100
0
61

Spheroids is een kleurrijke 2D platformer game, die begin dit jaar al uit kwam. Je speelt in deze game als karakter Lucas, een vrolijke, kleine jongen die samen met wetenschapper Otto probeert de wereld te redden uit de handen van aliens: de spheroids. Deze aliens bevinden zich in alternatieve werelden, waar de overheid ze verstopt had. In de 32 levels, verdeeld over de hele wereld, ga je de strijd aan met deze bolvormige wezens.

Lucas heeft in deze game een bijzonder wapen tot zijn beschikking. Zijn harpoonachtige wapen kan namelijk alleen maar recht omhoog of recht omlaag afgevuurd worden. Hierdoor is het erg belangrijk een goede positie in te nemen ten opzichte van je vijanden. Bijkomend probleem is dat grote vijanden in twee kleinere vijanden splitsen, wanneer je ze raakt. Hierdoor kan het zomaar voorkomen dat je van het ene op het andere moment wordt omringd door kleine bollenaliens. Je kunt met elke harpoonaanval maar één vijand verslaan, ook al zijn er twee kort bij elkaar. Ook hier moet je dus rekening mee houden, aangezien die tweede vijand op zo'n korte afstand nog wel eens schade kan aanrichten aan je health.

Er zit wel enige variatie in het soort aliens, hoewel ze allemaal bolvormig zijn. Sommige aliens zijn bijvoorbeeld niet te verslaan en deze zul je dus tactisch moeten ontwijken. Andere aliens blijven in een verticale lijn op en neer bewegen, terwijl weer een andere alien juist ook van links naar rechts stuitert. Breekbare blokken in de levels kunnen je power-up en extra health geven als je ze kapot maakt met je harpoon, dus dit is iets om dankbaar gebruik van te maken. Behalve dat er af en toe wat leuke elementen worden toegevoegd, zoals een soort grapplinghook en portals naar een dimensie voor of achter waar je je op dat moment bevindt, is de gameplay in alle levels praktisch hetzelfde.

Spheroids is een kleurrijke en vrolijke 2D platformer game, die de liefhebber zeker enig plezier zal geven. De levels zijn echter vrij kort, de hele game is in slechts enkele uurtjes te doorspelen. Daarbij is het ook mogelijk om alle achievements van de game redelijk snel en makkelijk binnen te hengelen. De game is een leuke variatie op je normale portie shooter en RPG games, maar meer dan een leuk tussendoortje is het niet.

Spheroids is digitaal beschikbaar in de Store als Play Anywhere titel voor de prijs van €7,99.

Spheroids - Review

04 augustus 2018 - 301 remove_red_eye