100
0
67

Castaway Paradise is een game die zijn oorsprong, enkele jaren geleden, vond op Facebook. Het grote succes zorgde er voor dat de game al snel daarna op smartphone en vervolgens op Steam werd uitgebracht. Nu is het dus de beurt aan 'de grote consoles'. Is deze koe inmiddels uitgemolken of is het nog steeds een groot succes?

Jouw avontuur in Castaway Paradise begint met een boottocht die dramatisch verloopt. Je komt terecht in een flinke storm en spoelt aan op een eiland. Een vrolijk, kleurrijk eiland, dat wel! Je start de game op dit eiland met een korte tutorial. Het doel van Castaway Paradise? Het eiland opnieuw opbouwen, nadat de storm het flink heeft beschadigd.

Bij de start van de game leer je de controls, die overigens lekker simpel zijn, door de tutorial die je verplicht moet doorlopen. De eilandbewoners hebben je hulp nodig alles opnieuw op te bouwen. Bij deze bewoners kun je terecht voor allerlei quests. Van het opknappen van bepaalde gebouwen tot het vangen van vissen en allerlei insecten. Castaway Paradise is een game waar je jezelf gemakkelijk in kunt verliezen. Het verslavende aspect van "nog even dit gewas water geven en dan nog één vis vangen voor een eilandbewoner en dan knap ik dit gebouw nog even op en dan.... en dan..." en dan ben je gemakkelijk een paar uur verder.

Laten we vervolgens maar gelijk de lucht klaren, deze game gaat geen prijzen winnen als we spreken over originaliteit. Er zijn meerdere componenten in de game verwerkt, die bijna letterlijk over zijn genomen uit andere games, zoals Animal Crossing, Harvest Moon en zelfs Hay Day. De kleurrijke graphics en karakters, de gelijksoortige quests zoals het vangen van insecten die je in een museum moet plaatsen, een markt- en banksysteem en het vangen van vissen waarbij je geregeld oude schoenen en bananenschillen uit het water trekt. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Waar de makers van PUBG de makers van Fortnite aanklagen voor het kopiëren van hun game, daar zou Castaway Paradise ook nogal wat aanklachten binnen kunnen hengelen.

Van originaliteit en een diepgaande verhaallijn moet Castaway Paradise het dus absoluut niet hebben. Maar de game biedt wel heerlijk tijdverdrijf. Lekker je appelboompjes water geven, wat vissen of coins verzamelen en je huis opnieuw opbouwen. Heerlijk. Een heerlijke geest- en tijddodende game. Die moet je gewoon af en toe spelen als afwisseling op alle actiegames die er tegenwoordig uitgebracht worden.

Achievement hunters zijn trouwens gewaarschuwd, de game heeft verschillende achievements met een waarde die niet op 0 of 5 eindigen. Als je graag een afgeronde gamerscore hebt, moet je hiermee dus oppassen. Daarnaast lijken de waarderingen in gamerscore niet echt overeen te komen met een bepaalde moeilijkheidsgraad in wat je doet, maar lijkt het hier en daar een random toegekend getal te zijn.

Je moet een beetje van een game als deze houden. Maar in het algemeen is Castaway Paradise met zijn zeer schappelijke prijs van €12,99 een leuke en vermakelijke game om gewoon ontspannen je tijd mee te verdrijven. Niets meer en niets minder. Als je geen voldoening haalt uit de oppervlakkige quests, dan ga je gewoon lekker je eigen gang. Er is genoeg te doen op het eiland en door de verslavende component, hou je het makkelijk een paar uurtjes achter elkaar uit. Daarnaast is de game door zijn zachte karakter geschikt voor jong en oud. Verwacht echter geen actie of diepgang, want dan zit je met deze game helemaal verkeerd.

Review code is beschikbaar gesteld door The Dutch Gamers.

Castaway Paradise - Review

07 augustus 2018 - 366 remove_red_eye