100
0
65

The Crew 2, de nieuwe "ter land, ter zee en in de lucht" sensatie van Ubisoft. In veel opzichten lijkt The Crew 2 als een opnieuw uitgebrachte versie van het eerste deel. Dit komt mogelijk door de 180 graden draai die ze hebben gemaakt. Maar hierdoor heeft The Crew 2 ook enorm veel nieuws te bieden, zoals het enorme aantal verschillende voertuigen waar je uit kan kiezen. En buiten dit is hun poging om de hele USA opnieuw te ontwikkelen echt opmerkelijk te noemen. Het is in elk geval een verademing dat er zoveel voertuigen beschikbaar zijn binnen het spel, maar is dit genoeg om The Crew 2 als succes te zien?

The Crew 2 lijkt vooral een mix te willen zijn van Forza Horizon en Need for Speed Payback, door de beste elementen over te nemen. Maar wat overblijft is een racegame met matige structuur, opbouw en racebanen. Hier worden veel kansen gemist en het is jammer om te zien dat niet de volle potentie benut is die het spel had kunnen hebben. The Crew (deel 1) leek in dit opzicht beter in elkaar te steken. Hier was de ervaring namelijk nog uniek te noemen en moedigde deze je aan om samen met je vrienden lekker op pad te gaan. In The Crew 2 is de multiplayer echter een beetje verstopt in de breinbrekende menunavigatie en lijkt deze ook niet echt een groot deel uit te maken van het geheel. Er wordt vooral ingezet op een (vrij saaie) singleplayercampagne waar weinig uitdaging inzit en waarin het lang duurt om voertuigen vrij te spelen. Naar mijn smaak hebben ze te veel naar Forza Horizon gekeken, gezien het om een festival draait en je fans moet vergaren. Alleen jammer dat het niet helemaal gelukt is.

Helaas is de beloning vrij laag ten opzichte van de prijzen van voertuigen. Hierdoor voelt het vrijspelen van nieuwe voertuigen als een echte grind. Zelfs het vrijspelen van upgrades duurt tergend lang, mede doordat het ook lang duurt voor je nieuwe uitdagingen vrijspeelt. Jammer genoeg wordt er ook te weinig gebruik gemaakt van het mooie en diverse landschap wat het spel te bieden heeft. Er is wonderbaarlijk weinig te doen in zo een enorme open wereld. Hierdoor voelt hij ook gewoon (te) leeg aan. De races waar het spel zo mee werd aangeprezen, blijken in de realiteit maar een heel klein onderdeel uit te maken van het spel in de vorm van Xtrem Events. Bij deze races transformeer je van auto naar boot etc.

Wat betreft de gameplay had ik ook meer verwacht. Je tegenstanders lijken zich constant aan jou aan te passen. Ga je bijvoorbeeld heel snel, dan lijkt het erop dat ze toch altijd in een bepaalde radius om je heen blijven rijden. Lig je een beetje achter, dan lijken ze expres af te remmen zodat je een kans hebt ze in te halen. Dit neemt toch wel een groot deel van de uitdaging weg. Verder is de besturing van sommige voertuigen wel een beetje onwennig te noemen, met name van de (cross)motoren. Ik heb toch wel een paar keer moeten oefenen voor ik het een beetje onder de knie kreeg, maar fijn kan ik het niet noemen. Naar mijn mening is door de uitgebreide keuze aan voertuigen de aandacht op de besturing per type voertuig een beetje verwaterd. Hiernaast is het niet logisch hoe je voertuig reageert op sommige voorwerpen waar je tegenaan botst. Zo heb je bijvoorbeeld kleine tijdelijke hekjes die je in het ziekenhuis laten belanden, terwijl je grote borden gewoon omver kan rijden zonder ook maar iets te merken.

Grafisch gezien is The Crew 2 geen verkeerd spel. Het water en de voertuigen zien er echt waanzinnig uit en het is ook te zien dat hier genoeg aandacht aan besteed is. Daarentegen lijken de steden en wegen er nagenoeg allemaal (bijna) hetzelfde uitzien en zijn bepaalde weersomstandigheden een beetje overdreven voor de locatie waar je aan het racen bent. Er zijn wel genoeg mooie plaatsen te vinden binnen het spel, een mooi voorbeeld hiervan is de Grand Canyon, maar dit weegt niet op tegen de rest van de wereld. Ook kunnen de winkeliers allemaal een taalcursus gebruiken, want bijna alle winkelborden lijken vertaald te zijn door Google. Er is niet echt veel aandacht besteed aan de personages die te zien zijn in het spel. Nu is dit niet zo heel belangrijk voor een race spel, maar zelf vond ik het toch wel storend bij bijvoorbeeld het motorrijden. Iedereen waar je tegen racet heeft een passend motorpak aan, maar jij doet lekker mee in je spijkerbroek en t-shirt. Als je personages zichtbaar maakt, zorg dan dat het ook een beetje fatsoenlijk uitziet en past bij hetgeen wat je doet.

Naast de verschillende soorten voertuigen waar je mee kan racen is er nog een leuke toevoeging gedaan aan The Crew 2, namelijk je Home spaces. Hierin heb je de mogelijkheid om vrij tussen een aantal voertuigen te lopen en heb je een beetje het gevoel dat je door een showroom loopt. Het is ook mogelijk om zelf designs te maken voor je voertuigen en om die van andere spelers te kopen met in-game geld.

Samenvattend kan ik over The Crew 2 zeggen dat het spel echt enorm groot is en vol zit met verschillende soorten voertuigen die ter land, ter zee en in de lucht te besturen zijn. Er zit genoeg arcade plezier in, wat je uren bezig kan houden. Minpunten zijn de afwezigheid van PvP die pas in december komt, geen politieachtervolgingen zoals in deel 1, het uitdagingsniveau van races en de hoeveelheid aan races ten opzichte van de grootte van de wereld. Naar mijn mening hadden ze er goed aan gedaan om de release een jaartje uit te stellen om te werken aan de omgeving, deze lijkt nu te veel op elkaar en de bijzondere plekken zijn op één hand te tellen. Zelf had ik ook last van een vrij irritante bug. Mijn geluid werkte namelijk niet meer als ik uit het hoofdmenu kwam. Zodra ik mijn headset aansloot, deed het geluid het wel.

Game is ter beschikking gesteld door de uitgever

The Crew 2 - Review

04 juli 2018 - 545 remove_red_eye