100
0
58

Ik begin maar meteen met waar het op neer komt... Guts & Glory is de meest bloederige game die ik in tijden heb gezien! Het is af en toe vreemd hoe bevredigend zo'n spel kan zijn, of zeg ik nu gekke dingen...? Maar uhm ja, even terug naar waar het om draait. Guts & Glory laat je deelnemen aan de meest waanzinnige, gestoorde, vreemdste en dus bloederige spelshow ter wereld.

Zodra je het spel opstart, kom je direct terecht in het hoofdmenu. Hier heb je de keuze uit een aantal verschillende banen waar je mag proberen het levend tot het einde te halen. Het eerste terrein waar je mag gaan spelen is het park. Dit gebied is eigenlijk het tutorial gebied waar je de fijne kneepjes van het spel krijgt aangeleerd. Nu zijn de controls van zo'n simpel spel gelukkig geen hogere wiskunde en heb je het geheel dus snel onder de knie. Elke baan biedt een aantal verschillende uitdagingen die je als speler moet voltooien om verder te kunnen naar de volgende baan. Deze uitdagingen variëren van enorm simpel naar haast onmogelijk, waarbij alleen geluk je nog kan helpen.

Het eerste echte gebied waar je mag spelen is 'Happy Valley', wat best een ironische naam is, als je je bedenkt dat de deelnemers meerdere gruwelijke doden te wachten staan. Het doel van elk level is om levend van A naar B te komen, maar dit zal niet zonder slag of stoot gaan. Onderweg kom je allerlei gevaren, objecten en vallen tegen die de weg naar je doel steeds moelijker maken. Bij elke race heb je de mogelijkheid om te kiezen uit een aantal voertuigen. Hierbij heb je onder andere keuze uit een fiets, motor, auto, quad, etc. Het maakt eigenlijk niet heel veel uit wat je kiest, want alle voertuigen voelen afschuwelijk aan om te besturen en geven je bijna het gevoel dat je iets fout doet. Geen zorgen, het ligt niet aan jou! Het zorgt wel voor hilarische taferelen en veel bloederige, maar zeker ook lompe sterfmomenten.

Helaas zorgen deze bijna onbestuurbare voertuigen er wel voor dat je bij veel obstakels heel langzaam te werk moet gaan om er veilig langs te komen. Maar laat het nu ook zo zijn dat er best een kans bestaat dat op dat moment een ander gevaar je neerhaalt. De eerste paar keren is het nog grappig. Erna ga je risico's nemen en heb je misschien geluk, maar uiteindelijk wordt het gewoon frustrerend. Maar dit is tegelijkertijd ook weer een constante duw in je rug om verder te gaan, want om de een of andere reden wil je doorgaan tot je het gehaald hebt. Beetje jammer dat de controls het bijna onmogelijk maken om er vloeiend doorheen te gaan. De opbouwende moeilijkheidsgraad werkt hier ook niet echt in mee, het maakt het alleen maar onmogelijker.

Wat heel erg opvalt in Guts & Glory zijn uiteraard de guts. Ik heb nog nooit zoveel vliegende lichamen, lichaamsdelen en bloed gezien in een 'racegame'. De gore in Guts & Glory varieert van een afgezaagde voet tot een hoopje hartige tomatensoep waarin je hoofd niet meer te onderscheiden is van je kont. Elk obstakel, projectiel of stomme actie kan ertoe leiden dat je eindigt in meer dan een stuk(je). Dit maakt het spel toch wel echt een ervaring voor de wat meer volwassen mensen die de lol van leedvermaak wel inzien.

Natuurkunde (physics) spelen ook nog wel een rol in het spel. Een sprong van een grote schans kan bij een verkeerde landing nog wel eens dramatisch aflopen. Een grote rode plas met hier en daar wat lichaamsdelen is zonder twijfel het resultaat.

Na je dood bent gegaan, wat echt enorm vaak gebeurd, kan je snel respawnen door even op het d-pad omhoog te klikken. Maar waar je een snelle respawn verwacht, krijg je een dik vet loading screen voor je neus. Het duurt weliswaar maar 10 seconden, maar toch erg belemmerend en demotiverend. Dit is niet het moment waar je, in zo een simpel spel, een loading screen zou verwachten. De graphics lijken afkomstig te zijn van een gedateerd Xbox 360 spel, de framerates zijn instabiel als er veel op het scherm gebeurd en je deelnemer is niet het enige wat zo nu en dan crashed, het spel zelf kan er ook wat van namelijk.

Het is jammer om te zien dat zo een simpel spel met een enorm hoge lolfactor toch ondermaats is, ondanks dat er genoeg keuze is aan maps, voertuigen en uitdagingen. De controls, matige graphics, bugs en eentonige muziek doen het spel geen goed en waren voor mij dan ook echt een domper. Het blijft een leuk spel, maar na een uurtje of twee heb ik het wel weer gehad, dat is iets wat ik graag anders had gezien aan dit spel.

Samenvattend kan ik dus zeggen dat Guts & Glory zeker een spel is wat veel gelach teweeg zal brengen bij heel veel gamers. Het meest opvallende van het spel is de genadeloze goorheid die het met zich meebrengt. Hier tegenover staan wel heel veel bugs, crashes, slechte graphics en slechte controls. Maar ook de herhalingsfactor is op een gegeven moment zo hoog dat je het spel gewoon afsluit en wat anders gaat doen.

Guts & Glory is nu beschikbaar in de store voor €14,99.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Guts & Glory - Review