100
0
54

Vigor speelt zich af in een alternatief post-apocalyptisch Noorwegen in het jaar 1991. Europa is getroffen door een nucleaire aanval en Noorwegen is het laatste toevluchtsoord voor overlevenden. Je begint als een naamloze en onbekende overlevende, maar wat doe jij om te laten zien wie jij bent en wat je ervoor over hebt om te overleven? Verzamel wapens, munitie en voorwerpen om van een schulplaats je thuis te maken.

In Vigor draait het niet noodzakelijk om het elkaar vermoorden, de hoofdzaak binnen het spel is om simpelweg te overleven. Tijdens je online zoektochten is het dus je taak om zoveel mogelijk voorwerpen, munite en wapens te zoeken. Deze spullen kun je weer gebruiken om je schuilplaats te upgraden, maar je kan bijvoorbeeld ook wapens uit elkaar halen voor onderdelen. Zo leer je hoe je een wapen zelf kunt ontwikkelen als je de blauwdruk in je bezit hebt. In een online match zitten niet heel veel spelers. Dit geeft een wat realistischer gevoel bij de setting van het spel en beaamd alleen maar dat Bohemia Interactive het spel niet bedoeld heeft als een Battle Royale game. Maar als je iemand tegenkomt draait het wel om alles of niets! Je hebt de keuze om je te verstoppen, te vluchten of om het gevecht aan te gaan. Maar wees je ervan bewust dat als je doodgaat, je al je spullen kwijtraakt die je op dat moment bij je draagt.

Zodra je een online sessie begint, kom je terecht op een willekeurige plek in de map. Vanaf dat moment is het je taak om op verkenning te gaan en te overleven in het schitterende Noorwegen. Ondanks dat het niet het doel van het spel is om elkaar af te maken, is dit helaas toch wat erg veel gebeurd. Maar zo zit onze maatschappij tegenwoordig gewoon in elkaar, dus ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Als je lekker rustig wil verkennen, is het het beste om je lekker op de achtergrond te houden en vooral zo min mogelijk aan spullen mee te nemen voor je een sessie joined. Want zoals ik al zei, als je dood gaat ben je alles kwijt. Nogal zonde als je alleen wilt verkennen toch? Na een tijdje wordt er ook een airdrop het veld ingeslingerd die jij natuurlijk moet zien te bemachtigen. Maar deze airdrop is als suiker voor mieren of nectar voor een bij. Iedereen gaat erheen en doet koste wat kost om hem te bemachtigen. Zodra je deze in je bezit hebt, is het van belang om zo snel mogelijk terug te keren naar je schuiplaats. Hier kan je hem inruilen voor voorwerpen om je basis te upgraden. Alle andere spelers die nog achterblijven in de map nadat de airdrop weg is, moeten ook maken dat ze weg komen. Na een tijdje komt er namelijk een radioactieve wolk overgewaaid, die geen genade toont en je in mum van tijd de dood in jaagt.

Grafisch is Vigor erg mooi om te zien, zeker voor een Game Preview. Maar je merkt overduidelijk dat het een Bohemia Interactive game is. Zo reageert water niet op je als je er doorheen loopt en bomen en planten bewegen niet als je er doorheen loopt. Maar dit mag de pret niet drukken natuurlijk. Wat op dit moment wel een pretbederver is, is de enorme lag die je hebt in een online sessie. Tijdens de beta was dit probleem nergens te bekennen, maar sinds de release als Game Preview heb ik het elke sessie meegemaakt. Vaak is het zelfs zo erg dat je gewoon geen kans maakt als je iemand tegenkomt en een snelle dood tegemoet gaat. Verder worden de textures erg langzaam gelezen à la PUBG style. Gelukkig gaat het dan hier alleen om gras en bomen en ben ik nog nergens in vast komen te zitten. Hieronder is een filmpje te zien van twee minuten aan gameplay die ik heb opgenomen. Hier zie je heel goed de lag waar ik het over heb (en nee, ik heb geen internet uit het stenen tijdperk).
Helaas zijn de online sessies ook altijd van erg korte duur en voelt het zoeken naar grondstoffen nogal als een grind. Je hebt namelijk best veel nodig voor je je schuilplaats kan upgraden. Maar de upgrade mogelijkheden die er zijn, zijn wel uitgebreid. Ook je wapens zijn te upgraden.

Samenvattend kan ik Vigor op dit moment geen geslaagde game noemen. Er zit absoluut potentie in en grafisch is het zeker niet mis. Maar er zijn op dit moment zoveel problemen met lag (ik gok de servers), texture drops en bugs dat het wel een opgave is om met plezier te spelen. Verder is het verzamelen van voorwerpen meer een grind dan een leuke bezigheid en duren sessies veel te kort ten opzichte van de lange laadschermen die ertegenover staan. Ik hoop dat Bohemia Interactive de komende maanden nog veel werk en tijd in Vigor stopt om de huidige problemen op te lossen en de bezigheden aan te vullen om het interessant te maken voor een wat groter publiek. Op dit moment is het geen titel die ik zou missen. Ik ga hem in februari wel zeker weten nog eens oppakken als hij free 2 play is.

Vigor is beschikbaar gesteld door The Dutch Gamers

Vigor - Preview

11 augustus 2018 - 820 remove_red_eye