100
0
50

Het is voor het eerst sinds de eerste Assassin's Creed dat we een jaartje langer moesten wachten op een nieuw deel in deze bekroonde serie. Na Assassin's Creed Unity, die geplaagd werd door de grote hoeveelheid bugs, had de serie een behoorlijke smet opgelopen. Waardoor het toch best wel prima vervolg Syndicate ten onrechte aan de kant werd geschoven. Ofterwijl, de gamers waren een beetje klaar met gehaaste jaarlijkse delen. Al klopt dit natuurlijk niet helemaal, aangezien vorig jaar Ubisoft natuurlijk nog met Assassin's Creed The Ezio Collection op de proppen kwam. Een zeer degelijke compilatie van Assassin's Creed 2, Assassin's Creed Brotherhood en Assassin's Creed Revelations. Alle drie in de hoogst mogelijke kwaliteit. Nu 2 jaar na het laatste (echte nieuwe) deel in de serie merkte ik aan alles dat er dit keer toch best wat hype was voor Assassin's Creed Origins. Maar kan deze prequel het waar maken?

Inmiddels heb ik zo'n dikke 10 uur in de game zitten en ik kan zeggen dat de game dit tot nu toe weet waar te maken. Nog nooit zag een game er zo mooi uit en voelde een game zo groots aan. Alleen al de map deed mij de mond doen open vallen. Deze is met gemak 2.5X zo groot als de map in bijvoorbeeld GTAV. Daarnaast zit de game echt vol gepropt met content.

Qua gameplay is de game ook behoorlijk op de schop gegaan. De minimap in het beeld is weg en de besturing is op veel punten veranderd. Het vechten voelt compleet anders dan in voorgaande delen. Het voelt allemaal veel volwassener aan en geeft je veel meer voldoening als je een gevecht aangaat en deze ook wint.

Best of all worlds. Wat mij het meeste opviel tijdens het spelen is de hoeveelheid gameplay dat ze hebben gepikt van andere Ubisoft franchises. Zoals het vechten heeft wel iets weg van For Honor (niet 1 op 1 maar duidelijk goed naar gekeken) ook het jagen en het gebruik maken van een vogel om zo een basis te verkennen en vijanden te taggen zoals in Far Cry. Goed gejat is beter dan slecht bedacht, al het beste van ubisoft in één game.

Grafisch is de game werkelijk oogstrelend en misschien wel één van de grafisch mooiste games van het jaar (en dan speel ik hem nog niet eens op een One X). Of je nu een pyramide beklimt of één van de hoogste bergen.. Alles is tot in het fijnste detail nagemaakt. Qua bugs en glitches ben ik nog maar vrij weinig tegen gekomen. Op één mini eindbaas na, waar ik zo aan het hakken was dat ik hem per ongeluk door een muur sloeg en hij daarin vast bleef zitten. Echter was dit super simpel terug te draaien door even het checkpoint opnieuw te laden. Als dit alles is, teken ik er voor!

Over het verhaal en de opbouw laat ik liever nog even niets los, aangezien dit iets is wat je zelf moet ervaren, want van elk moment in het verhaal zit je op het puntje van je stoel.

Ik ben blij dat ubisoft er dit keer voor heeft gekozen om er een jaartje langer over te doen. Dit is aan alles in de game te zien, op grafisch vlak, qua gameplay, alles is op de schop gegaan. Het voelt nieuw en fris aan en het is werkelijk één van de grootste en uitgebreidste games van deze generatie. Ook zeer belangrijk is dat Ubisoft, zoals we gewend zijn, de Nederlandse taal ondersteunt in deze game, maar wel op de manier zoals ik het fijn vind. Menu in het Nederlands en ondertitels, verder lekker alles origineel houden.

Een eindoordeel kan ik nog niet geven. Maar ik durf wel te zeggen dat als er geen gekke dingen gebeuren, dit wel eens één van de hoogst scorende games van het jaar kan worden. De volledige review volgt snel.

Assassin's Creed Origins - Preview

27 oktober 2017 - 185 remove_red_eye

50/ 100