eilanden. Kortom, Jurassic World Evolution is niet de dino park sim waar je op zit te wachten. Het spel deed me serieus verlangen naar cheats om gewoon alles vrij te spelen zodat ik een beetje vrij kon bouwen, maar dan was je er ook heel snel doorheen geweest. Ondanks dat het wel een pretfactor heeft, denk ik dat het spel sneller in een fossiel verandert dan de makers bedoeld hebben.

Jurassic World Evolution - Review

19 juni 2018 - 626 remove_red_eye

53/ 100