100
0
85

Het vervolg op de Mega Man X saga, de Legacy Collection 2! In dit deel bespreek ik de delen X5 t/m X8 van Mega Man.

Een leuke toevoeging sinds X5 is dat de ontwikkelaars een Easy, Normal en Xtreme/Hard moeilijkheid hebben toegevoegd. Maar je kunt nu ook de in-game snelheid op slow of normal zetten en ze hebben een hunter rank system ingebouwd. Verder kun je nu ook parts/chips verzamelen (in X5 is dit anders dan in X6 en opvolgende delen) om aan je character toe te voegen voor combat en defense verbeteringen.

Mega Man X5:

Het leuke aan deze game is dat je eindelijk kunt bukken en zelf kunt kiezen met welk personage je aan de slag gaat. Je hebt de keuze tussen X en Zero. Zo zit je niet aan een character vast en ligt de keuze bij jezelf. Het verhaal gaat verder met X en Zero die de Space Colony genaamd “Eurasia” moeten stoppen, die dankzij het 'Sigma' virus richting de aarde gaat. Zero komt erachter dat hij eigenlijk al jaren tegen het virus vecht. Dit roept bij hemzelf de vraag op waarom hij nog steeds niet geïnfecteerd is geraakt in al die jaren. Ongeacht de infectieloze jaren onstaat dan toch het Zero Virus. Naarmate je vordert in het verhaal, kom je op het punt waar je het tegen je partner moet opnemen, afhankelijk van je voortgang en speelwijze.

Tijdens de gameplay vielen mij ook wat wijzigingen op in MMX5. De namen van de eindbazen zijn namelijk veranderd in de volgende namen (links oud, rechts nieuw):

- Squid Adler = Volt Kraken
Duff McWhalen = Tidal Whale
Izzy Glow = Shining Firefly
Grizzly Slash = Crescent Grizzly
Axle the Red = Spike Rosered
The Skiver = Spiral Pegasus
- Mattrex = Burn Dinorex
Dark Dizzy = Dark Necrobat

Dit hebben ze waarschijnlijk gewijzigd omdat de oude namen erg veel lijken op die van de band Guns n’ Roses.

Mega Man X6:

Naar mijn mening is dit het moeilijkste deel uit deze generatie van Mega Man X, maar nog altijd even leuk en intens om te spelen met de verschillende armors die te verzamelen zijn. Mega Man X6 vertelt het verhaal over hoe de Space Colony op de aarde zou neerkomen, maar wat verijdeld is door X en Zero nadat Zero met de Space Shuttle in de Space Colony is gecrasht en vervolgens veilig terugkeert.

De Aarde is op het nippertje ontkomen van totale uitroeiing, maar er ligt nog heel veel puin van de crash. De wetenschapper 'Gate' gaat op onderzoek uit en vindt een DNA structuur van Zero. Ondertussen is er veel chaos onder de reploids vanwege het zogeheten “Nightmare phenomena” en de Zero Nightmare. Het is aan X om de oorzaak van het Nightmare phenomena uit te zoeken en het stoppen van de Nightmares voor het nog meer schade aanricht aan de reploids en mensheid.

Mega Man X7:

Ik heb altijd veel kritiek gehoord over dit deel, maar waarom weet ik niet. Persoonlijk vind ik het een heel leuk spel door de wisselende elementen van 2D en 3D graphics. Er is ook een nieuw character toegevoegd aan de game en is er een nieuw element toegevoegd, namelijk de partnerruil. Hier kun je goed gebruik van maken, maar als je dood gaat moet je opnieuw beginnen vanaf het laatste checkpoint.

Het verhaal van X7 draait om Axl, een ex member van Red Alert. Dit is een soort burgerwacht die op Mavericks jaagt. Maar Axl is het zat om met ze samen te werken en vlucht. Dit omdat ze niet meer alleen op Mavericks jagen. Tijdens zijn vlucht heeft Red Alert reploids achter hem aan gestuurd om hem terug te brengen naar de basis. Onderweg komt Axl, Zero tegen in de chaos die hij heeft achtergelaten, dit gebeurt in een heel bekende stage uit MMX.

Naderhand wordt Axl ingerekend door Zero en naar het Maverick Hunter HQ gebracht voor ondervraging. Maar Axl wil zelf ook een hunter worden… Axl, die overdonderd is om X te spreken, wordt abrubt onderbroken door Red, de leader van Red Alert. Een inkomend bericht is de reden van de onderbreking en vertelt de hunters dat hij Axl terug wil. Uiteraard willen de hunters dit niet, maar daar had Red al rekening mee gehouden. Hierom wil hij dus een duel voeren. Dit komt goed uit voor de Maverick Hunters, Red Alert is namelijk al een tijdje bezig is met het aanrichten van verwoestingen. Red heeft 8 Mavericks losgelaten en het is aan de Maverick Hunters om deze uit te schakelen en Axl te bevrijden van Red Alert.

Mega Man X8:

In Mega Man X8 hebben ze het 3D element weer weggenomen, waarschijnlijk omdat er teveel kritiek op was, maar ik had er vrede mee. In ieder geval is X8 terug naar de originele 2D gameplay gegaan, maar behoudt de 3D omgeving om diepte te geven aan het spel.

Het spel kent nu ook meerdere assistenten die je door de stages heen begeleiden. Alia kenden we al vanaf X5, maar nu hebben we ook de assistenten Pallete en Layer. Verder is er nu, in plaats van reploids redden voor upgrades, het verzamelen van metalen. Niet te vergeten heeft de partnerruil een terugkeer gemaakt, maar met een kleine verbetering. Als de een dood gaat, wordt die automatisch geruild voor je partner. En last but not least, de ‘Double Attack’. Hierbij vul je een meter waarmee je een teamaanval ontketent op alle vijanden die te zien zijn op het scherm.

In het verhaal van Mega Man X8 hebben de meest geavanceerde reploids een torenlift van de aarde naar de maan gecreeërd om daar een nieuwe samenleving te starten. Deze lift staat ook wel bekend als het Jakob Project. Lumine, de leidinggevende over het Jakob Project, vertelt dat ze nu de meest geacanceerde reploids hebben die zelfs het Sigma virus tegen zouden kunnen gaan. Dit maakt haar echter een doelwit en ze wordt gevangen genomen door Vile. Vile praat over een ‘New World Beginning’. Wat betekent dit? Daar kun je achter komen door de 8 Mavericks te verslaan en Vile neer te halen om Lumine te bevrijden.

X Challenge:

Ook deze collection kent weer een X Challenge met meer tag teams van eindbazen. Als je deze nog niet kent, kijk dan hier voor meer info uit mijn vorige review.

Verder is er ook weer  een museum om de art gallery te bekijken, een music player om naar al je favoriete tracks uit de tweede vier delen te luisteren en de prologue movie van X1. Deze duurt ongeveer 30 minuten en heet "The day of Sigma". Zelfs alle officiële speeltjes die ze ooit hebben uitgebracht, zijn terug te zien in deze collectie. Het is werkelijk ongekend hoeveel content ze hier in hebben weten te proppen.

De Mega Man X Legacy Collection 2 is een geweldig vervolg waar je uren aan gameplay in kwijt kunt, al is het om alle geheimen te vinden. Grafisch blijven de games tijdloos en leuk om te spelen. De games zijn nog steeds zoals ze vroeger ontwikkeld zijn. Erg moeilijk voor veel beginnende spelers, zelfs op de easy moeilijkheid. Laat je niet verrassen door de mooie kleurtjes van deze games, ze zijn echt tough as nails en tonen geen genade, vooral X6 belooft veel uitdaging.

Je haalt voor nog geen twee tientjes vier geweldige games binnen die inmiddels onbetaalbaar zijn geworden op hun originele cartridges (CD's). Gaat het je dus puur om de games zelf, dan is dit the way to go. Het cijfer is gebaseerd op de omvang van de collection en de extra toevoegingen zoals de X Challenge. De vier games die hier inbegrepen zijn, zijn van zulke hoge kwaliteit dat ze zelfs tot op de dag van vandaag nog niet geëvenaard zijn.

Mega Man X Collection 2 is digitaal verkrijgbaar voor €19,99 en op disc voor €39,99 (inclusief Mega Man X Legacy Collection 1).

Auteur: Nick v. Maurik

Mega Man X Legacy Collection 2 - Gastreview