100
0
84

Shaq Fu is een van de slechtste games ooit gemaakt, in de jaren 90 dan wel te verstaan. De Super Nintendo en Sega Mega Drive versies van de game hebben een cultstatus verkregen als een van de slechtste games ooit gemaakt. Er werd zelfs een website gemaakt destijds die er op stond dat elke copy van de game vernietigd zou worden. De eerste game was een 2D fighting game in de stijl van Street Fighter, waarin basket baller Shaquille O’Neil het opnam tegen een zooitje misfits, zoals heksen en aliens. Deze game was zo belabberd slecht, met afschuwelijke besturing en nog slechtere hit detection, dat het het een echt cultfenomeen is geworden waar 20 jaar later nog steeds over gesproken wordt.

In 2014 vonden ze het welletjes en in samenwerking met Shaquille O’Neil wilden ze het voor eens en voor altijd goed doen met een vervolg op een van de slechtste games ooit gemaakt en een reden dat je Fu echt wel achter elk woord kunt zetten. Zodoende zijn ze in 2014 een indiegogo project gestart, waarin ze met de hakken over de sloot een bedrag van 450.00 dollar hebben weten op te halen.

Inmiddels zijn we 4 jaar verder en is Shaq Fu: A Legend Reborn een feit! Het eerste dat direct opvalt, is dat ze een compleet andere weg zijn ingegaan. Waar de eerste game een shitty 2D fighting game was, is het nu een sidescroller beat 'm up geworden in de stijl van Final Fight en Double Dragon.

Heel eerlijk gezegd, had ik zelf niet echt gigantisch hoge verwachtingen van de game. Maar na 5 minuten spelen en enkele tranen te hebben moeten wegpinken van het lachen, werd mijn verwachting behoorlijk bijgesteld.

Shaq Fu: A Legend Reborn ziet er heerlijk fris uit, met prachtige kleurijke omgevingen en lekkere upbeat muziek. Daarnaast voelde de game ook goed gepolijst aan met weinig tot geen grafische glitches en een stabiele framerate. Ook het voice capture werk is van zeer hoog niveau en de dialogen zijn werkelijk hilarisch te noemen. Waar de eerste Shaq-Fu game zichzelf zeer serieus nam, doet Shaq Fu: A Legend Reborn dit totaal niet en worden er continue grappen gemaakt over het indiegogo project of zijn eerste avontuur. Om je een klein voorbeeld te geven, de game heeft einbazen die vooral gebasseerd zijn op popculture figuren van deze tijd. Bijvoorbeeld een vieze, vadsige Donald Trump die eigenlijk een robot blijkt te zijn, aangedreven door een op macht beluste alien of een verwende en zwaar verwijfde Justin Bieber.

Al met al vond ik het een zeer vermakelijke game. Zeker als je een goeie 2D beat 'm up wel kunt waarderen. Deze is zeker een van de betere van de laatste 5 jaar in dit genre. Enige grote nadeel wat ik kon vinden is dat de game niet in co-op gespeeld kan worden, het is een single player game. Dat terwijl dit genre juist zo bekend staat om zijn (couch) co-op mogelijkheden. Verder is dit een prima game die technisch goed in elkaar steekt, met superleuke humor. Het is daarom een must voor liefhebbers van games als Turtles in Time, Double Dragon en Final Fight.

Shaq Fu: A Legend Reborn is nu digitaal te koop voor €19,99.

Review copy is beschikbaar gesteld door uitgever.

Shaq Fu: A Legend Reborn - Review