100
0
82

Crash Bandicoot vindt zijn oorsprong in de jaren '90 toen het buideldier met de gelijknamige game zijn entree maakte onder de Playstation gamers. Hoewel Crash Bandicoot de populariteit van onder andere Super Mario nooit heeft kunnen evenaren, werd hij wél een icoon voor Sony's Playstation. De eerste game werd al snel gevolgd door een tweede deel, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back. Ook een derde deel werd vervolgens uitgebracht onder de naam Crash Bandicoot: Warped. Afgelopen jaar kwam ter ere van de 20e verjaardag van Crash Bandicoot een remaster uit die de trilogie terugbracht naar de Playstation 4. Weer een jaar later, mogen ook Xbox en Nintendo fans eindelijk genieten van dit leuke, energieke buideldiertje.

Verhaallijn

In Crash Bandicoot neem je het op tegen twee vijanden, Dokter Neo Cortex en Nitrus Dokter Rio. Deze twee dokters willen via dierproeven met hun zelf gefabriceerde machines de wereld aan hun voeten krijgen. Crash probeert hier een stokje voor te steken en intussen ook nog zijn vriendinnetje Tawna te redden.

In Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back krijgen Crash en Neo Cortex het opnieuw aan de stok, nadat Crash hem in deel 1 heeft kunnen verslaan. Neo Cortex heeft dit keer de hulp ingeschakeld van zijn rechterhand Dokter N. Gin. Samen proberen ze Crash te beïnvloeden om 25 kristallen te verzamelen die ze zogenaamd nodig hebben voor hun machine waarmee ze de wereld willen redden. Crash wordt flink in de maling genomen door deze twee maar het lukt Crash' zus Coco niet om hem fatsoenlijk te bereiken en zo te voorkomen dat hij hen de kristallen bezorgt. Uiteindelijk ontvangt Crash nog hulp uit een bekende hoek.

In Crash Bandicoot: Warped, het derde deel in de serie, had Crash gehoopt eindelijk van zijn welverdiende rust te kunnen genieten. Helaas blijkt niets minder waar. Uka Uka, de kwaadaardige tweelingwederhelft van Aku Aku, de beste vriend van Crash, staat op het punt om flinke schade toe te brengen aan de wereld. Uka Uka doet een nieuwe poging om de kristallen te bemachtigen en zo krachtiger dan ooit te worden. Uiteraard is het weer aan Crash om de wereld van alle kwaads te behoeden.

Crash Bandicoot was in de jaren '90 één van de grondleggers van de 3D platformer games en hoewel er enige kritiek was dat de game verder weining vernieuwing bracht, werd Crash destijds door veel gamers in de armen gesloten. De gameplay zit gewoon prima in elkaar en tot op de dag van vandaag kan deze platformer eigenlijk nog gewoon goed mee. De levels zijn leuk en gevarieerd. Zo moet je in het ene level rennen voor je leven omdat je achterna wordt gezeten door een giga grote steen die op je af komt rollen, terwijl je in het andere level een prachtige jungle doorkruist of op de rug van een tijger een Chinese muur over moet komen. Alles in de hoop om zoveel mogelijk boxen met vraagtekens kapot te slaan en appels te verzamelen, die je per 100 stuks een extra leven geven. En die levens ga je op bepaalde punten hard nodig hebben...

Het moeilijkheidsniveau is erg variabel. Kenners van de serie kunnen een hoop levels dromen maar als je nieuw bent met de serie zie je dat er flink wat moeilijke obstakels in de game zitten. En dat zit hem niet altijd in het algemene moeilijkheidsniveau van de game maar ook in de besturing, die flink wat precisie vereist. De besturing voelt hier en daar namelijk erg hoekig aan en de game is soms echt genadeloos. Timing en precisie zijn enorm belangrijk. Dit kan nogal tot frustratiemomentjes leiden, je bent dus gewaarschuwd... In deel 2 en 3 van de serie is dat gelukkig wat minder, deze zijn daardoor iets toegankelijk, ook voor casual gamers.

Graphics

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk best onder de indruk was van hoe mooi de game er uit ziet op de Xbox One X. Ik heb de game afgelopen jaar al even mogen proberen op de Playstation 4 maar op de Xbox One X is deze nog mooier en kleurrijker. En in vergelijking met de originele games is dat natuurlijk een immense vooruitgang, zoals te zien is in onderstaande afbeelding.

Samenvattend biedt de Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy een flinke portie nostalgie terug in je huiskamer. Op de Xbox One X ziet de game er erg mooi uit. Maar naast die grafische verbetering en het stuk nostalgie of jeugdsentiment dat de gameserie met zich mee brengt, hoeft je niks extra's te verwachten. De games zijn verder namelijk één op één overgenomen uit de originelen. Daar is op zich niks mis mee, aangezien het zeker een topper van een platformer is maar daarmee zijn ook de minpunten van de games mee overgenomen, zoals de soms hoekige besturing en de vaste patronen van vijanden. Iemand die voor het eerst kennis maakt met de serie en daardoor het nostalgisch gevoel niet voelt, zal daarom minder enthousiast zijn. Hoe dan ook, het blijft echter een 3D-platformer gameserie die je als gamer ooit gespeeld moet hebben. Met deze 3-in-1 remaster is dat, voor een prima prijsje (de game is beschikbaar in de Store voor €39,99), een hele goede kans. Het biedt namelijk urenlang speelplezier.

Deze game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - Review

29 juni 2018 - 461 remove_red_eye