100
0
55

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, No man’s Sky was misschien wel de grootste teleurstelling ooit op pc en PS4. Maanden ervoor werd er reikhalzend uitgekeken naar een van de meest epische game ervaringen die we ooit mee zouden mogen maken. Tenminste, zo werd het beschreven door de makers van de game (Hello Games). Echter bleek de helft van de game nog niet af te zijn en bleken essentiele delen van het spel er gewoon niet in te zitten, zoals een multplayer en een fatsoenlijk verhaal. De game belandde dan ook in recordtempo in de budgetbakken. Nu, bijna 2 jaar later, komt de game ook uit voor Xbox One, waarin ze direct een mega update hebben toegevoegd voor alle systemen. Het wordt liefkozend No Man’s Sky Next genoemd!

No Man’s Sky is in de core een echte grind game, die veel leentje buur heeft gespeeld bij games als Minecraft en Ark. Echter heeft het één groot verschil en dat is dat je een gigantisch universum aan planeten tot je beschiking krijgt. Duizenden, misschien wel miljoenen. Op papier klinkt dit natuurlijk epischer dan ooit, maar in de kern valt het allemaal wel mee. Alle planeten werken volgens een zelfde soort regels en zijn random in elkaar gezet met ook random wezens en dieren.

Het eerste dat mij direct opviel is de tutorial. Die was kort door de bocht en niet best. Een paar kleine dingen worden je in het begin even uitgelegd, maar daarna is het een typische Sea Of Thieves mentaliteit, oftewel red je er mee! Ik heb in het begin dan ook vaak Google en Youtube moeten raadpleggen wat de volgende stap was. Beide bronnen stonden vol met tutorials, die echt noodzakelijk zijn om er een beetje in te komen.

Grafisch en technisch ziet de game er werkelijk oogverblindend mooi uit, maar de game kent ook nog wel wat problemen. Zelfs op de One X zul je regelmatig framedrops tegenkomen en als je voor het eerst op een planeet landt, is het een wonder dat je Xbox One het nog kan bijbenen.

Wat vooral nieuw is aan deze versie van No Man’s Sky is de toevoeging van een multiplayer gamemode, waarin je met maximaal 4 personen terecht kunt. Zo kun je samen met een groepje vrienden een wereld plunderen van al zijn grondstoffen, die je zo ontzettend hard nodig gaat hebben. Dit is nodig voor het creëren van nieuwe schepen of het bouwen van een basis op de planeet die jij als thuis basis hebt aangeduid. De multiplayer draait echter niet altijd top en ik adviseer op dit moment dat je eerst even goed alles opslaat wat je al hebt, want je kan er elk moment uitgemieterd worden. Of je komt de raarste glitches tegen.

Qua gameplay zul je 90% van je tijd bezig zijn met het vergaren van materials, zoals boompjes omver schieten en stenen delven. Is dit je ding dan zul je je erg goed vermaken met dit spel (the grind is real). Verder zitten er ook wat actiestukken in zoals, schietlevels en spaceship battles, maar ook die voelen niet opgepoetst aan en de hit detection is vaak ver te zoeken.

Al met al weet No Man’s Sky (Next) in ieder geval meer te imponeren dan toen hij voor het eerst uitkwam in 2016 voor pc en PS4. Echter is het nog steeds niet de game die het had moeten zijn. Doordat er technisch ook nog wel het een en ander aan mankeert, heb ik zelf een beetje een zure smaak aan de game overgehouden. Ben jij iemand die er gigantisch van houdt om veel vrijheid te krijgen en je vindt het grinden van materials juist het leukste wat er is, dan is dit helemaal jou ding. En absoluut zul je je best wat avondjes kunnen gaan vermaken met de multiplayer. Maar er is nog steeds genoeg werk aan de winkel voor dit spel om op dezelfde hoogte te kunnen komen met games zoals Minecraft of Ark.

Mijn advies, ben je echt benieuwd naar het spel, wacht dan even tot als hij een keer in de aanbieding komt. Want voor €49,99 is hij echt veel te duur. Het is een leuk spel om te zijner tijd een keer uit de budgetbak te trekken voor twee tientjes, maar meer ook zeker niet.

De Game is zowel digitaal als op disc uitgebracht.

De reviewcopy is verkregen via The Dutch Gamers.

No Man's Sky (Next) - Review