100
0
81

Het EA sports' seizoen trapt elk jaar af met de nieuwste Madden NFL game. Het is een feit dat Madden niet zo’n grote achterban heeft in Nederland. Desalniettemin is dit wel het paradepaardje van EA Sports en misschien wel de best verkochte sporttitel wereldwijd (vooral Amerika natuurlijk). Het is inmiddels de langst lopende sportsgameserie die er bestaat. Madden is inmiddels al 30 en 'the way to go' als het gaat om Amerikaans voetbal.

De Madden games zijn vernoemd naar oud coach John Madden, die al sinds 1988 zijn naam aan deze games serie heeft hangen.

Madden 19 is de 2e game in de serie die gebruikt maakt van de Frostbite engine (ook gebruikt in Battlefield 1 en 4). Madden 18 liet op veel plekken aardig wat steken vallen en je kon in dit deel duidelijk merken dat ze nog even goed moesten wennen aan deze nieuwe engine. Nu is het dus eindelijk tijd voor Madden 19. Ze hebben een jaar extra mogen sleutelen aan deze engine en dat valt te zien.

Het eerste dat meteen opvalt zijn de animaties van de spelers, die veel vloeiender lopen. Ook het passen is veel beter uitgewerkt en er zitten veel meer individuele moves in van topspelers uit de NFL. De vernieuwingen zijn echter niet wereldschokkend. Ze zullen je misschien ook niet direct opvallen, maar het zijn wel essentiele zaken die tot de perfectie zijn gefinetuned. Wat mij ook opviel was dat de AI van je tegenspelers veel beter reageerden. Het zijn de kleine dingen die het hem doen.

Grafisch spat de game werkelijk van je scherm af en het is misschien wel een van de mooiste games die ik in tijden heb gezien. Je kunt duidelijk merken dat ze de Frostbite engine eindelijk goed onder de knie hebben.

Zelfs voor nieuwkomers is dit de perfecte game om eindelijk eens in te stappen. Want ik weet dat voor veel gamers deze sport heel onoverzichtelijk kan zijn en soms zelfs te ingewikkeld. En dit terwijl de gameplay van Madden juist zo heerlijk simpel is gehouden. Je bent vooral bezig met het kiezen van de beste tactiek, passen en het ontwijken van je tegenspelers. Je zou het haast een soort Command and Conquer kunnen noemen, maar dan met een ovalen bal. Je doel is telkens dichter bij de eindlijn te kunnen komen waarna je die perfecte pass op je medespeler mag maken voor die touchdown en eventuele fieldgoal.

De game barst uit zijn voegen qua content van online multiplayer tot MUT (Zelfde als FUT voor FIFA), maar ook een superuitgebreide story mode. Deze dient meer als een zeer uitgebreide tutorial om je alle aspecten van de game tot in de kleinste puntjes uit te leggen.

Madden 19 weet op bijna alle vlakken te verbeteren en waar ze niet verbeterd hebben, stond het al goed. Ik durf dan ook wel hardop te zeggen dat ik best onder de indruk ben van dit nieuwste deel in de Madden serie. Het zal voor die hard Madden fans aanvoelen als de eerste echte next-gen Madden game. En voor de nieuwkomers is het de beste Madden die ze ooit hebben uitgebracht. Een game waar ik nog regelmatig naar terug ga grijpen om eindelijk weer de superbowl terug te brengen naar The Patriots!

Echter ben ik wel van mening dat ze de vernieuwing van deze game ook in een betaalde update (DLC) hadden kunnen gooien. Maar dat is een probleem wat ik met alle sportspellen heb. Ik denk dat inmiddels de meeste gamers niet meer elk jaar klaar zijn om een full priced DLC te kopen en dat de manier van het jaarlijks uitbrengen van sport games wel eens op de schop mag gaan. Maak het Free2Play in combi met MUT (FUT) of geef mensen de keuze dat ze het nieuwe seizoen voor een gerudeceerde prijs kunnen kopen.

Madden 19 is nu te koop, digitaal en op disc.
De game is beschikbaar gesteld voor reviewdoeleinden door EA.

Madden 19 - Review