100
0
79

Warhammer, wie kent het niet? Van fantasiebordspel naar volledige hack & slash game, gemaakt door de ontwikkelaar Fatshark. Het eerste deel van Vermintide kreeg hier en daar wat kritiek, maar Fatshark laat in Vermintide 2 duidelijk zien dat ze naar de spelers geluisterd hebben. Vermintide 2 biedt enorm veel variatie en een geheel nieuw progressiesysteem, zonder dat dit de gameplay ten slechte komt.

Het doel van Vermintide 2 is om met een groep van vier krijgers door een aantal levels heen te hakken. In deze levels voltooi je kleine doelen waarna je verder mag. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Onderweg kom je tal van Skaven (ratten) hordes tegemoet die niks liever willen dan jou tegenhouden. Fatshark heeft er echter nog een schepje bovenop gedaan. Ze hebben namelijk ook het Warhammer-ras 'Chaos' toegevoegd. Zo kom je tijdens een level meerdere Chaos warriors tegen die wat lastiger zijn, maar ook Chaos spawns kom je elk level wel tegen. De Chaos spawns kun je beschouwen als een soort bossfight midden in een level. Om deze te kunnen verslaan zul je goed moeten samenwerken met de rest van je team. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat jullie allemaal sterven en het hele level opnieuw moeten doen. Er zijn namelijk geen checkpoints.

Het nieuwe progressiesysteem is eigenlijk wel de grootste verandering die ze hebben toegevoegd aan Vermintide 2. Je kan nog altijd kiezen uit vijf verschillende heroes, maar elke hero heeft 3 verschillende carrières. Buiten de eerste carrière, moet je de andere vrijspelen door een bepaald level te behalen met elke hero. Binnen deze carrières kan je je hero ook levelen en speel je dingen in de zogenaamde 'talent tree' vrij. Hier kan je per talentlevel uit drie verschillende voordelen kiezen. Hierdoor biedt dit systeem je dus meerdere speelstijlen, waardoor het niet al te saai wordt als je levels opnieuw speelt.

De ontwikkelaar wil deze variatie nog verder stimuleren door je aan het einde van elk level nuttige loot te geven. Na het voltooien van een level ontvang je een zogenaamde 'strongbox'. Deze bevat drie voorwerpen die aangepast zijn op jouw powerlevel. De voorwerpen die je krijgt zijn gegarandeerd beter dan wat je al in je handen hebt. Zo blijft de progressie er lekker in zitten. De loot die je ontvangt is altijd voor de hero waarmee je speelt. Dit werkt echt fenomenaal goed en je hebt nooit het gevoel dat je te weinig hebt gekregen voor wat je hebt gedaan. Het is wel zo dat je moet winnen. Als je verliest, krijg je namelijk alleen wat xp en daar moet je het maar mee doen. In het begin kan dit nog wel eens een uitdaging zijn. Je wapens zijn dan namelijk nog niet echt goed te noemen en het is op het makkelijkste niveau nog erg pittig om te halen. Naarmate je verder komt, wordt het steeds makkelijker en is het zelfs mogelijk de moeilijkheid nog wat op te krikken.

Maar ook al wordt het iets makkelijker naamate je vordert, Vermintide 2 zal nooit makkelijk zijn. Samenwerken is een must en een slechte speler (die nogal vaak doodgaat) kan de hele missie in de soep laten lopen. De levels beginnen meestal wel wat makkelijker, maar de moeilijkheid loopt snel op hoe verder je in het level bent. Nu heb je wel de mogelijkheid om jezelf te healen met potions of een soort van medkits, maar deze vind je niet altijd en overal. Je medespelers kunnen je ook healen als je neer bent, maar dit kan maar voor een bepaalde tijd. Dus lig je ver voor of achter en kunnen je maatjes niet meer (op tijd) bij je komen, dan ga je echt helemaal de pijp uit. Als dit laatste gebeurt, spawn je ergens verderop in het level. Hier hebben de spelers dan de mogelijkheid je te bevrijden.

De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat Vermintide 2 een leuke, uitdagende en gevarieerde game is, die zorgt voor een flinke uitdaging. De loot die je ontvangt, laat ook direct verschil in gameplay zien. Zo kan elke bonus op een wapen het verschil maken tussen het level wel of niet halen. Buiten samenwerking is een stukje tactisch inzicht dus zeker een must in dit spel.

Ondanks al deze keuzes en variatie is het aantal speelbare levels toch wel minimaal te noemen. Vermintide 2 bevat 13 speelbare maps, waarvan drie al speelbaar in het begin. Gezien het in het begin wat lastiger is en je mogelijk de levels wat vaker opnieuw moet spelen, kan het nog wel eens eentonig aan gaan voelen. Dat de vijanden die je tegenkomt in het level dan anders zijn, maakt je dan ook niet meer zoveel uit. Fatshark heeft binnen Vermintide 2 wel nog dagelijkse quests en challenges toegevoegd, die je ook weer voorzien van loot voor je hero. Er is ook een kopje events te zien, maar dit is denk ik nog niet online op dit moment, gezien ik er nog niet op kon drukken.

Grafisch gezien is Vermintide 2 zeker niet slecht, al zeker niet voor een spel van €30 (gratis zelfs in de Game Pass). Er is veel aandacht besteed aan de omgeving van de levels en ook de personages en vijanden zien er gewoon goed uit. Het is natuurlijk geen grafisch wonder zoals Gears of War 4 of Forza Horizon 3, maar voor deze prijs zit het meer dan goed. Hier en daar heb ik wel een paar bugs ondervonden. Zo heb ik wel eens vaker gehad dat vijanden op een plaats blijven staan (hakken) als je ervoor staat of als iemand dood op de grond voor zijn voeten ligt. Opzich wel handig als het om zo een Chaos spawn gaat, maar niet hoe het zou moeten zijn. Buiten dit heb ik een keer een game crash gehad en een keer dat ik door een rots heen kon lopen.

Concluderend kan ik wel stellen dat Fatshark een succesvol vervolg neer heeft weten te zetten. Door de vijf verschillende heroes met elk drie carrières en de talent trees, is er genoeg keuze om te variëren in zowel je hero als in gameplay. Het lootsysteem is echt geweldig en zorgt er ook daadwerkelijk voor dat je verder komt in het spel en niet blijft steken omdat je niks fatsoenlijks krijgt. Deze toename in kracht van loot is ook heel belangrijk gezien de uitdaging erg hoog ligt. Helaas zijn er dus wel maar 13 speelbare maps in het spel waardoor op de lange termijn toch wel de herhaling zijn slag gaat slaan. Vermintide is dus een perfecte balans van variatie en eentonigheid. Want laten we eerlijk zijn, al die loot en talent trees gaan niks veranderen aan hersenloos ratten afslachten.

Hieronder nog 2 minuten aan gameplay die ik voor jullie heb opgenomen.

Warhammer: Vermintide 2 - Review

15 juli 2018 - 424 remove_red_eye